دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

آزادترین رادیو تلویزیون در جهان

  وقایع ، حوادث و اظهار نظرهای مقامات  در مورد سلبریتی ها و مسولان مختلف را در یکی دو ماه اخیر مورد توجه و دقت نظر قرار دهید ،به محتوای پیام ها ، نظرها و برخی پاسخ ها عنایت کنید ، به راستی  ، کدام  رسانه در سایر کشورها  سراغ دارید که تا این اندازه از  آزادی برای بیان هر سخن و هر ادعایی با هر میزان هزینه ،برخوردار باشد بدون پذیرفتن عواقب و بازتاب و برگشت پاسخ و نتایج منفی که از این شیوه رفتار  حاصل کشور میشود  .

کدام رادیو تلویزیون در جهان وجود دارد که در برخی از برنامه های خود بطور زنده و مستقیم ، یک محصولی مثل لبنیات مصرف روزانه میلیون ها مردم  کشور را دارای سم معرفی کند ، در دل مردم وحشت و دلهره و نگرانی بیاندازد . لطمه اساسی به فروش داخلی ، صادرات و اعتبار جهانی آن بیاندازد و علاوه بر این مجری و کارشناس مرتبط به ظاهر دلسوزانه ولی به عینه با تمسخر و یکدنگی هرچه میخواهند بر علیه منافع و قوت روزمره هزاران کارگر و صنعتگر در کشور  بگویند و  مدیر ان مرتبط و رییس  کلشان حتی یک عذرخواهی ساده در مقابل ملت و قشر ذیربط بعمل نیاورد و البته آب هم از آب تکان نخورد و در بر همان پاشنه بچرخد  و رفتارها به همان سیاق ادامه یابد .

کدام رادیو تلویزیون  سراغ دارید که خود را  ملی و حافظ منافع ملت بداند ولی شبانه روز ده ها ،توهین و طعنه و تمسخر نثار رکنی از ارکان نظام از دولت و مجلس و دیگرانی کند که ازقرار قانون به اصطلاح خود سخن گو و بلند گوی آنان هستند ، در انتهانه گوینده ، نه ناظر و نه ریس  رسانه ضرورتی به عذرخواهی یا پاسخ دهی نبینند .

کدام رادیو تلویزیون در جهان می شناسید که برخی مجریانش مستقیما به جامعه خودشان توهین کنند ، خود را مالک الرقاب کشور بدانند ، یا عذرخواهی نکنند یا با تاخیر و  با کم اهمیتی و نصفه نیمه توضیح و توجیهی ببافند ، یا با پاسخ یک حرکت یا نظر کم اهمیت یک سلبریتی را در سطح ملی مطرح ، پاسخگویی همراه با توهین و تعمیم به دیگران  هزینه اجتماعی به بار آورند والبته مدیران اصلی و مسولان کلان این مجموعه در صدد دلجویی و عذرخواهی از آنهایی که بی دلیل بهشان توهین شده برنیایند.

کدام رسانه ای در جهان می شناسید که دیگران را نقد کند و از دیگران درخواست به حق نقد پذیری و در موارد خطا عذرخواهی شفافشان از ملت و توهین شدگان داشته باشد اما خود این رسانه هیچگاه آمادگی نقد شدن توسط دیگران نداشته باشد و لزومی به عذرخواهی هم در موارد لزوم نبیند .

 واقعا کدام رسانه ای در کل جهان سراغ دارید که تا این درجه از امنیت و آزادی بیان در محدوده تصمیم گیری و تاثیرگذاری اش برخوردار باشد که نه عذرخواهی کند ، نه نقد بپذیرد و نه نقد کنندگان اجازه نقدش را داشته باشد و نه بسیاری از آنهایی که مورد توهین توسط رسانه یا کارشناس و میهمانی در رسانه قرار میگیرند اجازه حضور و پاسخگویی داشته باشند .

کدام  رسانه را می شناسید خود در لابلای بسیاری از برنامه هایش مجموعه نظام را به چند قسمت نقد شونده و غیر قابل نقدتقسیم  میکند اما ، تذکر ، نقد و یادآوری خطاهای خود را برنمی تابد و آنرا  مساوی نقد کل نظام  می داند ، سال هاست که به بهانه اینکه صدها شبکه فارسی زبان و غیر فارسی زبان به اندازه کافی علیه کشور و رسانه تبلیغ میکنند، امکان نقد برای این رسانه متکی به بودجه ملی و انحصار قانونی وجود ندارد ، کدامین رسانه در داخل و خارج از کشور سراغ دارید که تا به این حد ازهرقیدی که نمیخواهد آزاد باشد و هرچه را که نمی پسندد نمی پذیرد . واقعا رادیو تلویزیون  در کشور ما از نوع خود مختارترین و آزاد ترین رسانه در کل جهان است .

 

صداقت رسانه ، اصل اول اعتمادمخاطب

 رسانه های کشور بویژه صدا و سیما در جریان شهادت  سردار حاج قاسم سلیمانی ،  حضور جمعیت عظیم و کم نظیر در صحنه ، مواجهه با تبلیغات آمریکا و رسانه های همسویشان از هیچ تلاشی  برای نمایش وحدت و خواست مردم ایران از هر قشر و تفکری که خواهان عزت و اقتدار کشورند فرو گذار نکردند .

 متاسفانه در موضوع اعلام خطای انسانی و اشتباه پدافند خودی  منابع ذیربط و مسول  به موقع و سریع اطلاعات و اخبار لازم را در اختیار رسانه ها قرار ندادند و این رسانه ها بنابر رویه معمول تبلیغات رسانه های دشمن همه اظهار نظرات و گفته های کارشناسان آنها را رد کردند  . در اینجا علاوه بر لطمه وارده بر اعتبار نیروها و دستگاه های ذیربط ، رسانه های داخلی  در بعد نشان دادن سرعت عمل و اطلاع رسانی صحیح و دقیق دچار خدشه شدند . با شناختی که از چگونگی کار رسانه ها داریم و کمابیش همگان میدانند که اطلاع رسانی و یا تحلیل درست رسانه در موضوعاتی نظیر حادثه مورد اشاره مستقیما به حوزه امنیت ملی و دست اندرکاران امور نظامی مربوط میشود نه اینکه سهمی برای تلاش رسانه قایل نشویم اما مسولیت اصلی این لطمه را بیشتر از دستکاه های ذیربط غیر رسانه ای میدانم تا رسانه ها بطور مستقیم . ضمن تسلیت به خانواده ها و وابستگان آسیب دیدگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و آرامش برای روح جانباختگان عزیز این فاجعه ، امیدوارم  پس از این اطلاع رسانی سریعتر  و اعتمادبیشتری با رسانه های کشور معمول شود .فراموش نکنیم که سیما هم در حوزه خبر در اینگونه موارد که تمام توان خود را صرف تبیین و توضیح و تبلیغ دیدگاه مسولان و تحلیلگران همسو میکند ، حداقل جایی برای نظر مخالف و نظریه متفاوت درنظر بگیرند . رسانه ها هم می توانند در کنار وظایف و رسالت های دیگر  ، امکان و وسیله ای برای پاسخگویی ، عذرخواهی و توضیح بموقع در موارد لزوم   باشند.

تجلیل از شهید سلیمانی ، حماسه کم نظیرحضور و وحدت ملت

 در چند روز گذشته در باره شخصیت ممتاز سردار شجاع و پاکباخته ایران زمین ، سپهبد شهید قاسم سلیمانی بسیار گفته شد و رسانه های کشور بخوبی تجلیل مردم فهیم کشورمان را منعکس کردند ، خوشبختانه به دلیل عظمت حضور کم نظیر مردم ایران در جای جای سرزمین بزرگ ایران برای تشییع پیکر شهید سلیمانی و همرزمانش، این بار با وجود ناخشنودی آمریکا عامل ترور  و همدستان منطقه ای و بین المللی اش از انعکاس تجلیل مردمان  قدرشناس ایران، و نمایش بی نظیر وحدت مردم ،رسانه های خارجی تا حدی  گوشه هایی از این بزرگداشت کم نظیر را مخابره و منعکس کردند ، رسانه های بین المللی از قبیل بی بی سی ، سی ان ان ، یورو نیوز روسیا الیوم ، اسپوتنیک، یورونیوز  و الجزیره صحنه هایی از شکوه و عظمت حضور پر شور مردم ایران از هر طیف ، طبقه و تفکری را به نمایش گذاشتند .

  بخشی از شعر  مولانا جلال الدین محمد بلخی که در یک سخنرانی توسط شهید قاسم سلیمانی قرایت شده بود و بخوبی توصیف شور و حال درونی آن شهید و همرزمانش بوده ،همچنین در همین روزها توسط استاد علیرضا افتخاری خواننده معروف،  در ترانه ای همراه با کلام شهید سلیمانی خوانده شده است در اینجا باز نویسی میکنم . این چند بیت شعر از کتاب مثنوی معنوی مولانا و از قصه خورندگان پیل بچه برگرفته شده است .

 رقص آنجا کن که خود را بشکنی                      پنبه را از ریش شهوت برکنی

رقص و جولان بر سر میدان کنند                    رقص اندر خون خود مردان کنند

 چون رهند از دست خود دستی زنند              چون جهند از نقص خود رقصی کنند

 مطربانشان از درون دف میزنند                       بحرها در شورشان کف میزنند  

   تونبینی لیگ بهر گوششان                                 برگ ها بر شاخ ها هم کف زنان

   تونبینی برگ ها را کف زدن                             گوش دل باید نه این گوش بدن

  
  مثنوی معنوی ، دفتر سوم