دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

خبرنگاری و خبرنگار


خبرنگاری در عصر فرامدرن علی‌رغم ابزار وامکانات و تسهیلاتی که در اختیار دارد حرفه‌ای سخت و پر  مسئولیت است. امکانات جدید توانسته است حوزه کار خبرنگاری را وسیع‌تر و سطح تماس او را گسترده تر و نیز امکان تأثیرگذاری را بیشتر کند. اما  همة اینها به هیچ وجه مسئولیت،‌  دغدغه و حساسیت امر خبرنگاری را کم نکرده بلکه به تبع تأثیرگذاری بیشتر، این حرفه را پر خطرتر و حساس تر ساخته است.
خبرنگاران بنا بر اصول حرفه‌ای خود که طی مراحل تحصیلی و دوره‌های یادگیری و تجربی آموزش می‌بینند بارها و بارها به عنوان افرادی امین، مسئول و دارای رسالت در جهت آگاهی بخشی، انتقال اطلاعات و داده‌های مورد نیاز جامعه مورد خطاب قرار می‌گیرند. شاید اگر همین اصول حرفه‌ای و چهارچوب های اعلامی و مورد پذیرش سازمان‌های بین المللی، مورد توجه خبرنگاران، ‌رسانه‌ها و مجموعه‌های حرفه‌ای قرار می‌گرفت ، جهان معاصر با همة پیشرفت‌های صنعتی و توسعه علوم با بسیاری از حق کشی‌ها،‌ نامردمی‌ها و نامرادی‌ها مواجه نبود.
اصول اخلاق حرفه‌ای اعلام شده توسط مجامع و محافل ذیربط بین‌المللی مواردی چون مسئولیت اجتماعی خبرنگار، حق مردم در دسترسی به اطلاعات صحیح، پایبندی به انعکاس بی طرفانه واقعیت، احترام به منافع عمومی، کرامت حرفه ای ، مورد تأکید قرار گرفته است. قطعاً با رعایت این اصول پیشرفته و توصیه‌های اخلاقی و انسانی می‌توان جهانی آبادتر، آرام‌تر همراه با رفتارهای انسانی و حفظ کرامت انسان‌ها داشت.
از امتیازات خبرنگاران به عنوان ارتباط گران حرفه‌ای و امانت‌داران افراد جامعه و نیز رابطان بین مردم و حکومت‌ها داشتن قلم برای نوشتن و بیان و ابزار ارتباطی برای نشر وانعکاس مسائل جامعه است . امکان و توانی که در اختیار اقشار دیگر جامعه نیست لذا خبرنگار باید هم حریم وکرامت و اعتبار خود و در نتیجه اعتماد مردم را حفظ کند و هم به عنوان رابطی امین و ‌آگاه به نشر حقایق جامعه بپردازد و زبان و عامل بیان خواست‌ها، پیشرفت‌ها، مشکلات و واقعیت‌های جامعه باشد.
واقعیت آن است که رشد وتوسعه رسانه‌ها در جهان امروز به برقراری توازن و تعادل در این حوزه نیانجامیده است. در حال حاضر در صحنه جهانی در حوزه رسانه و کار حرفه‌ای خبرنگاری به لحاظ برخورداری از امکانات، پراکندگی خبرنگاران و موضوعات مورد توجه خبرنگاران در گوشه و کنار جهان تبعیض آشکاری وجود دارد نه عدالتی در موضوعات برقرار است و نه در امکانات، قدرتمندان و صاحبان سرمایه نیز با ایجاد قطب‌های رسانه‌ای و به کارگیری خبرنگاران ورزیده توانسته‌اند بخشی از واقعیات جامعه بین الملل را دگرگون جلوه دهند و از منافع خود حفاظت نمایند.
 
با همه دگرگونی‌ها، چون تأثیرگذارترین عنصر در پروسه خبر ،خبرنگار است، خبرنگاران صادق امین و آشنا به اصول حرفه‌ای بخوبی می‌توانند بیان کننده و سخنگوی امین مردمان جامعه، حافظان منافع ملی و بین المللی کشور‌ها و توسعه دهندگان تفکر استقلال و بی‌نیازی از دیگران باشند.
به روح بلند شهدای خبرنگار درود می‌فرستم و توفیق خبرنگاران عزیز را در انجام رسالت حرفه‌ای و پایبندی به اصول اخلاقی از خدای بزرگ مسئلت می‌کنم.
 منتشر شده در خبرگزاری تقریب 17 مرداد 1395
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد