دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نیاز به موسیقی فاخر یک واقعیت و حفاظت از آن یک ضرورت است

 موسیقی به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه بشر همواره با انسان و در مسیر زندگی او تاثیر گذار بوده است .بسیاری با موسیقی زندگی میکنند . موسیقی در زندگی خیلی از افراد نقشی مهم  دارد .بخش قابل توجهی از اوقات فراغت بسیاری از جوانان و بخشی از سالخوردگان با موسیقی پر میشود . در جهان، موسیقی برای خود علاوه بر هنر صنعتی قابل توجه است . موسیقی زبانی بین المللی و همه فهم دارد. در رسانه هایی همانند رادیو و تلویزیون موسیقی یک رکن مهم از تولید و پخش را تشکیل میدهد .درصد قبل اعتنایی از زمان برنامه ها بطور مستقل در متن ، زیر صدا و لابلای برنامه های شبکه های رادیویی و تلویزیونی را موسیقی تشکیل میدهد . امروزه تصور دیدن یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی بدون برخورداری از عنصر موسیقی سخت است .گرچه بعضا شبکه ها یا برنامه های گفتگو محوری هم هستند که از موسیقی استفاده نمیکنند اما سخن ما در مورد موسیقی ،جایگاه آن برای مردم در جهان، میزان شنیده شدنش و میزان استفاده رسانه ها از آن است . با این همه از ویژگی های موسیقی هر ملت و هر ناحیه آمیختگی آن با فرهنگ و آداب و فولکر آن منطقه و فرهنگ است . هر شنونده ای با شناختی معمولی میتواند موسیقی چینی ، عربی یا آفریقایی را در موقع شنیدن از یکدیگر تشخیص دهد .
در بسیاری از کشورها آشنایی با موسیقی بومی  بعنوان یکی از درس های پایه های اول آموزش های رسمی دانش آموزان قرار دارد . در کشور ما نیز با وجود دیدگاه های مختلف در مورد موسیقی همواره استفاده از موسیقی در رادیو ، تلویزیون و سینما و طی سالهای گذشته در اینترنت و شکل های مختلف فضای مجازی رواج داشته و دارد .با همه واقعیت هایی که بیان شد نیاز به موسیقی در جامعه می بایست به عنوان یک واقعیت پذیرفته شود و برای این واقعیت مشهود و ملموس اهمیت و توجه خاص ملحوظ و معطوف شود . نادیده گرفتن این مهم توسط دستگاه های مختلف اعم از آنهایی که مسولیت مستقیم دارند یا سایر دستگاه هایی که میتوانند محیط امنی برای حفظ و تقویت موسیقی فاخر ایرانی  فراهم کنندبه هیچ وجه از اهمیت آن نمی کاهد . تنها بی اعتنایی به این وافعیت باعث رشد موسیقی بی هویت و زیر زمینی یا جلب توجه مشتاقان موسیقی به موسیقی های غیر استاندارد ، بی محتوا و احیانا منحرف میشود . امیدواریم در این مقوله همانند سایر حوزه های فرهنگی نیازمند به توجه ، درایت و تدبیر ، توجه لازم از سوی همه دستگاه هامبذول بشود .

رسانه ها و منافع ملی

  تمامی کشورها با هردرجه از آزادی بیان و با فرهنگ ها و شیوه های مختلف ارایه پیام  در رسانه های مختلف یک حد و چهارچوب تعیین شده برای منافع ملی خود دارند. اینکه آیا آن چهارچوب ها خوب اند یا نه ،سختگیرانه اند یا نه ،بحثی است که البته آن هم باید کارشناسان و متخصصان امنیت ملی انجام دهند .با همه این ها یک امر مشخص و قطعی است و آن حفظ منافع ملی است و منافع ملی یا National Interest در یک معنای کلی مجموعی از منافع آحاد مردم یک کشور است . منافعی که دولت ها در حوزه بین الملل به نمایندگی از ملت ها در پی تحقق و حفاظت از آن هستند.

نمی خواهیم در اینجا به بحث پیرامرن تعریف منافع ملی بپردازیم نکته مورد تاکید ما حفاظت و رعایت منافع ملی در رسانه هاست . در روزها و هفته های اخیر به انگیزه بحث در مورد مذاکرات جاری هسته ای بین ایران و کشورهای پنج باضافه یک بعضا شاهد طرح مسایل و مواردی در این خصوص در رسانه های مختلف هستیم که گاهی بنظر میرسد مباحثه کنندگان و مناظره کنندگان بیش از آن که دغدغه منافع ملی را داشته باشند صرفا در فکر از میدان به در کردن حریف هستند . بالاخره مذاکرات به پایان میرسد اما حفاظت و حراست از منافع ملی و رعایت چهارچوبها و خط قرمزهایی موضوعاتی همیشگی هستند که هر سیاستمدار ، کارشناس و تحلیگری طی سالیان فعالیت خود می بایست به رعایت آنها و حمایت از منافع ملی ،استقلال و سربلندی کشور پای بند باشد. امیدواریم هیچگاه حفظ منافع گروهی و جناحی برای هیچکدام از اهالی سیاست و رسانه اولویتی بالاتر از منافع ملی کشور نباشد و نشود . 

کم توجهی رسانه ملی به ایرانیان خارج از کشور

 در حالی که هر روز شاهد افزایش شبکه های فارسی زبان ماهواره ای با اهداف و اغراض مختلف و در بسیاری از مواردهنجار شکن در فضای جغرافیایی و رسانه ای کشور هستیم همچنین سال به سال ایرانیان و فارسی زبانان مقیم خارج از کشور در حال افزایش هستند و طبعا این روند نیاز توجه بیش از پیش رسانه ای به این قشر عظیم و در حال افزایش دارد متاسفانه  در برابر این روند صدا و سیما نه تنها برنامه ای برای توسعه حضور شبکه های فارسی زبان ماهواره ای ندارد یا لا اقل چنین برنامه ای را اعلام نکرده است بلکه شاخص ترین شبکه  ویژه ایرانیان و فارسی زبانان شبکه جهانی جام جم که تا چندی پیش با تنوع لازم و در سه کانال و پخش مجزا و مطابق با ساعات مناسب مناطق تحت پوشش برنامه پخش میکرد این روزها. مورد بی مهری و کم توجهی عجیبی قرار گرفته است . تناسب زمانی منطبق با ساعات محلی  دست خوش تغییر شده است پخش ها یکسره و تکراری شده اند و کنداکتور و چینش پخش برنامه ها بصورت هشت ساعت و سه بار تکرار تنظیم شده است .همه این دگرگونی ها به معنای کم توجهی به مخاطبانی است که سالها با برنامه های شبکه جام جم طبق زمان پخش های متناسب یا ساعات محلی در حوزه های وسیع آمریکا ، اروپا و آسیا خو گرفته بودند .
 امیدوارم مدیریت فعلی صدا و سیما همزمان با توجه به شبکه های برونمرزی و خارجی زبان که این روزها شاهد تقویت ساعات پوشش آنها بوده ایم و البته امر مثبیتی است توجه لازم به شبکه فارسی جام جم که سال ها مورد توجه و عنایت مخاطبان ایرانی و فارسی زبان قرار داشته است  معطوف مند .