دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

فضای مجازی ، اول احتیاط بعد اعتماد

 در دسترس بودن امکانات مختلف فضای مجازی بدون تردید یکی از نعمت ها و داشته های مردمان این روزگار است. تا کمتر از دو دهه پیش تصور اینکه با برخورداری از یک تلفن همراه در هرکجا و در هرساعت بتوان  از آخرین خبرها ، تحلیل های کارشناسی یا دیدگاه های قشرهای مختلف مردم درمورد مسایل مبتلابه جامعه با خبر شد ، تصوری دور از ذهن بود .

 بدون تردید  تکنولوژیهای جدید ارتباطی ، سهم مشارکت مردم در مسایل مربوط به جامعه را بسیار افزایش داده است . اما حجم بالا، تنوع مطالب و دیدگاه ها ، آمیخته شدن راست و دروغ در این هنگامه ، کار شناخت ،  استخراج و استنتاج صحیح مطالب را دشوار کرده است .

در زلزله اخیر استان کرمانشاه که با کمال تاسف حدود 600 هموطن در اثر زلزله درگذشتند ، پیام ها ، همدردی ها ، اطلاع رسانی ها ، تشکیل گروه های امداد رسانی و . . . از اولین دقایق حادثه ، بسیار تاثیر گذار و سازنده بودند . 

در  زلزله بزرگ 7/8 ریشتری سال 1357 در طبس  متاسفانه تعداد 15 هزارنفر از هموطنان ما در آن منطقه زیر آوار رفتند و کشته شدند .هزاران نفر نیز مصدوم و مجروح شدند ، انزمان  طبعا از فضای مجازی خبری نبود . رسانه های رسمی نیز به شدت کم شمار بودند و لذا حتی تابحال و باگذشت حدود 40 سال ،هنوز از سرنوشت مصدومین و مجروحین آن حادثه عظیم ، خسارات گسترده ، چگونگی بازسازی مناطق ویران شده اخبار کامل و واضحی منعکس نشده است .

 در زلزله اخیر کرمانشاه  مردم  اقصی نقاط کشورو مسولان مختلف از طریق فضای مجازی و با مشارکت  ساکنان  مناطقق زلزله زده در اولین دقایق حادثه مطلع شدند و این بخودی خود امکانی بی نظیر و شرایطی کاملا غیرقابل مقایسه است.

با همه محاسنی که برای ظرفیت و امکانات فضای مجازی برشمردیم  ،اشتباهات و اشکالات فضای مجازی پایدارتر اند . پیام ها و محتواهای فضای مجازی حتی اگرغلط ، مغرضانه و یکسویه باشند ، مانند روزنامه یکبار چاپ نمیشود تا بتوان در شماره دیگر پاسخگویی و تکذیب کرد و هر دو مورد به بایگانی و آرشیو سپرده شود . 

پیام ها تا مدتها  و با تلاش افراد هرچندوقت یکبار بجریان میافتند، همان متنی که مثلا سال پیش دیده اید و خوانده اید ، سپس تکذیب و ردیه آنرا پس از مدتی دیده اید اینک دوباره برای شما ارسال شده است  ، یا بخشی از مخاطبان این فضا برای اولین بار باآن مواجه میشوند .لذا میشود گفت در مقابل سرعت عمل و گستردگی بلا رقیب امکانات فضای مجازی برای انعکاس اخبار و اطلاعات و آگاهی های مفید . مطالب اشتباه ، دروغ یا مطالب مضر نیز به سهم خود و به همین میزان بازنشر  و تاثیر گذار میشوند . طبعا هرچقدر کاربران و مشارکت کنندگان کارشناسانه تر ، حرفه ای تر و با احتیاط بیشتر در این فضا مشارکت و فعالیت کنند از بعد منفی و مضر آن کاسته میشود و  از توانایی ها در بعد مثبت و سازنده استفاده خواهند شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد