دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دست و دلبازی در تیتراژها

ماه رمضان سال 91 نیز تلویزیون سعی کرد با تهیه ،تولید وپخش چند سریال مناسبتی از سنت دو دهه اخیر ماه رمضان سیما پاسداری کند و برای این امر از ماه ها قبل برنامه ریزی و تلاش کرد تا رضایت نسبی تماشاگران را بدست آورد اما بخوبی مشخص است که  سریال های امسال هیچکدام نتوانستند در تراز سریال هایی چون صاحبدلان،متهم گریخت ، خانه بدوش و روز حسرت ظاهر شوند. نقد و بررسی و مقایسه سریال ها را می گذاریم به قضاوت مردم که همواره بهترین ارزیابی ها را داشته اند .اما نکته ای که هر از گاه جلب نظر میکند و امسال نیز شاید جدی تر بود بی فواره و غیر معمول بودن بعضی از تیتراژها بود. شاید خیلی از بیننده ها اهمیتی به تیتراژ فیلم ها و سریال ها ندهند و بجز توجه به موسیقی و خوانندگی آن اصولا  اسامی نوشته و درج شده عوامل را مرور نکنند ولی این اسم ها  علاوه بر نشان دادن هویت سازندگان ،برای تهیه کننده و کارگردان و افرادی که نامی از آنها برده میشود بویژه افراد تازه کار معمولا با اهمیت اند و گاهی برخی از آن ها بعنوان سابقه کار و تجربه بهره می برند . از چند سال پیش در سیما چهارچوبی برای تیتراژ سریال ها اعلام شد و قرار بود  که از مدیران ذیربط  و مرتبط به حوزه کاری برنامه سازی تشکر نشود ، عنوان های غیر واقعی برای افراد بکار نرود از شرکت ها ،سازمان ها و مجموعه های خصوصی به دلیل بعد تجاری و تبلیغی آنها نام برده نشود مگراینکه هزینه تبلیغات دریافت شود و . . . اما بنظر میآید تغییر مدیریت ها یا تسامح باعث بی توجهی به خیلی از ضوابط شده است چنانچه خیلی از چهارچوب ها رعایت نمیشود ،در خیلی از موارد دقت و کنترل لازم بر این اسامی نمی شود یا اینگونه برداشت میشود که تیتراژ شلوغ تر الزاما برای بیننده تداعی کاری سنگین تر و پرهزینه تر میکند.

  برای مثال در نگاهی اجمالی برخی  از عنوان های و اسامی نوشته شده در  تیتراژ  یکی از سریال  ها را مرور میکنیم.

  اسامی بازیگران اصلی و سایر بازیگران  بیش از 50 نفر - گروه کارگردانی حدود 10 نفر - گروه تصویر برداری نزدیک به 20 نفر - خواننده و گروه کر حدود 30 نفر -با تشکر از خانواده های  . . بیش از 60 نفر  - وتشکر از بیش از 20 سازمان ،موسسه و شعبه فروشگاه عمدتا خصوصی

در این فهرست حد اقل نام 10 مکان خصوصی از جمله رستوران ،کافی شاپ و مجموعه بازی برای بچه ها وجود دارد .البته شاید هزینه تبلیغات این فروشگاه ها توسط حوزه بازرگانی صداو سیما محاسبه و دریافت شده باشد اگر نشده هر اسم در تیتراژ حدود 7 ثانیه نمایش داده میشود و تمام طول ماه رمضان روزی دوبار(پخش اول و بازپخش)از شبکه داخلی و دوبار از شبکه جام جم و بعد در آی فیلم ،نمایش و . . پخش میشود و بر اساس نرخ تبلیغات در بهترین زمان پخش اگر محاسبه شود بخش قابل توجهی از هزینه ساخت را تامین کند این ها را احتمالا حوزه های مسئول در صدا و سیما مد نظر دارند اما نکته اصلی در این است که چرا اسامی  درج شده در تیتراژیک سریال   بسیار بیشتر از  سریال های  همتراز خود است . جالب است که در خود صدا وسیما رانندگانی وجود داشته و دارند که با نزدیک به سی سال خدمت حتی یکبار نامشان در جایی درج نشده ولی در اینجا علاوه بر رانندگان نام تامین کنندگان خودرو نیز آمده است . طبعا بایدهمه کسانی که زحمت می کشند مورد احترام باشند ولی چون رسانه سیما عمومی و همگانی است انتظار می رود همه از فرصت های کمابیش نزدیک و مشابه در آن استفاده کنند و حد اقل در آنچه که بارها در معرض دید و قضاوت همگان قرار میگیرد با وسواس و جدیت بیشتری برخورد شود .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
تنگ بلور سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:58 ق.ظ http://tongebolur.blogfa.com

سلام استاد.
ضمن عرض ارادت و تبریک عید سعید فطر، خواستم این ظرافت دیدگاه شمارو تحسین کنم و اینکه من هم چندین بار از حجم اسامی و لیست سریالی که پر از بدآموزی و چرندیات بود، متعجب شدم و شاید شما هم شنیده باشید که هزینه ساخت سریال خداحافظ بچه دقیقه ای 2 میلیون تومان بود که شبکه 3 به راحتی اون رو پذیرفت و اجرا و پخش کرد.
و ای کاش این هزینه ها نتیجه و اثری مثبت داشت در آداب اجتماعی و فرهنگ مخاطبانی که من مثل من از سر ناچاری تماشاش می کردند.
موفق باشید.
شاه حسینی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد