دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه ملی ، عمومی ،سراسری

 با وجود جنبه های مشترک سه واژه معانی آنها عینا مطابق نیست ولی مجموعا طبق مقررات و چهارچوب های موجود می توان از صدا و سیما انتظار داشت که طبق معنای این سه واژه فعالیت ،تولید و پوشش داشته باشد .

 در سالهای اخیر صدا و سیما پوشش جغرافیایی و تنوع موضوعی خوبی پیدا کرده است ،شبکه ها پر تعداد شده اند ، پوشش ایام مناسبتی گسترده شده است تقریبا هرسال بر تعدادشهرهایی که در لیست پوشش تصویری عزاداری محرم قرار میگیرند و حتی بصورت زنده عزاداری های مردم آن مناطق مخابره میشود افزوده میشود به همین دلیل در چند سال اخیر نمایندگان مردم شهرستان های ذیربط از مدیریت صدا وسیما تشکر کرده اند. این روند آنچنانکه نشان داده میشود روبه گسترش است . علاوه بر این شبکه هایی چون شما و به تازگی نسیم حضور مردم را در مناطق مختلف کشور با لهجه و فضای مختلف به تصویر میکشند .

 با همه آنچه گفته شد باز هم از صدا و سیما انتظار میرود که پوشش بیشتر، متنوع تر و حضوری پر رنگ تر در گوشه و کنار کشور داشته باشد. شاید اگر رادیو تلویزیون یک مجموعه انحصاری ، و با یک مدیریت متمرکز نبود چنین انتظاری هم مطرح نمیشد و گفته میشد که وجود رقابت بین شبکه ها موجب پوشش بهتر و بیشتر خواهد شد . اما با شرایط موجود درخواست ها متوجه مدیریت متمرکز میشود . امیدواریم با تعدد و تکثر شبکه ها پوشش گسترده تر و متنوع تری از موضوعات ،شهرها و اقوام مختلف کشور را در صدا و سیما شاهد باشیم . بعنوان یک مخاطب همیشه منتظر حضور تصویری مردم و دیدنی های شهرها و مناطقی چون شهر ماکو در آذربایجان غربی، فارسان ( چهار محال و بختیاری ) ، سپیدان ( اردکان فارس ) ،برازجان در استان بوشهر، فریمان (خراسان رضوی ) شهر جاسک ( هرمزگان ) بوده ام  چون این مناطق را از نزدیک ندیده و گزارشی از آنها تماشا نکرده ام .حتما شما هم جاهای دیگری مد نظر دارید که هیچوقت ندیده اید و خیلی کم مطرح شده اند . البته پوششی بیش ازخبر زلزله یا برخی حوادث و سوانح  منظور است .مناطق مورد مثال و مناطق متعددی امثال آنها شاید در مواردی مطرح شده اند ولی  هیچ وقت خوب دیده نشده اند. امیدوارم این مناطق و نظیر آنها در گوشه گوشه کشورمان بیشتر در رسانه ملی ،عمومی و سراسری مطرح شوند .

نظرات 2 + ارسال نظر
ن.ر پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:11 ب.ظ

سلام بر استاد گرانقدر جناب فانیان
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آخرین فروغ انور الهی امام حسن عسگری . صحبت شما کاملا متین است ولی تا زمانیکه که اخبارگوی خبر سراسری 21 تلویزیون ما جناب آقای حیاتی با صدای بم خویش ، خبر بچه دار شدن خاله شادونه ( مجری کارتون بچه هایمان) را اطلاع رسانی می کند و یا شبکه 3 سیما در بهترین تایمی که تمام اعضای خانواده پای جعبه جادویی وقت خود را می گذرانند که سریال آوای باران جناب سهیلی را ببینند فکر نمی کنم جایی برای پرداختن به این موضوعات خاصی که شما فرمودید بماند . البته من اصلا قصد ندارم جنبه های مثبت این دو موضوع و یا موضوعات دیگر و مشابهی که شما قطعا بیشتر از من در جریانش قرار دارید را زیر سوال ببرم چون در مورد موضوع خبر ، هدف به دنبال تابلوی جمعیت چند هفته قبل مطرح شده و سریال نیز هدف اصلی اش که در لایه پنهان نفوذ کرده است موضوع تاثیر لقمه حرام بوده است. با تشکر و به امید روزی که آرمانهای اصلی از tv نمایان شود و رنگ اصلی هویدا. التماس دعا

سلام بر شما
از ابراز نظر کارشناسی شما بسیار متشکرم . در جای دیگری هم عرض کرده ام مشکل صدا و سیما مشکل مدیریت تخصصی و هوشمند است و نبود نقد کارشناسی باید به سهم خود بحث های کارشناسی را عالمانه دنبال کنیم. تلویزیون فعلا با نقد میانه خوبی ندارد چون همیشه نقد کرده و نقد نشده است باید با سعه صدر این جنبه را قوری کرد اتفاقا نمونه هایی که گفتید باید جمع بزنیم و یادآوری کنم تا بیشتر توجه شود .

hamed bayramzadeh یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:40 ق.ظ

با سلام و درود و خسته نباشید به استاد فانیان…..بدلیل فصل امتحانات بنده حقیر کمتر تونستم از وب نوشته های شما استفاده بکنم…..از دوستی که در بالا نظرشون رو بیان کرده بودند و معلوم بود با درد و احساسات دلسوزانه به نوعی قلب و زربان آشفته صدا و سیما رو نقد میکرد ند من هم نسبتا موافق ایشون هستم…..بزرگترین زهر برای مردم در تلوزیون سوگواریست برای مثال همین سریال هایست که در دو سه شبکه در حال پخش هست شما یکی از این سریال هارو نمیتونید ببینید که محتویاتش شادی و خنده داشته باشه….همش غم و ناله است…بنده واقعا در تعجبم !!!!

سلام بر شما
به دلیل همین دیدگاه در اکثریت مردم بالاخره صدا و سیما شبکه نسیم را راه اندازی کرده است که تا حدودی می تواند نشاط و سرگرمی برای مردم همراه داشته باشد ولی همانطور که شما هم گفتید اساس کار سریال ها و برنامه ها بر غم و اندوه است و باید این رویه بطورکلی اصلاح شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد