دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تبلیغ برای افزایش جمعیت


تبلیغ بامزه ولی ناقص تشویق برای افزایش جمعیت با نمایش خانواده ای ابتر و بدون مادر طی هفته های اخیر در سطح شهرها حد اقل سبب شد تا در رسانه های مختلف و بویژه فضای مجازی اصل موضوع در کنار نقد و نظرهای مربوط به تبلیغ بیشتر مطرح شود .

اینکه رشد جمعیت در ایران طی سالهای گذشته روندی نزولی داشته است و در میان مدت این روند برای کشور نگران کننده و خطرساز است برآوردی درست و خطری جدی است، در دهه های اخیر رشد جمعیت بسیاری از کشورهای اروپایی صفر و برخی منفی بوده است و این واقعیت باعث شده است تا  جمعیت این کشورها روز به روز مسن تر همچنین میزان مهاجران و بیگانگان در ترکیب جمعیتی این کشورها بیشتر شود  .بنابر این رشد متناسب جمعیت در کشور به ویژه برای آینده بسیار مهم است .اماهمواره بحث های مرتبط همانند تبلیغ یاد شده ابتر و ناقص بوده است .

نکته ای که در تبلیغات و بحث های جاری معمولا مغفول می ماند توجه مسولان به برنامه ریزی درست برای حفظ سلامت اجتماعی جامعه ، حفظ کرامت انسانی افراد ،اشتغال، درآمد و اداره درست زندگی جوانان و لوازم آن است . عجیب است که با وجود جمعیت زیاد ،جوانان بیکار یا با مشاغل کاذب در جامعه ، در کنار تبلیغ و تاکید بر لزوم افزایش جمعیت بر ضرورت توجه دولت ، برنامه ریزان و جامعه به نکات پیش گفته چندان تاکید نمیشود .طبعا جمعیتی می تواند افتخارآفرین، پیشرو ،میراث دار تمدن ایرانی اسلامی و پاسدار فرهنگ و اعتبار ایران در جهان باشد که خود دارای آینده ای روشن ، امیدوار و زندگی سالم است . امیدواریم همراه با اصلاح و رفع نواقص تبلیغ اصل موضوع نیز در برنامه ریزی ها تصحیح و تکمیل شود تا کشورمان در آینده جمعیتی متناسب و افرادی متشخص ،بی دغدغه مغیشت و تاثیرگذار داشته باشد .

نظرات 5 + ارسال نظر
راحله شنبه 14 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:48 ب.ظ

مورد جالب تر دیگر در این تصویر، نبودن مادر خانواده است!

حسام شنبه 14 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:23 ب.ظ

البته جمعیت مناسب برای کشورها خوب است اما بهتر این است که قبل اضافه شدن به آنها که هستند بهتر رسیدگی شود برای کار و زندگی و آینده آنها

داوود یکشنبه 15 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:39 ق.ظ

جمعیت تابع شاخصه های زیادیست.حتی در جوامع کوچک مثل خانواده نیز این شاخص ها وجود داردو پدرومادربه عنوان یه سیاست گذار باتوجه به همین شاخصه ها میبایست اقدام به افزایش جمعیت کند.بنابراین در اجتماعی به بزرگی یک کشور این تصمیم نقش بسیار مهمی حتی برای دیگر کشورها تلقی میشود که نیاز به مطالعه فراوان دارد و چه بسا درنگ در این موضوع باعث نابودی چند نسل بشود که تبعات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

ن.ر یکشنبه 15 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:27 ب.ظ

سلام بر استاد فانیان گرانقدر
حلول ماه ربیع برشما و خانواده محترمتان مبارک
در مورد تصویری که در وب گذاشتید البته این تصویر قسمت دیگری هم دارد و آن پدر و پسری است با دوچرخه و یک بقچه تغذیه. متاسفانه در این تصاویر همانطور که شما نگاشتید اثری از مادر خانواده نیست گویی تنها وظیفه اش به دنیا آوردن فرزند بوده است. که در جامعه اسلامی حال حاضر بسیار تاسف انگیز است که در مورد مادران اینگونه بی مهری صورت میگیرد و حتی دختر خانواده را نیز به عنوان نفرانتهایی در روی دوچرخه در نظر گرفته اند بدون هیچ حفاظت حال آنکه دختران بنا به اعتقادات دینی ما بسیار لطیف بوده و نیاز به مراقبت و محافظت خاص دارند. باید به حال این افراد که اینگونه تفکرات منفی و یکسو نگرانه اشان بر کاغذ و بیلبوردهای خیابانی نقش بسته افسوس خورد. التماس دعا

سلام بر شما
متشکرم از اعلام ابراز نظرشما ، البته عکس را ابتدا از باب طنز گذاشتم که مطلب مهمتری را یادآور شوم ،اینکه در کنار اهمیت رشد جمعیت برای آینده کشور ،توجه به اشتغال ، رفاه و تربیت نسل فعلی نیز بسیار مهم است ،چیزی که همزمان با این تبلیغات لازم است به آن توجه شود .اما آنچه را که نوشته اید کاملا درست است این طرح و موارد مشابه اتفاقی نیست بلکه نشاندهنده یک نوع تفکر یکسویه در جامعه است که نیاز به اصلاح و تصحیح دارد تا جامعه بتواند بهتر رشد کند .

hamed bayramzadeh یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:25 ق.ظ

سلام بر اقا فانیان…..استاد مهربانم تا زمانی که فرهنگ چندین ساله ارزشمند ایران کهن را به مردم عزیزمان برنگردانیم…افزایش جمعت هیچ تاثیری در نقش بستن جامعه نخواهد داشت….پدران و پدر بزگانمان نقل میکنند که هنگام صرف مخصوصا شام حتما تمام خانواده گرد یک سفره مینشستند و این امر مهم اسراری در بر داشت که به اصطلاح میگفتند این بچه سفره پدر و مادر بزرگ شده…..اما متاسفانه شما در این عصر جدید و با دید اینکه افزایش جمعی داشته باشیم بدون تعلیمات انسجام کانون خانواده چه فاجعه ای بوجود می آید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد