روزنامه تهران امروز
قسمت اول
3 خرداد 1389
رسانههای گروهی بهطور کلی تلاش دارند تا با عنایت به جایگاه مهم خود
در جامعه وبا توجه به نیازهای مخاطبان انواع توانمندیهای خودرا
بهکارگیرندو به وظایف حرفه ایشان بپردازند وبدون درگیرشدن درمعادلات غیر
رسانهای هرکدام بهدنبال ایفای نقش کامل وماندگار خود در همه حوزههای
کاری وظرفیتهای آموزشی، هدایت، خبر رسانی، تبلیغ وسرگرمی برای جامعه
بپردازند در این مسیر کم توجهی ناشی از شلوغی کار، زیادی مسولیتها
وگرفتاری های روزمره ونداشتن فرصت تامل کافی، بررسی مجدد یا توقف و بازنگری
مسیر برای تصحیح وتکمیل، همه وهمه ممکن است به روند کار رسانه لطمه غیر
قابل جبران وارد سازد. برای پرهیز وجلو گیری از چنین روندی ودوری از تکرار
ویکنواختی علاوه بر برخورداری رسانه از اتاق فکر ومشاوران حرفهای همچنین
نظر خواهی مستمر از مخاطبان رسانهها میبایست در سیاستگذاری، به توجه
ویژه واولویتگذاری به مزیتهای رسانهای بپردازند وبه این نکات توجه کنند
که اصولا مزیتهای این رسانه گذشته ازمشابهتهایی که با رسانههای هم سنخ
یا غیر آن دارد در چیست، موضوعات مورد توجه یا توانمندی های آن در پیگیری
وبه نتیجه رساندن یا بهتر پرداختن نسبت به سایر رسانهها کدام است ویا
اساسا خط مشی وشیوه عمل این رسانه کدام خلأ موجود نزد مخاطب را می پوشاند
یاچه تاثیر مثبت وانحصاری نسبت به سایرین بر جای میگذارد این همه یعنی مزیت
رسانه نسبت به بقیه ویا بهعبارتی دلیلی بر پویایی وماندگاری، مزیت یک
رسانه خاص نسبت به دیگر رسانه میتواند دردسترسی داشتن به منابع مطلع دست
اول یا سرعت فوق العاده درج ونقل خبر یا مطلبی باشد همچنین دسترسی به امار
واطلاعات ومنابع آرشیوی قوی، بر خورداری از کارشناسان زبده و اینکه جز
ایفای نقش عام وتکلیف وعملکرد عمومی کدام بخش از ناگفتهها را میپوشاند
چه مشکل بهجا ماندهای را پیگیری میکند وخلاصه مزیت غیر قابل رقابت یا
اختصاصی آن کدام است قطعا در این بحث از ایدهآلهای دست نیافتنی صحبت
نمیکنیم رسانه با واقعیات ملموس جامعه سر وکار دارد وبر همین اساس هم
ازسوی مردم جامعه ومخاطبان مورد ارزیابی مقایسه وقضاوت قرار میگیرد در
تحلیل موقعیت فعالیتهای رسانههای رقیب، مخالف وبرون مرزی در فضای داخلی
کشور نیز همین دیدگاه ومنطق است که ملاک ارزیابی وقضاوت دیگران قرار
میگیرد صرف نظر از شیوه عمل سلامت بودن یا نبودن ومورد قبول بودن یا نبودن
یک رسانه آن چیزی که در وهله اول در این عرصه رقابت سنگین رسانهای نزد
مخاطب مایه قضاوت میشود همان محورقردادن مزیتهای رسانهای است. در اینجا
ابتدا کمتر چارچوبها، مصلحتها یا برخی محدودیتهای صواب یا نا صواب مد
نظر مخاطب عام قرار میگیرد نمیشود از همه انتظار تحلیل وشناخت لایه های
مختلف موضوعات را داشت قضاوت اولیه بر این اساس است که آیا آنها
توانستهاند بههر طریق وبا هر انگیزه مسائلی را مورد توجه قرار دهند که
مخاطبان به د نبال آنها بوده اند ودیگر رسانهها به هردلیل موجه یا غیر
موجهی به آنها نپرداختهاند وبه اصطلاح خبر را خورده واز آن غافل شدهاند
چرا گاهی ما از برخی موضوعات عقب میمانیم و وقتی دیگران بهآن پرداختند
درصدد رفع ورجوع وتوضیح وتوجیه برمیآییم وانرژی بیشتری را مصرف میکنیم
ودست اخر به نتیجهای که با پرداخت مستقیم وورود اولیه میتوانستیم عاید
رسانه کنیم رو بهرو نمیشویم پر واضح است که دیگران نیز دراین میان
ازهمه داراییها وبضاعت رسانهای خود بهره میگیرند و قطعا یکی از دلایل
این گونه پیشامدها کم توجهی به مزیتهای رسانه ای است امکانات، توانمندیها
،ارتباطات وهمه چیزهایی که میشود ومیتوانیم بهتر وبیشتر از آنها بهره
بگیریم وسود ببریم.
قسمت دوم
13 خرداد 1389
ابتکار عمل داشتن در نقل اخبار وطرح مسائل میتواند برای هر رسانهای
اعم ازمکتوب یا صوتی وتصویری یک مزیت باشد قطعا در عصرارتباطات سرعت
ونوآوری و پیشتازی برای رسانه یک ضرورت است ولی این ویژگی باید آنقدر ممتاز
باشد که به یک خصیصه و مزیت برای رسانه در مقایسه بادیگران تلقی شود بدیهی
است خیلی ازموضوعات ومباحث را رسانههای رقیب یامخالف بدون داشتن دغدغه
های امنیتی ومصلحتهای دیگر مطرح میکنند ،باید راهکارهای مناسب برای گرفتن
اطلاعات صحیح در کمترین زمان فراهم شود تاهم سرعت د رکار رعایت شود وهم
البته دقت وصحت کار نادیده گرفته نشود چراکه اعتبار کار رسانه به صحت ورونق
آن به سرعت واعتماد مخاطب به تعادل وجامع نگری آن است مزیت دیگر رسانه
میتواند در امیددهی وارامش بخشی ان در جامعه است امیدوارکردن مخاطب به
اینده ،رفع نگرانی البته نه صرفا شعاری ،تهیه گزارشهای مستند، کاربردی
ومنشا اثر از موضوعات ومشکلات مبتلابه جامعه ومورد توجه مردم وتلاش برای
رفع ابهام دربرخی مسائل در صورتی که با گرهگشایی همراه باشد گرچه محدوده
عمل ومیزان اثر وسیع نباشد بازهم برای مخاطب امید آفرین وتسکین دهنده تلقی
میشود نمونه های از این نوع طرح مشکلات گاهی در صداوسیما همچنین نشریات
دیده می شود ناب مانی یک بیمارستان مشکل نوعی دارو و گزارش مستند و
افشاگرانه از برخی مراودات نا موجه جستوجوی فامیلی و عاطفی از گمشدگان،
همه این موارد در زمانی که با پی گیری رسانه به نتیجه ی مطلوب می رسند گر
چه موارد معدود و خاص میباشند ولی مایه امید واری مخاطب و تبلیغی بر سر
کار امدی رسانه میشود البته پیدا کردن واگزا کردن جناب این نوع سوژه ها
کار آسانی نیست بااین همهاین نحوه توجه و اقدام در کنار همه کاردکردهای
حرفه ای و تخصصی دیگر رسانهها معنا دارد، دسترسی به منابع و مراکز
اطلاعاتی یا افراد مطلع نیز برای رسانه یک مزیت است که میتواند در مقام
رقابت یا ما نور رسانهای گانی از آن در حد اعلا سود ببرد، گاهی در
رسانههای داخلی این وضعیت ملموس و قابل مشاهده است و به هر صورت اصل مرتبط
بودن رسانه به منابع قدرت یا اطلاعات روز با فرض حفظ استقلال مشی و مرام
رسانه یک امتیاز بزرگ محسوب میشود که می توان از ان به خوبی بهره جست و
میدان را از رقبا گرفت . رعایت تنوع موضوعی ،تحریک و پویایی، توجه به
رنگ،عکس، تصویر،ژانرهای مختلف ، نو اوری همه و همه نکات مثبت و حرفهای
هستند که در رسانه ی مختلف میبایست به آنها توجه شود عصر عصر رقابت و سرعت
و نوآوری است بهویژه در عالم رسانه، با این همه رسانه ها باید در بررسی
موقعیت،وضعیت و توانایی خود و نیازها وعلایق جامعه مخاطب به مزیتهای
اختصاصی خود بیشترتوجه کرده و یا به مرور یکی دو زمینه از حوزه های کاری
خود را چنان تقویت کنند که به عنوان مزیت آنها نسبت به دیگران تلقی شود
مثلا گسترده ترین و مستمرترین حوزه فعالیت رسانههای گروهی خبر و اطلاع
رسانی است و در این میانه رسانه مکتوب با همه تجهیزوبرخوردار شدن از
تکنولوژیهای نوین امکان رقابت خبری با رسانه ی الکترونیک ندارند اما در
حوزه مصاحبه، گزارش خبری یا حتی عکس های خبری این حضور میتواند ممتاز
باشدتهیه مصاحبه های عمیق و حرفهای در موضوعات مورد نیاز و پسند مخاطب
میتواندماندگار وموثرباشد یاتهیه گزارشهای موضوعی از مسائل مبتلابه
جامعه، طرح مشکلات و چارهجویی به ان میزان که از توان و حوصله رسانهای
چون رادیو و تلویزیون خارج است میتواند مزیت رسانه ای برخی رسانه مکتوب
تلقی شود همچنین عکسهای خبری که باحاسیت و دقت حرفهای انتخاب و چاپ می
شوند میتوانند در صورت به روز بودن و سروکارداستن با نیاز و ذایقه مخاطب
باماندگاری روزنامه ماندگار بمانند مهم این است که موضوع مزیت داشتن و
مرجح بودن بر دیگران در عالم رسانه وکار حرفه ای جدی تلقی شود وبرای ان
برنامه ریزی لازم صورت گیرد.