دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

فضای مجازی ، امکانی برای شفاف سازی یا . . ،

 بدون شک ، شفاف سازی و در دسترس قرار دادن اطلاعات مربوط به گردش امورجامعه و همه ان چیزی که به مردم مربوط میشود به خود مردم  و محرم دانستن عموم افراد جامعه نسبت به آنچه که  در  اطرافشان  میگذرد، می تواند اساس  و بنیان مبارکی برای یک جامعه آزاد و  زمینه ساز مشارکت مردم در حوزه های مختلف یاشد  .  خوشبختانه طی دو سه سال اخیر علیرغم مخالفت های شدید جناح هایی از قدرت ،  دولت توانسته است از این سرمایه و امکان برای مردم محفاظت کند . لازم به توضیح نیست که همه ما از برخی از جنبه های منفی  فضای مجازی و تاثیرگذاری های مخرب آن بویژه برای قشر کمتر مطلع نیز اطلاع داریم ولی طبعا راه اصلاح یا کم خطر سازی یک وسیله یا امکان  ، بستن و ممنوعیت آن نیست ، این بحث طی چند سال اخیر بارها مطرح شده و مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است اما نکته کلیدی مورد بحث من در این یادداشت حرکت برعکس  و به نوعی استفاده معوس برخی  از طیف ها و جناح ها  از فضای موجود  و تلاش برای مخدوش کردن فضای اطلاعاتی بجای شفاف سازی آنها است  . 

 این روزها مرسوم شده که تفکر، جناح و شخصیتی ، مطلب یا ادعا و تحلیلی علیه رقیب منتشر میکند و  طرف مقابل هم بجای پاسخ گویی، روشنگری  و شفاف سازی ، به افشاگری یا جمع آوری و انتشار مطالب منفی  علیه رقیب  خود  می پردازد . این مجادله ، مقابله و رقابت در زمان های مختلف و با موضوعات مختلف ادامه می یابد و مخاطبان بجای دریافت اطلاعات  شفاف و پاسخ های گویا به سوالات و ابهامات  مطروحه با موجی از مطالب و ادعاهای جدید روبرو میشوند و این روند کار بجای شفاف سازی  و روشنگری ، مخاطب را سرگردان تر میکند ،. 

البته بمباران اطلاعاتی در عصر انفجار اطلاعات یکی از تاکتیک های خبری و تبلیغاتی  برای فرار از پاسخگویی است ، البته در فضای موجود جامعه خودمان بعید میدانم این هیاهو ها از روی برنامه ریزی و با  علم کامل صورت بگیرد .

 بلاخره مخاطب که اعتمادش برای همه طرف ها  سرمایه اصلی است باید مطلع  ، سپس مجاب شود و بپذیرد و همراه و مدافع شود . در دراز مدت تخریب صرف رقیب به تنهایی پاسخگو  و قانع کننده نخواهد بود .  صاحبان یک تفکر یا فعالان و اقدا کنندگان یک تصمیم اجرایی برای طرح دیدگاه یا عملکرد  خود و نهاد ذیربط خود  بیشتر و بهتر تلاش کنند ،بنحوی شفاف سازی کنند که افراد جامعه علاوه بر اطلاع ، اقناع و همراه شوند ، فارغ از اینکه طرف مقابل چه عملی انجام داده یا چه تفکری داشته است .      

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد