دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سالهای طلایی معرفی فرهتگ و هنر ایران در بلاروس

  محدوده زمانی خرداد سال 1389تا خرداد سال 1391 به دلیل حجم ، تعداد، تنوع، فعالیت های فرهنگی و هنری ، تردد هنرمندان ، برگزاری هفته های فرهنگ و هنر ایران و هفته های فیلم ، تشکیل کلاس های فارسی آموزی و فعالیت هایی از این دست بدون تردید بهترین  مقطع با بالاترین راندمان برای معرفی چهره فرهنگ و هنر ایران به مردم هنردوست و صمیمی بلاروس بوده است . طبعا در برنامه ریزی و شکل دهی این فعالیت ها ،جمع عوامل انسانی مسئولان نهادها، ایرانیان مقیم و البته نقش محوری آقای سید عیدالله حسینی سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس و تیم همراه او سهم مهمی دارند همچنین طبع جستجوگر و پذیرش مردم خونگرم بلاروس و روابط سیاسی مناسب ایران و بلاروس نیز باعث فراهم شدن زمینه و بستر مناسب این فعالیت ها شد. 
بر گزاری هفته فرهنگ و هنر ایران در خرداد سال 1389 همچنین جشنواره فرهنگ و هنر ایران در خردادماه سال 1390 هرکدام به مدت 10 روز از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر با حضور تعداد بیش از 60 هنرمند ایرانی اعزامی و گروه هایی از هنرمندان ایرانی مقیم در محل ساختمان سه طبقه قصر هنر شهر مینسک  باعث شده بود که روزهای بازدید بطور متوسط بیش از شش هزار نفر از این مجموعه متنوع بازدید کنند ،این میزان در روزهای شنبه و یکشنبه به ده هزار بازدیدکننده می رسید .
 هنرمندان صنایع دستی در رشته های مختلف نقاشی روی شیشه ، خاتم ، میناکاری ، گچ بری ، نقاشی ،کار روی چرم، گلدوزی ،معرق ، منبت کاری ،خط نقاشی ، سفالگری ،سنگ های قیمتی ، تابلوفرش ،قالیبافی و . . . با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان صنایع دستی طی دوسال مذکور در این جشنواره به صورت کارگاهی (ورکشاپ ) هنر خود را به نمایش گذاشتند و با استقبال بسیار گسترده  مخاطبان  مواجه شدند .
 حضور چند گروه موسیقی مقامی از شهرستان ها مختلف کشورمان ،گروه موسیقی تالشی ( کادوس ) به سرپرستی آرمین فریدی ، موسیقی و رقص کردی ، خیمه شب بازی ،نقالی همچنین اجرای مرشد و نواختن ضرب زورخانه همراه پذیرایی با چای ایرانی همچنین اجرای موسیقی توسط گروه های موسیقی ایرانی پرسیا به سرپرستی حامد بایرام زاده و گروه موسیقی آویندار به سرپرستی مسعود طالبانی هردو مقیم بلاروس  همراه با نوازندگان بلاروسی بر تنوع این مراسم افزوده بود.
 طی محدوده زمانی مذکور گروه های مختلف موسیقی سنتی و مقامی ایران به مناسبت های مختلف  مذهبی و ملی نوروز ،عید غدیر ، نیمه شعبان  و شب یلدا در بلاروس حضور یافتند و در دانشگاه ها، مراکز هنری همچنین جمع ایرانیان مقیم به اجرای برنامه پرداختند،گروه سنتی مهرآوا از اصفهان ،گروه موسیقی محلی تبری مازندران ، گروه موسیقی کادوس از تالش و گروه بوشهری لیان به سرپرستی محسن شریفیان ،گروه هایی بودند که هرکدام برنامه های متنوعی در محافل مختلف اجرا کردند ،طی همین مدت دو گروه تولیدی و هنری از شبکه جهانی جام جم به همراهی تنی چند از هنرمندان تلویزیون از جمله بهمن هاشمی،دکترمحمد نظری،دکتر اسماعیل آذر، چنگیز حبیبیان و اردشیر منظم با حضور در جمع ایرانیان به اجرا و ضبط برنامه پرداختند .
برگزاری هفته فیلم ایران در اولین روزهای سال 1390 همچنین هفته فیلم در خرداد 1391 با نمایش فیلم های منتخب ایرانی همراه با دوبله روسی همچنین حضور  تعدادی از هنرمندان سینمای ایران در هفته های فیلم و برگزاری نشست های خبری با رسانه ها همچنین چند کارگاه آموزشی در دانشکده های هنری توانست به میزان زیادی سینمای ایران را در رسانه ها و مراکز هنری بلاروس مطرح و معرفی کند و شناخت خوبی را در مردم و فرهنگ دوستان بلاروسی بوجود آورد. 
 طی برگزاری هفته های فیلم ایران در سالهای 1390 و 1391 حضور پر رنگ هنرمندان ایرانی در بلاروس توانست سینمای ایران را به خوبی در این کشور مطرح کند . طی دوسال مذکور هنرمندانی چون حسین یاری ، محمد رضا شریفی نیا ، افشین هاشمی ،مهدی کرم پور ، رضا عطاران، حسام نواب صفوی ،مجید مظفری ،بهرام رادان و سید احمد میرعلایی مدیر عامل وقت بنیاد سینمایی فارابی در شهر مینسک پایتخت بلاروس در جمع هنردوستان و سینماگران بلاروسی و ایرانیان مقیم حاضر شدند و با حضورآنان مصاحبه های متعدد توسط رسانه های محلی بعمل آمد و گزارش های مختلفی در رادیو ، تلویزیون و نشریات بلاروس در مورد ایران و سینمای کشورمان انعکاس یافت .  

نظرات 2 + ارسال نظر
اکتای بهمنی جمعه 30 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 02:56 ب.ظ http://golenarges110.blogfa.com

دوست عزیز سلام؛
گزیده‌ای از مطالب وبلاگتون رو مطالعه کردم.
خوشحال می‌شم تا به وب بنده هم تشریف بیارین و در مورد مطالب نظر بدین.
در صورت تمایل می‌توانید به کانال تلگرامی ما که دربالای سمت راست قرار دارد بپیوندید و مطالب وبلاگ را در تلگرام خود مشاهده کنید.

hamed bayramzadeh یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 02:12 ق.ظ

درود فراوان بر استاد فانیان عزیز.....سپاس از گزارش مفید و کوتا اما کارشناسی شده حضرت عالی....واقعا حضور سفیر سابق ایران در بلاروس جناب سید عبدالله حسینی و توام با حضور استسنای شما در بلاروس یک امر مهمی رو در نشان دادن فرهنگ ایران زمین رقم زد.... خوش بحال آنانی که در سایه مدیریتی شما بزرگواران خدمت به ایران زمین میکنند....بدرود

سلام و درود بر شما
نظر لطف حضرتعالی است . بدون تعارف حضور هنرمندان مصمم و طرفدار ارج و منزلت ایران مانند حضرتعالی درجمع نه چندان بزرگ ایرانیان مقیم بلاروس نعمت و فرصتی است که توانسته است پیامدهای مثبتی در جهت معرفی فرهنگ و هنر ایران داشته باشد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد