دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سیل، مقابله با تلفات و نقش رسانه ها

 بارندگی های کوتاه اما حجیم و پربار طی روزهای اخیر در گوشه و کنار کشور باعث کشته شدن تعدادی از هموطنان و واردن آمدن خسارت های جانی و مالی به مردم در مناطق مختلف شده است . در این میان برخورد رسانه ای ، توضیحات مسئولین و پیگیریها و بررسی های برخی رسانه ها جالب و قابل تامل است .نکات و ملاحظاتی در این خصوص را بر می شماریم .

 1-- در بررسی حوادث و سوانح به هر شکل وظیفه دستگاه ها و نهادهای دولتی  و موسسات مسئول همواره امری ثابت است که مدیران و تصمیم گیران می بایست نسبت به حوزه تحت امر خود پاسخگو باشند .

 2 --  در بررسی ها حتی در مواقعی که کم کاری و سهل انگاری یک نهاد یا سازمانی مشهود است که بازهم مسئول مربوطه به جای عذرخواهی از کوتاهی یا نداشتن تجهیزات کافی در پی فرافکنی و مبرا کردن خوداست تا پاسخگویی مستند و مستدل ، متاسفانه فرهنگ عذرخواهی در جامعه ما هنوز نهادینه نشده است .

 3--برخی ازرسانه ها نیز با کمال تاسف در بر رسی های کارشناسی خود نیم نگاهی به خط مشی خود و جایگاه نهاد مربوط به لحاظ سیاسی و خط و ربط دارند تا مبادا فردی یا نهادی خودی در افکار عمومی تخریب شود .

 4 --پس از یکی دو بارش غافلگیر کننده در تابستان  تقریبا هر روز سازمان هواشناسی در اعلام پیش بینی وضع آب و هوا نسبت به بارش شدید ، احتمال راه افتادن سیل  و لزوم  فاصله گرفتن مردم از حاشیه رودخانه ها ، آبراه ها و مناطق سیل خیز هشدار میدهد ، از دلایل عدم توجه مردم به رعایت همین هشدار ها می تواند مخاطب نبودن بسیاری از مردم یا بی اعتمادی آنها به رسانه های اعلام کننده و نهادهای ذیربط باشد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد