دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مرشد محمد مرادی

 یاد از مرشد مرادی به دلیل جایگاه و تاثیری است که این استاد و مرشد بر کار مرشدی و هدایت زورخانه بعنوان یکی از رسانه های موثر در گذشته نه چندان دور و سبک و سیاق منحصر به فردش در بین مرشدان دوران معاصر داشته است .  دلیل دیگر این یاد خاطرات زیادی است که از درک و دیدار نزدیک اجرای  مرشد در سال های اوج کار ایشان داشته ام .
طی سالهای 1353 و 1354 که دو سال آخر دبیرستان را در یزد می گذراندم  بارها و بارها عصرها در مسیر  باز گشت از دبیرستان به عشق شنیدن صدای مرشد و زمزمه های معروف او بویژه توسل و یاد مولا علی (ع ) که ورد و ذکر همیشگی مرشد بود در زورخانه جنب میدان قیام یزد (میدان شاه سابق ) زورخانه تختی فعلی ساعتی را به تماشای مراسم زورخانه و اجرای مرشد مرادی می نشستم .در آن زمان چند زورخانه دیگر نیز در یزد فعال و پر رونق بودند اما لحن مرشد مرادی و آهنگ ضرب او از بقیه ممتاز و متمایز بود. بعضی از روز ها میاندار زورخانه پهلوانی بود که او را پهلوان محمد می نامیدند با قامتی استوار ، بدنی ورزیده و وزنی حدود  110  کیلو با پیراهن ورزشی و شلوار باستانی ضخیم(نطعی ) همراه با نقش بته جقه  ،وقتی که پهلوان میاندار برای شروع حرکات ورزشی از حضار ، ورزشکاران بویژه سادات و مرشد زورخانه اجازه میگرفت و گاهی درجا در وسط گود  زورخانه پشتک و وارو میزد  ورزشکاران و چند تماشاگر زورخانه را به وجدمیآورد .هماهنگی میاندار و مرشد مثال زدنی بود و مرشد وقتی اجراهای هماهنگ ورزشکاران را می دید صدای مردانه و دم گرم خود را رها میکرد و با همراهی ضرب بزرگی که در دست داشت به خواندن اشعاری در مورد مفاهیم  اخلاقی ، پهلوانی و فتوت ایرانی و مدح ائمه (ع ) با ریتم های متنوع  در دستگاه های موسیقی ایرانی می پرداخت .
  مرشد مرادی اصالتا اصفهانی بود ، در نوجوانی به یزد مهاجرت کرده ، دراین شهر ماندگار شده  و  به شکوفایی و اوج کار خود رسیده بود . در سال های اولیه دهه پنجاه شمسی مرشد بخوبی در یزد شناخته شده و مورد توجه بود .مرشد مرادی سپس با شرکت در جشنواره بزرگداشت فردوسی(توس ) که از سال 1354 در توس برگزار شد مورد توجه بسیاری از کارشناسان ورزش باستانی قرار گرفت . متاسفانه در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب چند سالی سراغی از وی گرفته نشد گرچه همچنان کمابیش در زورخانه و در همان محدوده فعال بود پس از مدتی به مرور فعالیت های وی بیشتر شد. با این وصف به موقع از صدا ی رسا و اجراهای استادانه ، متنوع و موثر او بجز چند قطعه  از کارهایش که در برنامه گلچین هفته رادیو ضبط و پخش شده است،  ضبط حرفه ای و با کیفیتی از دوران اوج مرشد وجود ندارد . البته طی سالهای گذشته بارها صدای مرشد مرادی را در پس زمینه فیلم ها و سریال ها و در جشن ها و مناسبت های مذهبی شنیده ایم .درسال 1373 ( دو سال قبل از فوت استاد )نیز قطعاتی از ضرب زورخانه و آواز و زمزمه مرشد در استودیو رودکی ضبط شده و در سال 1389 به همت انجمن موسیقی ایران بصورت آلبومی در چهار بخش به دوستداران نوای مرشد و موسیقی زورخانه ای عرضه شده است .
   در اینجا یک قطعه از اجراهای مرشد مرادی را که دوستداران ایشان در معرض استفاده و دسترس دیگران قرار داده اند میآورم یادش گرامی باد.

نظرات 2 + ارسال نظر
احمد پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 07:18 ب.ظ

سلام یادآوری و بزرگداشت مناسبی بود برای شما آرزوی موفقیت میکنم لطفا بازهم از چنین افرادی که سرمایه های ملی ما هستند یاد کنید .

خ سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1402 ساعت 09:49 ق.ظ

سلام مرشد مرادی در فیلم تختی خونده عالیه بالاخره بعد از سالها دلیل مرگ تختی بزرگ مشخص شه عالی میشه یقینا خودکشی نبوده اصلا قابل قبول نیست

سلام بر شما ممنونم از توضیحات و اطلاعات شما
در تیتراژ سریال آتش و باد تهیه شده در سیما فیلم ، کار آقای فرید سعادتمند که ابتدای سال جاری ( ۱۴۰۲ ) پخش شد ، قطعه ای با صدا و ضرب زورخانه اجرا میشد بسیار شبیه صدای مرحوم مرشد مرادی ، البته با کیفیت خوب ،اطلاع دقیقی ندارم که این قطعه هم کار مرشد مرادی است یا فرد دیگری خوب و بسیار نزدیک به او اجرا کرده است باید بپرسیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد