دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

فضای رسانه ها در آستانه انتخابات

  روز ها ی نزدیک به زمان انتخابات ریاست جمهوری  فضای رسانه ای کشور لبریز میشود از قول و قرارها، وعده و  وعیدها ، عقده گشایی های سیاسی که در طول سال کمتر امکان بروز یافته است و شعارهای مختلف تبلیغاتی ، تحرک تبلیغاتی برای کاندیدا ها امری لازم است ولی با نگاهی به آنچه که  در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در فضای رسانه ای کشور میگذرد میتوان به برداشتهایی چند رسید از جمله :

 ۱ -فضای رسانه ای کشور تشنه بحث و نقد کارکرد  و تصمیمات مدیران سطح بالای کشور است. رسانه ها این فرصت را تا حد زیادی در ایام انتخابات پیدا میکنند لذا قدری در گفته ها و نوشته ها اغراق میشود.

 ۲- فرصت گفتگوی رودر رو و مناظره کاندیدا ها در انتخابات ریاست جمهوری دهم نمونه کاملی است از یک فرصت برای سیما ،امری که نه در طول سال بلکه سالیان به دلایل و بهانه ها و مصلحت ها از آن دریغ میشود لذا هم تلویزیون و هم برخی از کاندیدا ها در بهره گیری از این شرایط افراط میکنند .اگر صدا و سیما با یک برنامه ریزی منطقی و در همه زمان ها در مورد موضوعات مهم سیاسی ، اقتصادی کشور بین دیدگاه های فکری مختلف مناظره و بحث کارشناسی برقرار میکرد این رویه باعث می شد که هم کاندیدا ها هم برنامه سازان آبدیده و ورزیده باشند در این صورت ظرفیت و سعه صدر فعالان سیاسی در کشور بالا میرفت و انتقاد پذیری نهادینه می شد والبته جایگاه رسانه بویژه رسانه فراگیری چون صدا و سیما نیز در جامعه ارتقائ پیدا میکرد .

 ۳ - فرصت تبلیغات انتخاباتی با همه شلوغی و پر هیاهویی محکی است برای اندازه گیری باور کاندیدا ها به مردم و راستی آزمایی آنها ، متاسفانه بسیاری از سیاسیون بنابر باور موجود که میگویند مردم فراموشکارند این جنبه را آنقدر جدی میگیرند که حتی فکر میکنند حافظه جاری مردم هم دچار فراموشی میشود یعنی کسانی که هم اکنون نیز مسئولند وارد گود شده و به نقد پرداخته برای آینده شعارهای شیرین میدهند غافل از اینکه مردم نه تنها دم خروس را در جیب آنها می بینند بلکه خود آنها را نیز همچون خروس بی محل میدانند. کسانی که همچنان مسئولیت اجرایی دارند اما دیگران را مقصر میدانند و برای بهبودی در آینده شعار میدهند . باور داریم که اگر فضای نقد و بررسی و مناظره پیرامون مسائل مهم در رسانه ها جاری و ساری باشد فرصت سودجویی کمتر میشود.

 ۴ - اگر رسانه های کشور فعال و نسبت به دفاع از حقوق مردم پیگیر باشند با پیگیری های بعدی و یادآوری شعارهای انتخاباتی و وعده های کاندیدا ها کسی جسارت نادیده گرفتن مردم ، فراموشکار دانستن آحاد ملت و بی حساب و کتاب بودن تبلیغات را نمیکند. حساب شده سخن میگوید، برای مردم احترام قائل است و با برنامه ریزی حرکت  میکند .

  ۵ - رسانه ها در همه زمان ها مهم و تاثیرگذارند ولی  آزادی نقد برنامه ها، کارکرد مسئولان و سنجش و بررسی کارشناسانه وعده های انتخاباتی با در نظر گرفتن توانایی های داخلی و واقعیت های بین المللی از طریق رسانه ها میتواند هم سطح تاثیر گذاری آنها را در جامعه افزایش دهد ، هم در انتخاب و شناسایی افراد توانمند در محیطی تخصصی و کارشناسی کارآمدی داشته باشند و  هم ظرفیت نقد و پذیرش دیدگاه های مختلف رادر جامعه بالا برند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد