دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تظاهر و ریا در ملائ عام

 گفتن از ریا و تظاهر در رفتارهای علنی بسیاری از افراد موثر ، تصمیم گیر و مدیر در جامعه سخن جدیدی نیست ولی نگرانی و خطر اصلی از همین عادی شدن  رفتارهای متظاهرانه در حوزه  فرهنگ ، سیاست و سایر شئون است که هویت ایرانی اسلامی ما را نشانه رفته است .

وقتی خبرهای مربوط به سفر رونی کلمن قهرمان بدنسازی جهان به ایران را میخواندم و برنامه هایی که دعوت کنندگان برای او ترتیب داده بودند از جمله حضور در بهشت زهرا ،دوباره به فکر نقش سازنده رسانه ها در تصحیح این رفتار غلطی که کم کم به عادت تبدیل شده است افتادم .نقشی که رسانه ها میتوانند در اصلاح رفتار برنامه ریزان و مسئولان داشته باشند و یا خدای نکرده در تشدید فضای آغشته به ریا و دورویی ، گاهی برخی از تظاهر ها آنقدر رو و علنی و در انظار مردم است که جز خجالت مخاطب فهیم و ناامیدی از حل و رفع این رویه بازتاب و دستاوردی ندارد . گاهی حتی آنهایی که از طریق حضور در رسانه ها به اعتبار و شهرتی رسیده اند آنقدر خود عامل و ناشر ریا و تظاهرند که پیام و حاصل این نوع برنامه ها جز افزودن این جو و تشدید ریا و چاپلوسی ثمر و اثری در برندارد .تظاهر برخی هنرمندان به حال و هوا یی که هیچ تناسبی با زندگی واقعی آنها ندارد . دریافت های آنجنانی برخی مداحانی که مشوق ساده زیستی هستند  و فعالیت های اقتصادی یا گرفتن دستمزده های چند میلیونی از اجرا توسط مجریانی که همواره مردم را به کنار آمدن با مشکلات سهل گرفتن رندگی و ساده زیستی دعوت و تشویق می کنند همه و همه می تواند در افزایش جو ریا ، تظاهر و دو رویی کم کند امیدوارم ارباب جراید و کارشناسان فهیم رسانه ها به سهم خود با برخورد تخصصی و پای بندی به اهداف مردمی در به سازی و مسولانه ساختن رفتار مدیران ، برنامه ریزان و تشویق جوانها، آینده سازان این جامعه به رفتارشفاف و برخوردهای متعادل و بدور از ریا موفق باشند .

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 05:18 ق.ظ

درود بر استاد فانیان...خیلی کوتاه و مفید عرض میکنم...در کشور بلاروس هر هییت رسمی از کشوری دیگری مهمان میاید یکی از مهمترین برنامه ایی که براسشان میگزارند ...بازدید از شهیدان جنگ و ادای احترام و گل گذاشتن در مزارشان....و همچنان با افتخار در رسانه شان باز تاب میدهند...و یک امر عادی و خوشایندی برایهمه هست....اما فرقشان با ما !!!! ریا و تظاهر نبودنشان هست که بر عکس ما بی داد میکند ....این واقعیت تلخیست که باید قبول کنیم...

سلام بر شما
ادای احترام به شهدا و افتخارات کشورها همانگونه که حضرتعالی گفته اید امروزه در عرف سیاسی کشورها موضوعی پذیرفته شده است .نکته در این است که بعضی وقت ها برخی مسولان بیشتر برای توجیه کردن برنامه ریزی های غلط خود به مانور و نظاهر در این عرصه می پردازند . وگرنه برنامه ریزی برای بازدید مقامات خارجی از مفاخر ملی و ادای احترام به شهدا و جان باختگان عزت و سربلندی کشور امری کاملا لازم است .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد