دُرج

دُرج
وب نوشت سعید فانیان 
اشتراک گذاری
معرفی سایت برای دوستان
گالری عکس


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


اداره صدا و سیما بعنوان یکی از بزرگترین مجموعه ها و کمپانی های رسانه ای در جهان کاری بس بزرگ است ، در اینجا قصد ارزیابی جوانب مختلف کارکرد دوره اخیر صدا و سیما را نداریم و صرفا تیتروار نگاهی به فضای نقد در این ده ساله می اندازیم.  بررسی  همین جنبه در دوره مدیریت افزون بر ده سال مهندس ضرغامی را نیز نمی توان در ده سطر یا ده مقاله خلاصه و ارزیابی کرد  لذا در حد کلیات و تیتر وار نکاتی را بر می شماریم :

 

1- آقای ضرغامی و تیم همراه وی در ابتدا با علم به وجود مشکلات مختلف در جامعه و موارد نیازمند به نقد با دیدگاه اصلاحی کار را شروع کردند و همزمان با سالهای پایانی مدیریت اجرایی اصلاح طلبان در کشور در ابتدا با شعار چند صدایی به اقناع مخاطبین طیف های مختلف با سلیقه های متعدد پرداختند و نقدهای فعالانه آغاز شد.

 2- با روی کارآمدن دولت نهم به مرور چند صدایی به کم صدایی ، بی صدایی و تک صدایی تبدیل شد  میزان تعامل صدا و سیما با دولت نهم و سپس دهم که البته اصل آن در همه دوره ها تا حد معقولی نیاز و مورد تاکید بوده است به حدی رسید که جریان نقد به کمترین میزان خود رسید حتی صدا و سیما در موضوع مهم و تاثیر گذاری چون هدفمندی یارانه ها قبل از قانون شدن آن از بحث و بررسی جدی پرهیز کرد و به احترام دولت با کمترین نقد ممکن موضوع را همراهی کرد .

 3-  همزمان با شروع بکار دولت یازدهم خوشبختانه دوباره نقد به عنوان یکی از کارکردها بطور جدی به حوزه های مختلف صدا وسیما به ویژه برنامه های اقتضادی و سیاسی برگشته  است .

4 -  ادامه این مسیر امیدبخش خواهد بود مشروط به اینکه رسانه بی طرفانه این مسیر را فارغ از فراز و فرودهای سیاسی کشور پی بگیرد و نقد و بررسی های کارشناسانه در هر صورت تداوم و استمرار داشته باشد .

5- نکته ای را که نباید از یادآوری آن بگذریم این است که طی سالیان گذشته حوزه ورزش در صدا و    سیما از بررسی و نقد های خوبی برخوردار بوده و از این لحاظ یکی از نمونه های موفق یا حوزه های موفق بوده و مورد توجه مخاطبان قرار داشته است  .                                                              

  6- در دوره ده ساله گذشته هیچگاه شرایط انجام نقد منصفانه از کارکرد صدا و سیما در حوزه های مختلف فراهم نشد ، این بدان معنی نیست که بگوییم این سازمان از نقد خود جلوگیری کرده است بلکه انتظار میرفت که برای فعال کردن فضای نقد از خود شروع کند و از کارشناسان برای این منظور دعوت کند . متاسفانه همواره نقد رسانه ملی در سایر رسانه ها با تردید و نگرانی همراه بوده و هست و این امر خیلی سریع معنی سیاسی میشود  . 

قطعا این رسانه ملی است که باید زمینه نقد برای خود نیز فراهم کند  نقد را وسیله ارتقا سطح کیفی برنامه ها ، تنوع و جذابیت برنامه ها و بالا بردن اعتماد عمومی به محصولات صدا وسیما و  کم کردن  رشد توجه و گرایش بینندگان شبکه های ماهواره ای قرار دهد .

[ یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1393 ] [ 09:54 ب.ظ ] [ سعید فانیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

آرشیو مطالب
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 219651