دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مزدوران اینترنشنال

شبکه ای  ماهواره ای بنام ایران اینترنشنال ازاردیبهشت سال 1396 بعنوان شبکه تلویزیونی خبری و تحلیلی بیست و چهار ساعته شروع به کار کرده بود . این شبکه  طی مدت فعالیت ،ماهیت اصلی و هویت گردانندگان و خط مشی خود را   توضیح نداده است. در ویکیپدیا نوشته شده که شرکت دی ام آ  مدیا با مدیریت یک تبعه عربستان سعودی این شبکه  راه اندازی کرده است.  از روی ترکیب نیروهای جلوی دوربین مشخص بود که عوامل آن ترکیبی از نیروهای شبکه بی بی سی فارسی و من و تو هستند . طبعا این مجموعه یکی دو سال قبل از افتتاح و راه اندازی شبکه مشغول تدارک و تهیه مقدمات ، تجهیز استودیوها ، امکانات فنی ، انتخاب و آموزش نیروهای خود بوده است  ,و  همانند دو شبکه ای که قبلا ذکر شد دفتر مرکزی این شبکه در لندن و پخش آن نیز از انگلیس است  .

گرچه معمولا اینگونه شبکه ها حداقل برای مدتی برای حذب مخاطبان  و جلب نظر آنان سعی در نمایش  و انعکاس به اصطلاح مشی بی طرفی دارند ، با این وجود نوع صحبت ها ،ترکیب نیروهای بکار گرفته شده ،خطوط فکری مدعوین ،احتیاطی که در مورد اخبار مربوط به عربستان سعودی ،متحدین و مرتبطین به ان صورت میگیرد در مقایسه با اخبار و رویدادهای ایران ، همه نشانگر خط فکری حاکم بر این رسانه جویای نام است . 

 نکته قابل تامل دیگر سرمایه اولیه راه اندازی و هزینه های سنگین تولید برنامه و انعکاس اخبار از مناطق مختلف است . معمولا این نوع شبکه ها برای شروع بکار به سرمایه بیشتری نسبت به شبکه های عمومی نیاز دارند ، چون آنها به راحتی میتوانند از محصولات و تولیدات دیگران نیزاستفاده کنند ولی یک رسانه خبری ، سیاسی ، علاوه بر تجهیزات استودیوی و فنی معمول ،نیاز به ارتباطات گسترده و امکانات و تجهیزات فراوان  و گسترده تری در خارج از استودیو دارد .

در جریان انعکاس اخبار حادثه تروریستی در اهواز شبکه اینترنشنال به ناگهان میان منافع سازمانی یا تعهدات سیاسی خود با عرق و تعلق میهنی ( اگر بطور احتمالی مقداری ضعیف در چندتایی وجود داشت ) می بایست تصمیم گیری و انتخاب کنند آنها با مصاحبه  با عوامل اصلی تروریست و انعکاس نظرات آنها بخوبی اهداف ، جایگاه و آبشخور مالی و سیاسی خود را نشان دادند . البته کشورهای مخالف ایران بویژه آمریکا و عربستان طی چند سال اخیر بطور آشکار بر سرمایه گذاری برای ضربه زدن به ایران تاکید و اعلام و اعتراف کرده اند و کاخ سفید رسما طی حدود بیست سال گذشته هرسال چند ده میلیون دلار را به کارهای تبلیغاتی و رسانه ای علیه ایران اختصاص داده اند .با این وجود با هر منطق و استدلالی و با هر توضیح و سفسطه ای سرسپردگی برای  منافع عربستان  در برابر منافع ملی مردمان ایرانی و هموطنان در بهترین شبکه ها هم بدترین نوع مزدوری  انهم در سطح اینترنشنال است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد