دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

روزنامه هایی که به روز نیستند

   از زمان انتشار اولین روزنامه در ایران که به تقلید نام فرنگی آن ( newspaper ) عینا کاغذ اخبار خوانده شدحدود ۱۸۰ سال میگذرد و در این مدت جامعه ایران نیز به تبع تحولات جهانی و تغییرات اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی داخلی تحولات زیادی را پشت سرگذاشته است . روزنامه ها در گذر ایام تاثیرات غیر قابل کتمانی بر تحولات ملی کشورها و فضای بین المللی داشته اند. ماندگاری این رسانه و پویایی همواره آن طی زمان شانی در خور به آن داده است اما تحولات سریع تکنولوژی ارتباطی اینک مسیری متفاوت را برای این رسانه رقم زده است دیگر کمتر کسی برای دریافت خبر منتظر روزنامه می ماند امری که تا دو دهه پیش چنین نبود . می شد به خبرهایی دست یافت که قبل از آن نخوانده و نشنیده بودیم . 

 سالهاست که به مدد توانایی های تکنولوژیک ،توسعه فضای مجازی و مسابقه خبری میان رسانه های الکترونیک داخلی و خارجی ، رادیو تلویزیون ها اقدام به پوشش خبرها طی بیست و چهار ساعت شبانه روزکرده اند . این اتفاق در کشورمان نیز طی سالهای ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ در صدا و سیما رخداد ، ابتدا شبکه های موجود رادیو و تلویزیون ساعاتی از زمان پخش خود را به انتشار اخبار به فاصله های نیم ساعت ( درساعات بامدادی و از شبکه یک سیما ) و پانزده دقیقه ( رادیو پیام ) اختصاص دادند و بعد از آن شبکه های مستقل خبری تاسیس شدند که در نوع خود اقدامی بزرگ و تاثیرگذار بشمار میروند . با همه آنچه که گفته شد وبسایت ها و فضاهای مجازی با توسعه فعالیت و حضور لحظه ای در مسیر خبر رسانی از صدا و سیما نیز سبقت گرفتند بنحوی که در بسیاری از موارد از شبکه های خبری رادیو تلویزیون جلوترند و گاهی این شبکه ها با بهره جویی از اخبار و اطلاعات یا پیش خبر وبسایت های خبری به تهیه و تکمیل اخبار خود می پردازند . در این اوضاع و احوال بدیهی است که روزنامه ها می بایست طرحی نو دراندازند از آخرین تکنولوژی های ارتباطی روز برای نو بودن و سریع بودن بهره بگیرند و گذشته از این تلاش ها رویکرد تخصصی خود را به سمت تهیه گزارش های ماندگار ، مصاحبه های خواندنی و تحلیل مسایل روز بیش از پیش سوق دهند . در این میا ن ما حتی شاهد تعطیلی برخی روزنامه های بین المللی و پرتیراژ در جهان نیز بوده ایم و البته همزمان شاهد افزایش روزنامه های الکترونیک هستیم. در کشورمان برخی از روزنامه ها سعی دارند تا از ویژگی ها ممتاز روزنامه و حوصله مخاطبان آن بهتر استفاده کنند تحلیل ها و گزارش های بیشتری ارایه دهند، عکس های خبری بیشتر و بهتری انتخاب و منعکس کنند ، از طرح ها ، کاریکاتورها و صفحه بندی های چشم نواز و متنوع بهره بگیرند و بر زیبایی و ماندگاری خود بیافزایند، راهی که اگر سایر روزنامه ها نیز برنگزینند از قافله عقب و از چشم مخاطبان سنتی خود خواهند افتاد .

نظرات 3 + ارسال نظر
ستاره کویر جمعه 6 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:07 ق.ظ http://hadiseashna.blogsky.com

«همه از خدائیم، به سوی خدا میرویم»
کلّ هستی از خداست. آنچه در دنیای توهّمتان می بینید، از ذات احدیّت نشأت گرفته است. آیا چیزی جز خدا و جز از خدا می بینید؟ خدا آنچه هست، آنچه نیست، آنچه خواهد بود و آنچه بوده است، می باشد. خدا تنها حقیقت، تنها زندۀ واقعی، تنها حیات جاودان و تنها شعور حاکم بر هستی است.
جز خدا نیست. هر چه هست، خداست. جز خدا نبینید، جز خدا نپندارید و جز خدا حامی ای نجوئید که او ذات یگانۀ هستی است. تنها حقیقت ماندگار و تنها پدیدۀ جاودان. جز او هر چه هست، همه از اوست. با اوست. در اوست و تنها اوست که هست و غیر او هر چه هست، زندگانی از او می یابد که او وحدت بی منتهاست. (از وبلاگ حدیث آشنا)

سلام بر شما
وبلاگ شما را دیدم وبلاگ خوب و پر محتوایی دارید انشااله موفق باشید

دانشجو جمعه 6 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:04 ب.ظ

با سلام
من یکی از دانشجویان شما در واحد فرهنگ و هنر یک هستم. وبلاگ خوبی دارید اما جالبتر عکسی است که در گالری قرار دادید و آن سه گوینده قدیمی و خاطره انگیز. شما هم البته خیلی جوان و لاغر بودید!!
راستی هر چه نظرستاره کویر را خواندم متوجه منظور نویسنده و ارتباطش با پست شما پیدا نکردم!!

سلام
مطلبی که گفته اید درست ایت ارتباطی بین آن نظر با این مطلب نبود . مواردی از این نظریات دریافت میکنم که معمولا جالب اند اما مرتبط نیستند و غالبا منعکس هم نمیشوند .در باره عکس ها هم از اظهار لطف شما متشکرم انشااله عکس ها و خاطرات بیشتری از حضور و فعالیت ها و همکاریهای سی ساله ام در حوزه رسانه و فرهنگ را در وبلاگ به مرور منعکس میکنم امیدوارم مورد قبول و طبع دوستان قرار گیرد. باز هم متشکرم .

hamed bayramzadeh شنبه 7 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:04 ق.ظ

با سلام به استاد بزرگوارم…..جناب اقا فانیان ضمن خسته نباشید….یک انتقاد کوچک به موضوعات وبسایت دارم….قبلا خیلی موضوعات عمومی بود وهر از چندی هم موضوعات تخصصی می شد …چون مخاطبان شما از هر طیفی هستند و با خواندن خاطرات شما لذت واز تجربیات شما الگو میگرفتند……جدیدا اکثر موضوعات شما تخصصی شده و امسال بنده فیض کمتری میبریم…با عرض پوزش با زبان اذری عرض ادب میکنم ((((باشوا دلا نام))))

سلام بر شما
کاملا درست میفرمایید ، از ابتدا طبق تعریفی که از این سایت کرده بودم قرارم فرهنگ و رسانه بود و مدتی بیشتر به مسایل اجتماعی فرهنگی روز پرداختم ،چند ماهی است بیشتر به رسانه می پردازم ، انشااله رعایت تعادل در مطالب خواهد شد و سعی میکنم این دو موضوع متوازن پیش برود همراه با خاطرات رسانه ای ، از یادآوری و تذکر شما متشکرم. موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد