دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سفر به سمرقند و بخارا

  فرصتی دست داد تا در روزهای  اول سالجاری  از طریق مرز خجند در تاجیکستان سفری به سمرقند و بخارا داشته باشم . با اینکه سفر کوتاه و فشرده بود  ،رفتن به این دو شهر همچنین تاشکند پایتخت ازبکستان برایم جالب  و متفاوت  بود .  با عنایت به وجود اماکن تاریخی ، مشترکات فرهنگی و نیز رواج زبان فارسی تاجیکی در شهرهای سمرقند و بخارا  ، دیدار از این دو شهر بسیار برای ما ایرانیان مطلوب ،دلچسب و با حسی نزدیک به وطنمان ایران است . 

برایم عجیب بود که در طول چهار، پنج روز حضور و طی بازدید از  مکان ها و مناطق  تاریخی ، فرهنگی ازبکستان صرفا  به یک گروه سه نفره ایرانی برخوردم، طبعا تعداد گردشگر ایرانی بیشتر از این چند نفر بوده ولی کمی حضور ایرانیان کاملا محسوس بود. در صورتیکه آمار نشان میدهد که ده ها هزار نفر از ایرانیان در همین روزها به مناطق مختلف ترکیه ، گرجستان و ارمنستان سفر کرده اند  . بدیهی است انتخاب محل سفر  و گردشگری یک امر اختیاری است ولی بنظر میرسد که همت  و همیت لازم در تبلیغ سفر ایرانیان به شهرهای سمرقند و بخارا  از جانب کشور ازبکستان و نیز تورهای مسافرتی ایرانی وجود ندارد . گرچه  میدانیم که تا قبل از این برخی سخت گیرها در گرفتن ویزا وجود داشته و انگیزه کافی برای تورهای گردشگری فراهم نبوده است ، بنظر میرسد که طی ماه های گذشته و با تغییرات داخلی که در رهبری کشور ازبکستان صورت گرفته است ، برخی سیاست های اصلاحی  و تسهیل در روابط با دیگر کشورها نیز دنبال میشود ، از جمله روابط بسیار سرد و نه چندان دوستانه ازبکستان با کشور تاجیکستان طی ماه های گذشته قدری بهبود یافته و به سمت گرمی و توسعه پیش رفته است ، در گذشته عبور از مرز تاجیکستان و ورود به ازبکستان سخت  بود و تقریبا مقرون به صرفه نبود، البته سخت گیری و مخالفت از جانب ازبک ها بود، اما اینک رفت و امدهای زمینی ازطریق دو منطقه مرزی  و نیز هفته ای یک پرواز شروع شده است . 

شباهت های فرهنگی ، تاریخی و حس خوب و دوستی مردمان عمدتا تاجیک شهرهای سمرقند و بخارا ، دیدار از این شهرها را برای  ما ایرانی ها بیادماندنی تر میکند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد