دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه ها ،غایب آغازین روزهای ماجرای اسید پاشی

 این روز ها موضوع چند مورد اسید پاشی در شهر اصفهان که حدود ده روز پیش از این صورت گرفت همچنان یکی از خبرهای مورد توجه رسانه ها است . دامنه خبر بلخاظ فرهنگی ، اجتماعی و امنیت روانی جامعه در حدی بوده است که پس از روزها همچنان اظهار نظرها ، تحلیل ها و حواشی زیادی پیرامون مطرح است .

 صرف نظر از چگونگی و چرایی همچنین عامل یا عاملین این حرکت غیر انسانی که طبعا با بررسی های قضایی به آنها پاسخ داده خواهد شد از لحاظ جنبه رسانه ای ،نحوه عملکرد رسانه ها تاثیر زیادی در تداوم موضوع و عدم اقناع مردم داشته است .

 این وظیفه رسانه ها بود که بی درنگ و در بی رخداد غیر عادی و حادثه ای اسید پاشی پیگیر موضوع شوند و قبل از هرگونه تحلیل و ارزیابی مستقیم خواهان توضیح دستگاه های مسئول شوند . متاسفانه در بسیاری موارد اینچنینی مسئولان با همه قاطعیتی که در اعلام مواضع نشان میدهند اساسا اندکی با تاخیر به اعلاموضع می پردازند.در این صورت این رسالت رسانه هاست که بدون وقفه پس از گزارش و انعکاس خبراولیه پیگیر شرایط ، دلایل و عوامل مرتبط با رخداد باشند .در موضوع اخیر نیز همانند بسیاری از موارد اجتماعی صدا و سیما بعنوان رسانه ملی اولین گزارش خود را پس از گذشت چند روز از حادثه منعکس و منتشر کرد البته پس از آن گزارش ها کما بیش ادامه یافت . این نحوه عمل متاسفانه در بسیاری از رسانه های دیگر هم مشهود است  معمولا روال و منطق کار خبر این است که اگر به سرعت و در مراحل اولیه از یگ حادثه گزارش کامل و جامع الاطراف تهیه و منتشر نشود در مراحل بعدی نیاز به حجم وسیع تری از بر رسی ها و اعلام مواضع برای اقناع مخاطبان وجود دارد .

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:38 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید….استاد محترم بگذارید بنده حقیر یک زره رک تر و عادلانه تر به این موضوع بپردازم….از اول انقلاب حق و حقوق جنس مونث پای مال شد….و نظام انقدر دغدغه و مسایل های پیچیده و بحرانی داشت که حقوق زن کم کم از یاد رفت…این نور امید و روشنایی از زمان ریاست جمهوری حضرت اقای خاتمی دوباره بر پا شد….با کلی مشقت…که از حظور ایشان کانونهای حمایت از حقوق زنان و همچنین فعالیت پر رنگ زنان در سیاست…اما جمع بندی کنم موضوع رو که هر موقع یک حکمی یا قانونی مصوب میشود اولین ضربه یا همان(پیش مرگان)زنان جامه ایرانی هستند….و ضمنا محکوم میکنم و نقد شدید و دور از انسانیت... هموطنانی که حتی برای شوخی آب بر روی خواهران و مادران ایران ما میریزند….وای که جناب فانیان باور بفرمایید که یک هفته هست در ذهنم همین دغدغه هاست و از شما هم متشکرم که به این مهم پرداختید…یا حق

سلام بر شما ضمن تشکر از شما و اظهار نظری که فرمودید چند نکته را عرض میکنم
بدون هیج قید و شرطی و در اولین فرصت ممکن لازم بوده و لازم است با پدیده هایی مثل اسید پاشی برخورد شود.
امثال این موارد که در مفطعی ممکن است سه ، چهار یا پنج مورد رخ دهد و دربرگیری آن چند نفر را شامل شود بدون تردید امنیت روانی کل جامعه را مخدوش و نا آرام میکند همانطور که امکان دارد شما از فرسنگ ها فاصله بیش از افراد نزدیکتر نگران شده باشید .
تاکید ما به عنوان یک کارشناس رسانه این است که در چنین مواردی لازم است بی درنگ مسولان مربوطه و رسانه ها واکنش نشان دهند . رسانه ها رسالت خطیر و مسئولیت بزرگی دارند که کند و با تاخیر عمل کردن آنها باعث رشد شایعات و دامن زدن به نا امنی روانی جامعه میشود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد