دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

جام جهانی فوتبال و تبلیغات صدا وسیما

 چند روزی است که حضور ایران در جام جهانی فوتبال همزمان با پایان مرحله اول بازی ها به پایان رسیده است اما میزان تبلیغات بازرگانی مربوط به جام جهانی بویژه در شبکه های مختلف صدا و سیما گه این بار ( 2014 ) با حجمی کم نظیر مواجه بود به هیچ وجه کاهش نیافته است .هنوز تبلیغاتی پخش میشود که طی آن نماینده یک کارخانه خودروسازی وعده اعزام تماشاگر برای تشویق بازیکنان تیم ملی فوتبال را میدهد . اینکه صدا و سیما تلاش میکند و در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال  همه مسابقات را نشان میدهد اقدام شایسته ایست با این حال با وجود انحصار تلویزیون در کشور ما همین اقذام شایسته در هرشرایطی گریزناپذیر است اما آنچیزی که در این دوره تا حدی غیر طبیعی است حجم بیش از حد تبلیغات در شبکه هاست بنحوی که حتی یک ثانیه از وقت دو نیمه بازی در اختیار مجریان و کارشناسان قرار نمیگیرد و بعبارتی از محل ساعت ها تبلیغ مربوط به جام جهانی فوتبال میلیاردها تومان نصیب صدا و سیما میشود این بار از چیپس تا انواع خودروها  ، شامپو تا بانک ها ی مختلف خود را بعنوان حامی تیم ملی فوتبال تبلیغ میکنند البته اینکه چه شرکت و نهادی هزینه تبلیغات را می پردازد مهم نیست مهم این است که صدا و سیما آنی از این لحظه های ارزشمند را از دست نمیدهد.

علاوه بر فضای سنگین تجاری و بازرگانی حاکم طی روزهای برگزاری مسابقات تیم فوتبال ایران ،گاهی چنان فضای احساسی بر برنامه ها حاکم میشد که منطق و استلال از میان رخت برمی بست یکبار در عصر فردای روز بازی فوتبال ایران و آرژانتین در رادیو ورزش پیام تلفنی شهروندی بخش میشد که میگفت اگر ما در بازی با آرژانتین یک گل زده بودیم اقتصاد و فرهنگ کشورمان بیست سال به جلو میرفت. اینکه یک شهروندی در اوج احساسات هرچه خس خوب دارد بیان کند یک موضوع است و اینکه در برنامه با حضور مجری و کارشناس اینگونه پیام ها بدون هیچ شرح و تفسیر و توضیحی پخش شوند باید پیدا کرد پرتقال فروش را ؟

نظرات 1 + ارسال نظر
زارعی سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:55 ب.ظ

سلام خدمت استاد گرامی
باید مردم کشور ما و حتی خود من بدونیم که کشور ما با یک گل به آرژانتین 20 سال پیشرفت نمی کند بلکه با منطقی شدن مردم و به دور از احساسات تصمیم گرفتن و عمل کرد یک ملت که باعث میشه کشورمون پیشرفت کنه. حداقل این یکی از شروط پیشرفتِ که ما سال ها و شاید قرن ها ازش دوریم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد