دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مذاکرات هسته ای و رسالت رسانه ها

 مذاکرات و گفتگوهای نفس گیر ، پر تننش و طولانی در لوزان سویس بی تردید در حوزه دیپلماسی حایز رکوردهایی بود. به لحاظ برپایی جلسات پی در پی، طولانی شدن و برگزاری جلسه ای به مدت نه ساعت ، به لحاظ اهمیت موضوع ،  پیچیدگی های فنی ، فراز و فرودهای سیاسی ، ترکیب متفاوت کفتگو کنندگان ، تبعات منطقه ای و جهانی آن و بسیاری از جنبه های دیگر  و از این بابت در یادها خواهد ماند و بارها و بارها از آن یاد خواهد. در مورد اهمیت نشست لوزان و پیامدهای آن طی روزهای برگزاری نشست مطالب زیادی توسط رسانه های مختلف جهانی منعکس شد .خبر ، گفتگو ، نقد ، تحلیل ، پیش بینی و بررسی جزییات بطور لحظه در همه ریانه های مهم جهان انعکاس یافت، در این میان با توجه به همزمانی نشست ها با تعطیلات نوروزی و تعطیلی روزنامه ها در کشور خبرگزاری ها و سایت های خبری داخلی تلاش خوبی بعمل آوردند و توجه مناسبی به این رویداد بسیار مهم داشتند اما بنظر میرسید توجه و سطح پوشش شبکه های مختلف تلویزیون در داخل به اندازه اهمیت موضوع نبود . 

شاید توجه جدی تعدادی از شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور توسط برخی به دلایل خاص سیاسی تعبیر شود که البته میتواند اینگونه باشد . هر رسانه تلاش دارد در جهت تامین اهداف بنیانگذاران و گردانندگان خود حرکت کند اما در این میان نباید وظایف حرفه ای ،مشی رسانه ای و انجام رسالت خبری رسانه ها فراموش شود . فارغ از اینکه هدف غایی یک رسانه چیست اهمیت دادن به خبرهایی که برای همه یا عده زیادی از مردم مهم است یک اصل حرفه ای و اقدام رسانه ای است . متاسفانه از این دیدگاه برخی از رسانه های فارسی زبان مثل یورونیوز فارسی و بی بی سی فارسی طی روزهای برگزاری نشست های هسته ای لحظه به لحظه خبرها را اعم از خوب یا بد ،امید آفرین یا نا امید کننده به زعم و تعبیر خودشان پوشش دادند در صورتیکه شبکه های داخلی که انتظار زیادی از آنها میرفت در این حجم و حساسیت فعالیت نداشتند . مجددا تکرار میکنم که رسانه ها به دنبال هدف تعیین شده خود هستند با این وجود کم توجهی و کم تحرکی در فضای پرجنب و جوش ، متحرک و چند رسانه ای امروز هیچ هدفی را تامین نمیکند .

نظرات 2 + ارسال نظر
ساسان اس ام اس جمعه 14 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:57 ب.ظ http://www.SasanSMS.ir

سلام وب خوب و به روزی داری. امیدوارم همیشه اینجور باشه. آدم یه همچین وبایی رو می بینه از وب خودش ناامید میشه! می تونی وبت رو تو انجمن ما معرفی کنی تا بقیه هم استفاده کنن.
من بهت سر زدم اگه شما هم دوست داشتی به سایت ما سر بزن.
ممنون

www.SasanSMS.ir
کامل ترین آرشیو اس ام اس

www.SasanSMS.ir/Forum
متفاوت‌ترین انجمن سرگرمی و تفریحی فارسی‌زبانان

hamed bayramzadeh دوشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:53 ق.ظ

با درود فراوان به استاد فانیان....اول از همه به مخاطب خوبتان آقای ساسان میخواستم عرض کنم که وب استاد فانیان ثمره ۳۰ سال کار ااجرایی و کارشناسی رسانه و خبر بوده....ایشان طلای هستند که همیشه بر گردن عارفان آویخته شده اند...البته این کمترین شایسته تعریف و تمجید حضرت ایشان را ندارم....استاد فانیان دقیقا شما به نبض دغدغه بنده در این مذاکرات اشاره کردید....واقعا اگر دروغ نباشد تمام دوستان بنده چه دولتی و چه غیر دولتی خارج از کشور به اتفاق که به ایام عید نوروز افتاده بود در تمام عید دیدنی ها مشاهده میشد که همه تمام وقت از طریقبه کانال بی بی سی دنبال میکردند مزاکرات رو حتی بنده نقد کردم چندین بار امتحان کردیم و سریعا کانال رو عوض کردیم به شبکه خبر ایران ...متاسفانه دیدیم اصلا موضوع برنامه یه چیز دیگریست....فقط جالب ترینش گزارش آقای مرتضی غرقی بود....به هر سو بنده افسوس خودم....ولی ایزد منان را سپاسگزارم که مردم ایران اجمالا به این امر بزرگ خوشحال و شاد کام بودنند...و بیانیه های خوب و دل نشین در رسانه های مجازی به اشتراک گذاشته بودند که بنده هم از طرف خنه دوستی ایران در بلاروس از قطار شاد باشی جا نماندم....
بنام حضرت عشق که هر چه زیبای داریم از اوست...به احترام آقای ظریف بلندشویم.
ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩ وطن پرست و همکاران کار بلد و کارشناس، ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ .
و...
ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻋﺰﺕمند ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ در برابر این همه خبرنگار و رسانه های دنیا، ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ دیپلمات خوش رو و در عین حال جدی.... و رییس جمهور محبوب ملت ایران ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ .
یک دست مریزاد بزرگ به مردم صبور و با استقامت و آگاه و از همه مهم تر ،امید به ایران سرفراز ،ایران همیشه تاریخ ساز،شاد باش میگوییم و امیدواریم در ۳ ماه آینده این مردان دلیر و فرزندان ایران زمین با خبرهای نتیجه بخش تر کام مردم را دوباره شیرین کنند ....زنده باد ایران و ایرانی....(حامد بایرام زاده ـ دبیر اجرایی خانه دوستی ایرانیان در بلاروس)

جناب آقای بایرام زاده سلام بر شما
از ابراز لطف شما ممنونم و از اظهار نظر کارشناسی حضرتعالی استفاده کردم . همه ما به آب و خاک و زادگاه و مردم و فرهنگ خود مدیون و وامداریم امیدوارم فرزندان خوبی برای کشور باشیم و برای سربلندی ، توسعه و عزتمندی آن در جهان جانانه بکوشیم ودر این راه به تکلیف خود در حد استطاعت عمل کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد