دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

حسین نادری گوینده خبر


 مرحوم حسین نادری از هنرمندان رادیو و گویندگان پیشکسوتی بود که عمده عمرکاری خود را بعنوان گوینده خبر با بخش های مختلف خبر رادیو گذراند،شخصیتی محترم ،صدایی لطیف ،و رفتاری بغایت نرم و محترمانه داشت ،او از گویندگان با سواد ،مسلط به حرفه خود و بسیار متواضع بود .در آغاز کارم در صدا و سیما و سردبیری اخبار نیمه شب رادیو در سال های 62 و 63همکاری زیادی با مرحوم نادری داشتم و او نیز تمایل زیادی برای گویندگی در آن شیفت و نوبت خبری داشت ،چون هم حضور در شب را بیشتر دوست داشت و هم حضور دوست و رفیق قدیمی اش اسماعیل کرمی ازگویندگان و دبیران خبر در آن نوبت کاری باعث تشویق و تمایل بیشترش میشد.در آن سال ها مرحوم نادری سهم زیادی در اجرای اخبار نیمه شب داشت .

نادری آنچنان که خود میگفت با وجود داشتن لیسانس حقوق دانشگاه تهران و مجوز وکالت در امتحان و آزمون گویندگی رادیو شرکت کرده و قبول شده بود . او ابتدا در تولید رادیو و همچنین دوبلاژ کار کرد ولی در ادامه به گویندگی و اجرای خبر علاقمند شد و فعالیت خود را در این بخش متمرکز کرد .مرحوم حسین نادری به دلیل داشتن مجوز وکالت با وجود کم کاری در این حوزه تا آخر به استخدام صدا وسیما در نیامد . نادری در دهه شصت معمولا همراه با خانم ناهید تاج نیا بخش های مشروح و اصلی خبر رادیو را اجرا میکردند و اجرای آنها از هماهنگی و هارمونی خوبی برخوردار بود  .نزدیک به بیست سال آرم در حاشیه خبرها با صدای او پس از اخبار هشت بامداد پخش میشد ،پخش این آرم و صدا تا چهار پنج سال پس از فوت او ادامه داشت.

از فعالیت های تولیدی او  میتوان  صدایش را در ابتدا و پیش درآمد تعدادی از برنامه های گلها اعم ازگل های رنگارنگ ،یک شاخه گل و برگ سبز شنید ، همچنین خلاصه قسمت هایی از سریال معروف سربداران در زمان پخش از تلویزیون با صدای حسین نادری یادآوری میشد .

مرحوم نادری یک دختر و یک پسر دارد . دختر مرحوم نادری در دانشکده صدا وسیما فارغ التحصیل شد و چند سالی  دربخش گرافیک با خبر  سیما  به همکاری پرداخت ولی این حضور چندسالی بیشتر ادامه نیافت. پس از فوت مرحوم نادری برادرکوچکترش که صدایی نزدیک به او داشت با خبر همکاری کرد ولی همکاری او نیز با دوام نیافت .

حسین نادری در اثر سکته درگذشت (بهارسال۱۳۷۷)و اینک باتفاق دوست و همکارش مرحوم اسماعیل کرمی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرمیده اند روحشان شاد و رحمت خدا بر آنان باد.

نظرات 4 + ارسال نظر
سید محمد مهدی کاظمینی چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:04 ق.ظ

با سلام و عرض ارادت بعضی از مباحث مطروحه در وب را مطالعه کردم . خیلی خوشم آمد . پرداختن به این مسایل و تقریر آن ها که می شود گفت نوعی فرهنگ روایی است همواره مورد نظر طبقات مختلف از مردم بوده و هست . بنظر این حقیر یکی از موفق ترین شیوه هاهمین است . در حوزه هایی هم چون تاریخ . تفسیر . علوم عقلی . علوم رفتاری . و . . . کاربرد فراوانی دارد . نگارشهایی اینگونه در جای خود صبر و حوصله زیادی می طلبد البته نتا یج پر بار آن هم واضح میباشد .از نظر محتوا هم خیلی خوبه و انعکاس مطالب بر کاغذ به گونه ای است که چکیده گویی شده و هنر ایجاز مورد نظر قرار گرفته است . واین باعث می شود که خواننده با کمترین خستگی بیشترین بهره را عاید خود نماید . یاد کردن از انسانهایی که منشااثری بوده اندوظیفه ای است که هیچوقت از بین نمی رود و جنابعالی که به این امر اهتمام مینمایید جای تقدیر و تشکری در خور دارد .آخرین نکته اینکه طراحی مناسب صفحه و آرایش کلمات و استفاده از فونت زیبا و چاپ خوب کمک شایانی به ایجاد جذبه و حوصله بیشتر در مخاطب و خواننده می نماید . امیدوارم در این راه عنایات ویژه ذات مقدس ربوبی قرین و یاور و هادی شما باشد .

آبتین چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام و احترام
ضمن عرض سلام و ادب حضور حضرتعالی، جناب فانیان عزیز
از مطالب ارزنده تان بینهایت استفاده بردم. سادگی قلم و روان بودن شیوه ی نگارشتان، لطافت ویژه ای را به سایتتان داده است.
از بابت مطالبی که درباره ی زنده یاد حسین نادری درج کردید هم تشکر میکنم. بسیار بجاست اگر تصویری هم از ایشان در وبلاگ قرار دهید.
باعلاقه ی تمام پیگیر نوشته هایتان هستم.یاعلی.

احمد پنج‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:34 ب.ظ

سعید آقای عزیز؛ ممنون که یادی از استاد حسین نادری کردید. اگه براتون امکان داره یه فایل صوتی از ایشون یا تو وبتون بذارید یا در صورت امکان برام ایمیل کنید. ممنون.

سلام بر شما
از شما ممنون ، شخصا فایلی از ایشان نداشتم از دوستان و همکاران قدیمی در صدا و سیما خواستم همکاری کنند انشاالله اینکار را انجام میدهم . چون با صدا و شخصیتی که داشتند فکر میکنم خیلی کم در مورد ایشان کار شده است .شنیده ام که برادر و تنها فرزند دختر ایشان نیز در خارج از کشور هستند .

چشم انتظار پنج‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 05:12 ب.ظ

ممنون از پاسختون. سعید آقا؛ من هم اون صوتی که در مصاحبه بهش اشاره شده بود (تذکر به زوار جهت محافظت از اشیاء قیمتی) رو از آستان قدس پیگیری خواهم کرد. ایشالا اگه بدستم رسید حتما تو نت می ذارم.

با سلام
متشکرم از شما و ممنون میشوم اگر دسترسی پیدا کردید ما را هم خبر کنید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد