دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تبلیغات تکراری و تکرار تبلیغات

 اگر پیگیر تبلیغات مورد استفاده صدا و سیما باشید یا وقت کنید برای چند ساعت شنونده و ناظر شیکه های مختلف بشوید  خواهید دید که علاوه برتغییراتی چون افزایش حجم و مدت بسته های تبلیغات بازرگانی  و آگهی های تجاری در رادیو و تلویزیون طی چند سال اخیر شاهد دو ویژگی در این موضوع هستیم : تبلیغات تکراری و تکرار تبلیغات

عمده تبلیغات موجود بویژه تبلیغات تلویزیونی کپی و تقلید از تبلیغات موجود در شبکه های مختلف تلویزیون های خارجی است شاید صرف الگو گیری مشکل چندانی نداشته باشد مشروط یراینکه کاملا بومی سازی شود و با فرهنگ ، هنر و زندگی اجتماعی مردم ما نزدیک و همخوانی داشته باشد . متاسانه موارد متعددی وجود دارند که چنین ویژگی های در تولید و ساخت آنها رعایت نشده است . در گذشته شاید چنین برداشت ها و تقلید ها به دلیل نبود دسترسی های آسان ، امکانات فضای مجازی و محدودیت های موجود محسوس نبود اما اینک دسترسی بسیاری از کاربران حتی نسبت به مدیران و برنامه ریزان سریعتر و وسیع تر است و تقلیدهای خام ، دوباره کاریها و عدم انطباق با شرایط فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش خود نمایی می کند.

 در بعد دیگر تکرار های فراوان در پخش تبلیغات و آگهی های بازرگانی گاه ذائقه و مشام هر مخاطب ، بیننده و شنونده را تلخ و نامطلوب می سازد . فرض بگیرید یک بیننده در هنگام پخش یک سریال یا فیلم سینمائی بسته های تبلیغی و بازرگانی را قبل ، حین پخش و بعد از برنامه می بیند و بعضا درهرکدام  از نوبت های پخش نیز این اتفاق تکرار میشود  به عبارتی طی حدود بازه زمانی چهل و پنج دقیقه مخاطب شش یا هشت بار یا بیشتر تبلیغی را می بیند یا نظیر آنرا در رادیو می شنود. واقعا باید از این بیننده یا شنونده چه انتظاری داشته باشیم ؟ تاثیر پذیری و واکنش مثبت ، اقناع یا پس زدن ، قطعا کمتر کسی از روند ذکرشده حس مثبت و سازنده ای خواهد داشت حتی اگر رسانه برای مدتی به اهداف بازرگانی و درآمدزایی خود برسد .

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh چهارشنبه 23 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 01:24 ق.ظ

با سلام خدمت استاد بزرگوار و برادر مهربان…..غیبت بنده رو بزارید بحساب سفر تابستانه حقیر….اولا که خواستم بپرسم که محیط سایت رو عوض کردید یا من اشتباه میکنم؟خوب بهتر هست برگردم به موضوع وبوشت شما….من موافقم باشم….ببینید موضوع تبلیغات یک بحث مهم و روال تمام رسانه های دنیاست،فقط باید تأملی بکنیم به این نکته….. که همه دنیا مدیریتی هست بنام مدیریت تبلیغات (مدنی،فرهنگی،فلسفی،روانشناسی)که این تبلیغات چه زمانی و بعد از کدام برنامه باید پخش بشود…..و یکی از بزرگترین و تلخترین مشکل تبلیغات ایران اینکه هزینه پخش تبلیغات از …...هزینه خود ساخت تبلیغ گرونتر هستش و….امیدوارم مدیران و مسیولین با نقدهای مثبتی که بهشون وارده رو بپذیرند و دست به دست دیگران ایرانی بهتر داشته باشیم….یاحق

سلام هنرمند گرامی جناب آقای بایرام زاده
خوشبختانه هنگام سفرتان به کشور موفق به دیدارتان شدم تبلیغات در جهان استانداردها ، ضوابط و چهارچوبهایی دارد که کمابیش در ایران نیز همان ها جواب میدهد البته کشورها فرهنگ های متفاوتی دارند که به لحاظ محتوایی باید مورد توجه قرار گیرد علاوه بر آن ضوابط و این چهار چوبها بلحاظ اجر و انجام ، محدوده و امکانات در کشورمان شرایط ویژه و در بعضی حوزه ها محدودی دارد مثلا تلویزیون، شاید نبودن رقابت در این بخش دلیل عمده هزینه ای است که گفته اید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد