دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رفتار معیار برای چهره های مشهور (باشرحی از بکن باور اسطوره فوتبال )


در تایید ضرورت آموزش منافع ملی به چهره های مشهور خاطره ای از گذشته دارم که شاید بیان آن در ااین مقوله بگنجد .
حتما دوستان مسابقات جام جهانی فوتبال ( 2006 )در آلمان را بخاطر دارند . به گفته تمام فوتبال دوستان و کارشناسان کشورهای مختلف اجرای آن دوره از مسابقات فوتبال در آن سطح از اولین دوره مسابقات جام جهانی تابه امروز (که دو دوره افریقا و برزیل ) بعد از آن نیز گذشته است بهترین دوره با لحاظ کردن تمام شرایط بوده است .
جالب تر اینکه تمامی این کارشناسان اعتقاد دارند این بهتر بودن فقط و فقط بخاطر شخص بکن باور اسطوره فوتبال بایر مونیخ و تیم ملی فوتبال آلمان و سازمان دهنده اصلی مسابقات بوده است ؟؟!!
یکی از رسانه های اروپایی برآن شد تا دلایل این کار را برای مردم بازگو کند بخاطر همین ابتدا سراغ شخص بکن باور رفت و همین سوال را از وی پرسید؟
بکن باور جواب این سوال را در انظباط و قواعد آموزشی بسیار تعیین کننده در فرهنگ آلمانی و باشگاه بایر مونیخ و تیم ملی آلمان ذکر می کند .
او می گوید وقتی برای اولین بار برای استخدام و بازی به تیم بایرمونیخ رفتم ُ پس از گذراندن مراحل آزمایش های مختلف مربی تیم تصمیم گرفت که مرا به خدمت بگیرد . همه مراحل را پشت سر گذاشتم و پیش خودم تصور می کردم کار تمام شده است . اما با کمال تعجب وقتی مدیر عامل تیم مرا به مربی تیم معرفی کرد او نیز گفت برای تیم مفید خواهی بود اگر مربی آموزش ( اخلاق و ادب و..... تیم بایر مونیخ ) تو را تایید کند تو می توانی قرارداد خود را امضاء کنی .؟؟؟!!!
نزد مربی آموزش رفتم ! پس از گفتگو های زیاد ایشان به من گفت تو می خواهی به تیم بایر مونیخ بیایی !؟ آیا تو خو را در شان و منزلت بایرمونیخ می دانی !؟؟
و سپس کتابچه ای به من داد تا مطالعه کنم و مجددا پیش او برگردم !!؟؟
در ادامه آقای بکن باور می گوید چند روز به مطالعه آن جزوه پرداختم که مطالب مختلف از کوچکترین و جزیی ترین روشهای زندگی شخصی برایم ترسم کرده بود از قبیل سلام کردن - لباس پوشیدن - نوع راه رفتن - نوع کلوپ هایی که باید می رفتم - نوع غذا خودن - روش ایستادن در جلوی افراد و بطوریکه اگر علاقه به تیم محبوبم بایرمونیخ نداشتم شاید آن آموزش ها برایم ثقیل بود . به هر جهت پس از مطالعه زیاد سعی کردم خودرا با شرایط آن جزوه تطبیق بدهم؟؟!!
سپس سراغ مربی آموزش اخلاق رفتم و تعهد دادم تمام موارد را رعایت و چنانچه نتوانستم از تیم اخراج و خسارت آن را پرداخت کنم . مربی اخلاق مرابه مربی تیم معرفی کرد و من باتیم فقط تمرین می کردم .
یک روز مربی به من گفت می خواهد مرا جزو ذخیره های تیم بگذارد !؟ من بسیار خوشحال شدم !! اما با کمال تعجب مربی گفت بایستی مجددا به سراغ مربی آموزش اخلاق بروی ؟؟؟؟!!
مربی اخلاق پس از گفتگوی زیاد که تو الان می خواهی جزو بازیکنان ذخیره تیم بایرمونیخ باشی پس بایستی روی حرکات و روش های خود تسلط کامل داشته باشی !!؟؟  مجددا جزوه ای در این خصوص به من داد تا ضمن مطالعه ازتجربیات مربیان کارآزموده آن جزوه بهره مند شوم و چنانچه از این مراحل سربلند بیرون آمدم مرا به مربی تیم معرفی کند ؟؟!!
این مرحله گذشت و من باآموزش های مختلف خود را آماده کردم !! مدتی جزو ذخیره های تیم بودم .
مجددا مربی تیم مرا خواست و گفت می خواهد از من در تیم استفاده کند و باید از مربی آموزش اخلاق و رفتارم تاییدیه بیاورم !!؟؟
وقتی سراغ مربی اخلاق رفتم ! اوگفت می خواهی با پیراهن تیم بایرمونیخ وارد زمین شوی پس باید این مراحل را پشت سر بگذاری . و مجددا جزوه آموزش داده شد تابه مربی معرفی شدم.
مدتها در تیم بازی میکردم تا اینکه مربی برای کاپیتانی تیم مرا انتخاب کرد !!؟؟ مجدا مرا به مربی اخلاق و رفتار معرفی کرد !!؟؟و مربی اخلاق نیز جایگاه کاپیتان در تیم و خصوصا بایرمونیخ را متذکر شد و آموزشهای مختلفی را برایم تدارک دید و جزوه های مخصوص کاپیتانی را به من داد تا ضمن مطالعه آنرا در بازی رعایت کنم !!؟؟ در این جزوه ها وآموزش ها از تمام مواردی که احتمال آن در بازی می رفت برایم تدارک دیده بودند ..؟؟!! از قبیل دویدن یسوی تماشاگران - کنترل زبان و دست در مواقع هیجانی واظطرابی بازی - حتی نوع ایستادن  موقعی که داور در میان دو کاپیتان ایستاده و می خواهد سکه را برای انتخاب زمین به هوا پرت کند و وقتی کاپیتان تیم می خواهد دولا شود و سکه را روی زمین ملاحظه کند !!!!! پشت او به روی دوربینهای پخش تلویزیون نباشد..؟؟؟!!
بکن باور آموزش این مطالب را به همراه آموزشها دیگر تا انتخاب شدن برای تیم ملی ادامه می دهد و خودش می گوید حرف اول و آخر این مربی می زد و تصور او این بوده است که اگر مربی آموزش اخلاق اورا تایید نمی کرده مدیر عامل و مربی هیچگونه دخالتی نمی کردند .و واورا به راحتی کنار می گذاشتند .
اوسپس می گوید در تیم ملی نیز همین رویه با شرایط سخت تر ادامه داشته و در طول بازی حرفه ای او در فوتبال همیشه این آموزشها را دیده و همین آموزشها او را آماده کرده که توانسته از پس برگزاری مسابقات جام جهانی در آلمان برآید بطوریکه همه براستسنایی بودن این مسابقات مهر تایید زده اند . دلیل اصلی که چهره های مشهور بویژه ورزشکاران معروف ما با تمام استعداد و نبوغی که دارند  نمی تواند به مانند بکن باور و در آن سطح موفق باشند چیزی نیست جز آموزش های مستمر در حوزه اخلاق ادب و رفتار معیار در جامعه!!!؟؟؟
  مهدی معماریان  ( مدیر تصویر برداری و کارشناس رسانه )

نظرات 2 + ارسال نظر
محبوبی یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:17 ب.ظ

مطلب جالب و قابل استفاده ای بود ای کاش به این نوع برنامه ریزی ها در کشور ما هم توجه شود ,

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:11 ب.ظ

مطلب بسیارجالبی بود ای کاش صدا وسیما ازاینگوبه مطالب دربرنامه هایشاستفاده می کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد