دُرج
X
تبلیغات
رایتل

دُرج
وب نوشت سعید فانیان 
اشتراک گذاری
معرفی سایت برای دوستان
گالری عکس


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


 با آغاز بکارشبکه اروپای جام جم در آذر ماه ۱۳۷۶ شور و شوق زیادی در ایرانیان خارج از کشور که تا آنزمان تصویری از ایران را روی ماهواره دریافت نکرده بودند ایجاد شد .استقبال گسترده از جام جم اروپا باعث برنامه ریزی صدا و سیما برای راه اندازی جام جم آمریکا و بدنبال آن آسیا شد و به این ترتیب شبکه جام جام با پوشش جهانی با برنامه های زنده و متنوع  موضوعی ،تخصصی و تنظیم پخش متناسب باساعت محلی بینندگان در هرکدام از قاره ها به پر مخاطب ترین شبکه فارسی زبانان درسرتاسر جهان تبدیل شد.

 تهیه و پخش برنامه های مناسب ایرانیان خارج از کشور ،انتخاب بهترین و موفق ترین برنامه های تولید شبکه های داخلی ،پخش سریال ها و برنامه های نمایشی مناسب داخلی ، پخش زنده مسابقات پرطرفدار بخصوص فوتبال ، کشتی و والیبال ، پخش آخرین خبرها در ساعات مختلف همچنین برنامه های زنده پاسخ به سوالات مذهبی و سوالات کنسولی ، حقوقی و قضایی با تلفن های مستقیم بینندگان و نمایش فعالانه فرهنگ و رسوم ، آداب و معرفت های مردمان سرزمین مادری و فرهنگ پربار آبا، و اجدادی همه و همه  ایرانیان پر شمار و رو به افزایش خارج از کشور را روزبه روز پای بندتر ، مرتبط تر  و وطن خواه تر از گذشته کرد و درمیان ده ها شبکه فارسی زبان رو به افزایش جایگاهی غیر قابل رقایت را برای جام جم رقم زد . البته شبکه جام جم در روند سیاستگذاری های صدا و سیما به مرور دچار تغییرات و محدودیت هایی بویژه در پخش برنامه هایی چون موسیقی زنده شد ولی کماکان از تنوع ، شادابی و ارتباطی فعال برخورداد بود .این توفیقات علیرغم همه تغییرات و مشکلات تا اوایل ۱۳۸۹ ادامه داشت اما متاسفانه به مرور برنامه ریزی ها و حمایت ها کم رنگ تر شدند ، در مقابل موج دوم تاسیس و راه اندازی شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور با اهداف مشخص سیاسی و فرهنگی متفاوت با اهداف و آرمان های ایرانی و اسلامی و با گرایش به فرهنگ های غیر خودی به راه افتاد . یکسو هجوم و تنوع شبکه های فارسی زبان با انگیزه های مشخص سیاسی و فرهنگی و از سوی دیگر کم التفاطی سازمان صدا و سیما به شبکه جام جم و ایرانیان خارج از کشور به نحوی که امروز متاسفانه استقبال ایرانیان و فارسی زبانان از این شبکه به هیچوجه با گذشته قابل مقایسه و همتراز نیست . از همه اینها نا امید کننده تر محدود شدن  ساعات پخش ساعات تولید و تناسب پخش با محیط در برنامه ریزی های اخیر صدا و سیما است . در حالیکه انتظار میرفت در جابجایی ها و تغییرات دور جدید مدیریت در صدا و سیما عنایت ویژه ای به مخاطبان ایرانی خارج از کشور بشود متاسفانه سه شبکه و پخش متناسب در مناطق مختلف جهان به یک شبکه و هشت ساعت پخش و بقیه تکرار برای همه مناطق تحت پوشش تبدیل شده است. به عبارتی در زمانی که مسابقه ای نفس گیر برای راه اندازی و پخش شبکه های فارسی زبان سالهاست که شروع شده است و روز بروز برتعداد ، تنوع و قدرت رقبا افزوده میشود محدود کردن تولید و پخش در شبکه جهانی جام جم خبر خوب و سیاستگذاری مناسبی نیست . هرچند شاید اینگونه تعبیر شود که با امکانات جدید بویژه  فضای مجازی دسترسی ایرانیان و فارسی زبانان به شبکه های داخلی آسانتر شده است اما تولید مناسب ، انتخاب متناسب تولیدات و پخش متناسب با زمان محلی بیننده از امتیازات یک شبکه ماهواره ای است که هرگونه تغییر و محدودیت در آن به افت جایگاه و از دست دادن بخشی از مخاطبان می انجامد.

[ پنج‌شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1393 ] [ 09:10 ب.ظ ] [ سعید فانیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

آمار سایت
تعداد بازدید ها: 201778