دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه های ملی

 رسانه های ملی رسانه هایی هستند که مطابق نامشان نگاه و هدف ملی داشته باشند و برای منافع ملی از منافع و مواضع حزبی، محلی و امیال شخصی و گروهی گردانندگان و مدیرا رسانه بگذرند. بدیهی است که صرف داشتن عنوان ملی کفایت نمیکند بلکه اعلام آن مسولیت گردانندگان را افزایش میدهد . واقعیت این است که در کشور ما تعدادی روزنامه ، خبرگزاری و سایت وجود دارند که می بایست ملی باشند ، گرچه از عنوان ملی استفاده نمیکنند ولی از امکانات و بودجه عمومی کشور بهره میگیرند واهداف تعریف شده آنها ملی است .

مدتی است که صدا و سیمای کشور که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان رادیو تلویزیون ملی را داشت و در قانون اساسی بعنوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی از آن یاد شده است با عنوان رسانه ملی خود را تبلیغ میکند با این همه ملی بودن فقط مربوط  و متعلق به صدا و سیما نیست ، طبعا این رسانه و همه رسانه هایی که از بودجه عمومی تفذیه میشوند بایدبیشتر دغدغه ملی و منافع عمومی داشته باشند و آماده شنیدن نقد مردم بعنوان سهامداران و صاحبان اصلی رسانه باشند .بر اساس آنچه که گفته شد همواره انتظار میرود که رفت و آمدسیاسیون از طیف های مختلف در بخش های مختلف حاکمیتی و تغییر و تعویض مدیران رسانه تفاوت و تغییری در نگاه درازمدت و چشم انداز حرکت رسانه ایجاد نکند . در کشور ما تعدادی از رسانه ها هستند که با وجود استفاده از جایگاه دولتی یا حاکمیتی اصراری بر محسوب شدن در دسته رسانه های ملی ندارند برخی هم همانند صدا و سیما عنوان خود را مستمرا ملی اعلام میکند . بیان شدن یا نشدن عنوان ملی در رسالت و وظیفه یک رسانه با رسالت ملی  تغییری ایجاد نمیکند بلکه همه رسانه ها و دستگاه های ملی می بایست همواره خود را در قبال آحاد جامعه مسول و پاسخگو بدانند .

رسانه ملی رسانه ای است که علاوه بر بهره گیری از امکانات و بودجه عمومی در هر حال منافع ملی، حرمت آحاد جامعه و پرستیژ ملی را در نظر بگیرد و بسیار فراتر از معادلات زودگذر حزبی ،جناحی و مدیریتی حرکت کند هر رسانه ای که علاوه بر تغذیه از بودجه عمومی شاخص های پیش گفته را رعایت و اجرا کند قطعا یک رسانه ملی آشنا به رسالت خود و موفق است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد