دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

ربنای شجریان و اذان مقدس زاده اردبیلی آثار ملی و معنوی ایران

 کمتر ایرانی مسلمان حتی غیر مسلمان وجود دارد که با نواهای گوش نواز معنوی و روحبخش ربنای استاد شجریان و اذان مرحوم استاد رحیم مقدس زاده اردبیلی آشنا نباشد .

 آقای شجریان دعای ربنا را در اولین ماه های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (تیرماه ۱۳۵۸ ) و در حال و هوای آنروز جامعه با صدای رسای خود و در آستانه چهل سالگی، در دستگاه سه گاه ارایه داد .دعای ربنا متشکل از چهار دعای قرآنی با عبارت آغازین ربنا و از سوره های آل عمران ،مومنون، کهف و بقره انتخاب شده است .

مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی نیز اذان تاریخی خود را در سال ۱۳۳۴ در استودیوی رادیو ایران ضبط کرد  اذان موذن زاده در گوشه روح الارواح آواز بیات زند یا بیات ترک از دستگاه های آواز ایرانی اجرا شد . رحیم موذن زاده در آن زمان در اوج جوانی بود و حدود ۳۱ سال سن داشت .

 اکثریت قاطع ایرانیان نسبت به دو اثر ماندگار معنوی حس مثبت و نوستالژیک عجیبی دارند .این حس آنقدر جدی و فراگیر است که با وجود ارایه آثار متعدد  اذان و مناجات دیگر  توسط افراد خوش لحن ،مسلط و با انگیزه هیچکدام نتوانسته اند در ردیف دو استاد یاد شده قرار گیرند . 

 در سال ۱۳۷۵ شمسی در مسولیت اداره رادیو فارسی صدای بهار در لندن (۷۶-۱۳۷۵ ) و طی هفت سال مدیریت شبکه جهای جام جم ( ۱۳۸۱-۱۳۸۸ ) شاهد استقبال کم نظیر و عشق ورزیدن ایرانیان خارج از کشور به اذان موذن زاده و ربنای شجریان بوده ام .در داخل کشور نیز با توجه به شناخت و اطلاع مدیران شبکه ها از این واقعیت شاهد رقابت آنها در پخش این دو اثر بوده ام . در سالهای ۱۳۸۶،۸۷ حتی معاون وقت سیما برای اینکه در شبکه های داخلی اذان های متنوع از موذنان مختلف پخش شود و همه شبکه ها تنها اذان مرحوم موذن زاده را پخش نکنند ، طبق برنامه ای روزی یک شبکه را مجاز به پخش این اذان ساخته بود گرچه هیچگاه رعایت نمی شد. ربنای شجریان نیز برای حدود سی سال جز، لاینفک پیش درآمد مراسم افطاری میلیون ها ایرانی در داخل و خارج از کشور بوده است  و توسط همه شبکه های صدا و سیما پخش می شد. حتی زمانی که هنوز صدا و تصویر ایران جهانی نشده بود ایرانیان خارج از کشور از طریق نوارهای صوتی و بعدا سی دی از این ادعیه و صدای کم نظیر استفاده میکردند.

امیدوارم همه ما قدر دان این آثار بانشاط معنوی باشیم و مدیریت صدا و سیما نیز بدور از جنجال ها و تسویه حساب ها همچون سه دهه  گذشته با در نظر گرفتن خواست جدی مردم در استفاده مناسب از این آثار دریغ نکند . 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
گعده های دوستانه دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:46 ب.ظ http://bayat1.blogfa.com

سلام
خیلی حیفه که رسانه ملی ما از نوای ربنای استاد شجریان، این میراث گرانبهای ملی معنوی، محروم شده و به تبع آن خیل عظیمی از مردم هم دیگر آن را نمی شنوند هرچند دیگرانی هم هستند که از ماهواره، رایانه، خودرو، موبایل و ... آواز استاد را می شنوند اما ....
نکته ای را هم درمورد اذان مرحوم موذن زاده عرض کنم: صدای این اذان معروف و محبوب، متعلق به مرحوم حجه الاسلام «رحیم» موذن زاده است که به اشتباه «سلیم» نوشته اید. آقای سلیم موذن زاده برادر آن مرحوم و از مداحان بزرگ آذری زبان است.

سلام بر شما از اظهار نظر شما ممنونم همچنین راهنمایی که فرموده اید .همانگونه که گته اید منظور مرحوم رحیم موذن زاده است در ابتدای مطلب نیز نام ایشانرا بدرستی آورده ام ولی در متن نوشته بودم سلیم که با یادآوری شما اصلاح کردم . باز هم ممنونم موفقدباشید .

حمید سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:25 ق.ظ

با سلام
جالب بود ، با تشکر

محترم پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:37 ب.ظ

قدر داشته هایمان را بداریم دیگران برای همین دارایی ها بسیار مشتاقند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد