دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

خبرنگاری شیرین اما پر مسولیت

خبرنگاری یکی از حرفه های شیرین ، پر جنب و جوش سخت و تاثیر گذاری است که مورد توجه بسیاری از افراد جامعه بویژه جوانان است . البته جاذبه این حرفه در جوانان به اندازه بازیگری و هنرپیشگی در سینما و تلویزیون نیست .زیرا کم و بیش مشتاقان این حرفه میدانند که برای کار خبری و خبرنگار شدن علاوه بر یکسری توانایی های فردی نیاز به طی مراحل تحصیلی ،آموزشی و گذراندن دوره های متعدد تخصصی است . مسلما همه حرفه ها نیاز به آموزش و آمادگی دارند ولی برای مثال می توان هنرپیشه موفقی را دید که به دلیل توانایی ها و آمادگی های ذاتی مورد توجه قرار میگیرد و در عرصه هنرپیشگی به کسب توفیق می پردازد . طبعا فردی با این توانایی ها با مطالعه لازم و گذراندن دوره موفقیتی بیشتر کسب میکند .اما در کار خبری با وجود لزوم داشتن یکسری توانایی های ذاتی مثل سرعت انتقال بالا و داشتن اطلاعات در حوزه مربوط بدون فراگیری اصول و چهارچوب های تخصصی کار خبر ،امکان حضور و  عرض اندام در این حوزه نیست .کار خبرنگاری جذاب و دلنشین است چون خبرنگار احساس میکند پل ارتباطی برای ارائه داده ها و اطلاعات جدید به افراد است و در حوزه مربوط به  خود قبل از دیگران از تحولات ، رخدادها و اقدامات مطلع میشود. خبرنگاران به دلیل نوع حرفه و انتظاری که از آنان میرود کما بیش پر مطالعه و جستجو گرهستند . سعی دارند با آمادگی تمام به مصاحبه و تهیه گزارش خبری بپردازند تا با حاصل کارشان مطالب و محتوای جدیدی را ارائه دهند و بر دانش و اطلاعات موجود بیافزایند .

با همه تاثیر گذاری ها ، شیرینی و جذابیت حرفه خبرنگاری، کارخبرنگاران همواره با خطر همراه است . چه خبرنگاری در محیط های پر آشوب ، جنگ و کشمکش های علنی و رو در رو ، و چه در برخورد با کشمکش های سیاسی ، جناحی و امثال آن ، خبرنگار براساس اصول حرفه ای و برای حفط منافع ملی و سلامت و استقلال کار خود موظف است همواره نگاهی فرا جناحی داشته باشد . منافع ملی را بر نفع شخصی و گروهی ترجیح دهد و صداقت را اصل حتمی کار خود قرار دهد . شعار دادن و بازگو کردن چهارچوب ها کار سختی نیست ولی در مقام عمل  ، در پهنه ملی و حوزه داخلی ،خبرنگار بار سنگین و شرایط سختی را عهده دار است .

وجود حاشیه های مختلف خبری که در بسیاری از موارد برای مخاطبان جذاب تر از متن است یا خبرها و خبرنگاری زرد با استقبالی که از آنها میشود کار خبرنگاران جرفه ای را سخت تر و البته در مقابل حاصل و پیآمد کار خبری آنها را پر ثمر تر و تاثیرگذار تر می کند . امروزه توسعه فناوری  دیجیتال های  و گسترش حوزه ارتباطات  باعث افزایش حضور خیل عظیمی از شهروند ان در عرصه رسانه و کار خبر با عنوان شهروند خبرنگارشده است .خبرنگاران پیشرو و صاحب سبک می توانند با بهره گیری توان و  پتانسیل گسترده موجود با جهت دهی تخصصی و رعایت چهارچوب های حرفه ای ضمن جلوگیری از خبرنگاری زرد  بر توانمندی حوزه های تخصصی خود مثل میزان سرعت و صحت کار خبری بیافزایند و به حفظ منافع ملی بپردازند . روز خبرنگار بر خبرنگاران سخت کوش ، دلسوز و خادمان عرصه تخصصی رسانه مبارک باد. انتشار یافته در روزنامه صمت ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ با عنوان مسولیت بار سنگین هستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد