دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

به یاد قاسم افشار

به یاد قاسم افشار چهره ماندگار خبر این دیار

قاسم افشار از چهره‌های ماندگار خبر صداوسیما و یکی از خاطره‌آفرینان پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس در آستانه ماه مبارک رمضان از میان ما رخت بربست و به دیار باقی و سرای ابدی شتافت.

حضور پرشور قشرهای گوناگون مردم در آیین تشییع پیکر آن مرحوم و تکریم و یادبود فردی که چندین سال در هیچ رسانه‌ای حاضر نشده بود، بسیار آموزنده و دلگرم‌کننده بود؛ از این جهت که مردم به‌زودی افراد صادق، بی‌ریا و خدمتگزارانی از جنس خود را فراموش نمی‌کنند. افشار تک‌ستاره دوران طلایی و بدون رقیب تلویزیون بود. اجرای مقتدرانه، جذاب و باور‌پذیر او بخش فراموش‌نشدنی از خاطرات دهه ۶۰ و ۷۰ خیل عظیمی از مردم ما را تشکیل می‌دهد. او باوجود سال‌های زیاد حضور و تجربه طولانی اجرا، زودتر از همکاران و همراهان دیگر خود از صحنه فعالیت کنار رفت و در آن مقطع جدیت لازم برای تداوم حضور او ازسوی دست‌اندرکاران به عمل نیامد. قاسم افشار هم از نظر تسلط و اقتدار در اجرا و هم جنبه‌های شخصیتی کاملا شاخص بود. به‌عنوان فردی که در سال‌های اوج فعالیت رسانه‌ای و اجرای خبری‌اش با وی در ارتباط بودم بدون هرگونه ملاحظه‌ای گواهی می‌دهم افشار هم به لحاظ سواد و تسلط تخصصی و هم نظم سرآمد بود. به‌طبع توجه به زمان برای هر مجری در برنامه‌های زنده به‌ویژه خبری، اصلی ضروری است اما فرصت کافی صرف کردن او با اعضای تحریریه و به وقت حاضر شدن در سال‌ها فعالیت هم باعث صمیمیت در محیط می‌شد و هم عمق‌بخشی به رفاقت‌ها و همکاری‌ها را به‌دنبال داشت. در همان زمان بودند کسانی که به اعتبار تجربه و تسلط خود کمتر به این ابعاد توجه داشتند. علاوه بر اینها وی به‌‌واسطه سواد کافی و مطالعه مستمر، کمترین اشتباه را در بین مجموعه آن زمان داشت. 
پای‌بندی به اخلاق، توجه به کرامت انسان‌ها، رفتار مردمی و همچنین چاره‌جویی برای رفع مشکل دیگران از جلوه‌های دیگر شخصیت مرحوم افشار بود که بدون کوچکترین تظاهر و شائبه و به‌دور از هیاهوهای جامعه با آنها زندگی می‌کرد. در سال‌های اخیر بخش اصلی زندگی و اوقات مفیدش بر فعالیت و اداره یک خیریه متمرکز شده بود؛ فعالیتی که تا این روزها بسیاری از دوستانش هم از آن اطلاع نداشتند.
برای روح بلند او آرامش ابدی آرزو می‌کنم. نام و یادش همواره گرامی باد.
سعید فانیان / فعال رسانه‌ای

برچسب: سعید فانیان, صفحه ۴, شماره ۱۰۴۸ روزنام صمت ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
  مقاله دیگر :  روزنامه ایران تاریخ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

سهم کم معلمان از رسانه ها

 روزهای حول و حوش  دوازده اردیبهشت ، روز معلم فرصت خوبی برای یادآوری اهمیت کار معلمی و تکریم از معلمان کشور است . امسال روز معلم مصادف با روز نیمه شعبان میلاد  حضرت مهدی ( ع ) و تعطیل بود و به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به نسبت سالهای قبل ،  مراسم این مناسبت کمتر برگزار یا کمتر منعکس شد .اما نکته اینجاست که صرف برگزاری یادواره و جشن مناسبتی حق مطلب را ادا نمیکند و لازم است خیلی بیشتر از آنچه که می بینیم به اهمیت کار معلمی و جایگاه معلمان در تربیت نسل آینده و ساختن مدیران ، برنامه ریزان و هدایت گران فردای جامعه توجه شود. قطعا برای رسیدن به این مهم نقش رسانه ها نقشی بی بدیل است .آنچه هم اکنون در رسانه های رسمی ، ملی ، فراگیر و غیر آن می بینیم حضور بسیار کم رنگ معلم در آنهاست ،کمتر فیلم و سریالی بر اساس زندگی ، خاطرات و توفیقات یک معلم فداکار ساخته شده است. کمتر شاهد حضور آموزگاران در برنامه های مختلف رسانه ها هستیم یا توجهی که می بایست به این قشر محترم مبذول شود کمتر صورت میگیرد .یاد کردن در روز خاص خوب است اما کافی نیست . در برنامه ها ، داستان ها ، متن ها ، خبرها و همه شکل های تبلیعی ، آموزشی کارکرد رسانه ها لازم است توجه ویژه ای به این سرمایه های تاثیرگذار و اینده ساز بشود ، لا اقل به یک معلم موفق و مربی هزاران نفر از نوجوانان و جوانان کشور به اندازه  یک هنر پیشه تازه مطرح شده که به دلیل حضور در یک فیلم یا سریال یا ارایه یک ترانه یا اثر هنری دیگر مورد توجه قرار میگیرد ، مورد لطف و پذیرش رسانه ها قرار بگیرد . چه بسیار جوانان موفقی که تحت تاثیر شخصیت معلمان زحمت کش خود و یا آموزش های شیرین و صادقانه آنان  و گاهی یک تضویق و توجه به موقع به موفقیت دست یافتند و مسیر درست زندگی خود را پیدا کردند. 

  توجه بیش از پیش رسانه ها به عزت اجتماعی و کرامت شخصی معلمان  می تواند در ارتقای جایگاه معلم در جامعه پر غوغای امروز موثر و سازنده باشد .