دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دهقان فداکار و رسانه ها

 این روز ها خبر درگذشت  ازبر علی حاجوی ( ریزعلی خواجوی ) معروف به دهقان فداکار در رسانه های کشور بازتاب خوبی داشت . در واقع مرحوم خواجوی دهقان زحمت کشی بود همانند میلیون ها کشاورز پرتلاش  میهنمان و حرکت انسانی او در نزدیک به شش دهه پیش  حرکتی انسانی بود که جان مسافران درون قطار آن روز خاص  را نجات داد . این کار انسانی او نیز همانند هزاران کار نیک دیگر، ممتاز و خداپسندانه  است که طی این سال های توسط  افراد پاک ، بی آلایش و مردم دوست دیگر در گوشه و کنار این مملکت پهناور اتفاق افتاده و اتفاق می افتد . طبعا اقدام فوری مرحوم خواجوی در سال 1340 در آتش زدن لباس خود ، علامت دادن خطر مسدود بودن راه بدلیل ریزش کوه در آن شرایط سخت و متوقف کردن قطار اقدامی بسیار شجاعانه و در نوع خود کم نظیر بوده است ، اما نکته ای که لازم است بر آن تاکید کنیم نقشی است که رسانه می تواند و می بایست در این مسیرداشته باشد و بر آن اقدام کند ، طبعا اگر رسانه های  معدود ان سالها به این موضوع نمی پرداختند، امروز داستان دهقان فداکار شکل نگرفته بود . 

خبر واقعه متوقف ساختن قطار را برای اولین بار روزنامه اطلاعت در تاریخ 16 آبانماه سال 1340 با عنوان یک واقعه حیرت آور در راه آهن تبریز و تیتر : فداکاری یک دهقان جان صدها مسافر را نجات داد ، منتشر کردبعد از ان در کتاب درسی سال سوم دبستان در ان سالها نقل شد و بخشی از خاطره ماندگار درس دوران دبستان نسل پیش شد. 

 رسانه ها همچنان میتوانند در معرفی انسان های خدوم و اقدامات شجاعانه و از سر خیرخواهی انسانهایی که حفاظت و حراست از جان هموطنان و شرف و ابروی این آب و خاک از جان مایه میگذارند معرف الگوهای صادق و صمیمی از جنس مردم به نسل فعلی و  نسل های بعد و اینده سازان این مرز و بوم باشند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد