دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نمایشگاه مطبوعات ، فرصتی برای باز اندیشی رسانه ها

 برگزاری نمایشگاه مطبوعات ، خوشبختانه به یک عادت خوب فرهنگی و سنت حسنه تبدیل شده است . گردهمایی اصحاب رسانه در زمان و مکان مشخص فرصت مناسبی برای ارتباط رودر رو  و تفاهم بیشتر با بخشی از مخاطبان است ، همچنین تماس نزدیک و گعده ها و نشست های تخصصی برای هر حرفه ای بویژه حرفه روزنامه نگاری ، غنیمتی ارزشمند است ، رسانه ها کمابیش از مشکلات مشابهی رنج میبرند که  اتفاقاتی مانند برگزاری نمایشگاه میتواند فرصتی برای اشنایی بیشتر و هماهنگی بهتر جهت طرح و پیگیری انها باشد ، برای مثال توسعه و نشر روزنامه های دیجیتالی و در مقابل رو به پایان رفتن عصر مطبوعات و رسانه های کاغذی و سنتی ، موضوع مهمی است که مطبوعات برای چگونگی این دگردیسی باید شرایط لازم را فراهم آورند. 

 در کنار فواید زیاد این گردهمایی صنفی که باید بعبارتی به ان بهار مطبوعات و رسانه ها گفت از نکاتی چند نباید غافل شد ، نکات هشدار دهنده ای که رفع برخی از مشکلات و تنگناها در جامعه به اصلاح همین مجموعه وابسته و مرتبط است :

  --- واقعیت این است که در عمل و طی سال ،برخی از همین رسانه ها با برخورداری از رانت و حمایت های حزبی و سیاسی  مطالبی را راجع به دیگران مینویسند و مدعی میشوند، اما هیچگاه حاضر به درج پاسخ شخص یا نهاد مورد نقد نیستند ،این یعنی زیر پا گذاردن اصول اولیه کار رسانه ، بحث اخلاق و تعهد و انسانیت در جای خود محفوظ  ُ بنابراین برای بهسازی و توسعه باید از خودمان شروع کنیم:

--شعار کمتر که در کنار جامعه آگاه تر و توسعه بیشتر بعنوان شعار امسال نمایشگاه آمده است ، توصیه خوبی است که قبل از همه باید  مطبوعات و رسانه ها خود را مخاطب آنها قرار دهند ، طرح کننده و دامن زننده به برخی شعارهای سیاسیون و جریانات  اجتماعی  جامعه ، فارغ از خوب یا بد بودن انها بیش از همه ُ همین مطبوعات هستند که باید با تامل و درایتی بیش از پیش از این توانایی و امکان  بهره بگیرند .

  ---    فعالین جامعه یا شخصیت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی همه از امکان رسانه تخصصی وانحصاری برخوردار نیستند ، رسانه های منصف باید برای توضیح ، پاسخ یا طرح نظر احاد صاحبنظران و تفکرات جاری جامعه فرصتی فراهم کنند . 

--بخشی از شایعه زدگی یا عوامفریبی میتواند معلول نوع عملکرد برخی رسانه ها باشد ، رسانه ها  می توانند برای جلوگیری از بوجود امدن جو و شرایطی  غیر واقعی تلاش موثری داشته باشند .

 ---با همه محدویت ها و مشکلاتی که رسانه ها دارند ، امکان نقد دیگران ُ فرصت و دارایی بزرگی برای رسانه هاست . باید از این امکان برای نقد خود نیز استفاده کنند و نقدی منصفانه و عادلانه برای پیشبرد جامعه و حاکمیت اخلاق  جریان یابد، اما چنین موقعیت هایی بسیار کم به وجود می آیند در مواردی نیز صرفا برای از میدان به در کردن و کوباندن رقیب استفاده میشوند ، میتوان برای توسعه روح نقد پذیری از خود شروع کرد .

 در زمان برگزاری نمایشگاه ، موارد زیادی دیده شده که مطبوعات ، نشریات و دیگر رسانه  ها به بازدید ، مثلا یک هنرپیشه تازه مطرح شده ( ضمن احترام به هنرمندان واقعی و محترم ) بیشتر توجه  و عکس و گزارش تهیه و منعکس کرده اند تا یک اندیشمند ، یک نوآور  ویک محقق ،این   شیوه رفتار یعنی نوعی جو زدگی ، عوام زدگی و  توجه به حاشیه  و تلاش فقط برای فروش بیشتر و جلب نظر گسترده تر به هر طریق ممکن که معمولا حاشیه را بجای متن می نشناد و مجموعه را از مسیر عمق بخشی باز میدارد،طبعا مطبوعات برای تعادل در ارایه مطالب و جذب مخاطب نیاز به نرم خبر (     softnews   ) و مطالب متنوع و گاه حاشیه های  جالب دارند ُ اما در هرحال همیشه اندازه نگه داشتن بخشی از مرام و سنت درست مردمان ما بوده است ، از رسانه ها نیز انتظار راهبری ، میدان داری و اثرگذاری سازنده میرود.

 برای ارباب جراید ، صاحبان قلم و دست اندر کاران رسانه ها و همه افرادی که در آگاه سازی ، رشد و ترسعه و تعمیق  آگاهی مردم نقش ایقا میکنند توفیقات بیشتر و روزهای بهتر آرزو میکنیم .

       منتشر شده در روزنامه ثروت و تاریخ چهارشنبه ۱بانماه ۱۳۹۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد