دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بالاتر از بیست ( 12) با پیشکسوت رسانه های کشور جناب آقای دعایی


   با حجت الاسلام والمسلمین دعایی در موسسه اطلاعات  اسفند سال 1368


    با حجت الاسلام والمسلمین دعایی در نمایشگاه مطبوعات آبان سال 1394

بالاتر از بیست معرف عکس هایی است با قدمت بیش از بیست سال از اهالی فرهنگ و رسانه که با آنها در ارتباط بوده ام .

خبرنگاری و خبرنگار


خبرنگاری در عصر فرامدرن علی‌رغم ابزار وامکانات و تسهیلاتی که در اختیار دارد حرفه‌ای سخت و پر  مسئولیت است. امکانات جدید توانسته است حوزه کار خبرنگاری را وسیع‌تر و سطح تماس او را گسترده تر و نیز امکان تأثیرگذاری را بیشتر کند. اما  همة اینها به هیچ وجه مسئولیت،‌  دغدغه و حساسیت امر خبرنگاری را کم نکرده بلکه به تبع تأثیرگذاری بیشتر، این حرفه را پر خطرتر و حساس تر ساخته است.
خبرنگاران بنا بر اصول حرفه‌ای خود که طی مراحل تحصیلی و دوره‌های یادگیری و تجربی آموزش می‌بینند بارها و بارها به عنوان افرادی امین، مسئول و دارای رسالت در جهت آگاهی بخشی، انتقال اطلاعات و داده‌های مورد نیاز جامعه مورد خطاب قرار می‌گیرند. شاید اگر همین اصول حرفه‌ای و چهارچوب های اعلامی و مورد پذیرش سازمان‌های بین المللی، مورد توجه خبرنگاران، ‌رسانه‌ها و مجموعه‌های حرفه‌ای قرار می‌گرفت ، جهان معاصر با همة پیشرفت‌های صنعتی و توسعه علوم با بسیاری از حق کشی‌ها،‌ نامردمی‌ها و نامرادی‌ها مواجه نبود.
اصول اخلاق حرفه‌ای اعلام شده توسط مجامع و محافل ذیربط بین‌المللی مواردی چون مسئولیت اجتماعی خبرنگار، حق مردم در دسترسی به اطلاعات صحیح، پایبندی به انعکاس بی طرفانه واقعیت، احترام به منافع عمومی، کرامت حرفه ای ، مورد تأکید قرار گرفته است. قطعاً با رعایت این اصول پیشرفته و توصیه‌های اخلاقی و انسانی می‌توان جهانی آبادتر، آرام‌تر همراه با رفتارهای انسانی و حفظ کرامت انسان‌ها داشت.
از امتیازات خبرنگاران به عنوان ارتباط گران حرفه‌ای و امانت‌داران افراد جامعه و نیز رابطان بین مردم و حکومت‌ها داشتن قلم برای نوشتن و بیان و ابزار ارتباطی برای نشر وانعکاس مسائل جامعه است . امکان و توانی که در اختیار اقشار دیگر جامعه نیست لذا خبرنگار باید هم حریم وکرامت و اعتبار خود و در نتیجه اعتماد مردم را حفظ کند و هم به عنوان رابطی امین و ‌آگاه به نشر حقایق جامعه بپردازد و زبان و عامل بیان خواست‌ها، پیشرفت‌ها، مشکلات و واقعیت‌های جامعه باشد.
واقعیت آن است که رشد وتوسعه رسانه‌ها در جهان امروز به برقراری توازن و تعادل در این حوزه نیانجامیده است. در حال حاضر در صحنه جهانی در حوزه رسانه و کار حرفه‌ای خبرنگاری به لحاظ برخورداری از امکانات، پراکندگی خبرنگاران و موضوعات مورد توجه خبرنگاران در گوشه و کنار جهان تبعیض آشکاری وجود دارد نه عدالتی در موضوعات برقرار است و نه در امکانات، قدرتمندان و صاحبان سرمایه نیز با ایجاد قطب‌های رسانه‌ای و به کارگیری خبرنگاران ورزیده توانسته‌اند بخشی از واقعیات جامعه بین الملل را دگرگون جلوه دهند و از منافع خود حفاظت نمایند.
 
با همه دگرگونی‌ها، چون تأثیرگذارترین عنصر در پروسه خبر ،خبرنگار است، خبرنگاران صادق امین و آشنا به اصول حرفه‌ای بخوبی می‌توانند بیان کننده و سخنگوی امین مردمان جامعه، حافظان منافع ملی و بین المللی کشور‌ها و توسعه دهندگان تفکر استقلال و بی‌نیازی از دیگران باشند.
به روح بلند شهدای خبرنگار درود می‌فرستم و توفیق خبرنگاران عزیز را در انجام رسالت حرفه‌ای و پایبندی به اصول اخلاقی از خدای بزرگ مسئلت می‌کنم.
 منتشر شده در خبرگزاری تقریب 17 مرداد 1395
 

یادی از مرحوم حاجی رحمانی


مهدی معماریان <photocameraman@gmail.com>

انالله و انا الیه راجعون
دوست عزیزهمه همکاران صدا و سیما حاج جعفر رحمانی به سوی معبود شتافت .
یادش گرامی باد.
قطعا همه دوستان خاطرات زیادی از محبت های مرحوم حاج رحمانی دارند ولی می خواستم یکی از خاطرات خود را باز گو کنم که چقدر حاج رحمانی عزیز در وقت مناسب کارهای می کرد که در خاطره ها جای می گرفت سال 67 وقتی مرا بصورت اورژانسی از بیروت به تهران انتقال دادند مرحوم جاج رحمانی عزیز جزو اولین کسانی بود که به دیدارم آمد و هر روز تماس می گرفت و جویای احوالم می شدتا روز آخر که می خواستم ترخیص شوم مرحوم حاج رحمانی مجددا تماس گرفت و جویای احوالم شد و گفت شنیده که می خواهند مرا مرخص کنند . به ایشان گفتم ازهمان روز اولی که جناب آقای هاشمی ( محمد )به دیدارم آمده کادر پزشکی بیمارستان عنایت خاصی به مداوای من داشتند و نمی دانم چگونه از اینها تشکر کنم ؟ ! دو سه ساعت نگذشته بود که یکی از همکاران آقای رحمانی آمد و 20 جلد کتاب نفیس حافظ چاپ سروش که نایاب هم بود با خو د آورد که روی صفحه دوم آن بنام تک تک پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی و اداری بیمارستان با دست خط و قلم آقای محمد هاشمی امضاء شده بود تا میان کادر پزشکی بیمارستان تقسیم شود . پس از اینکه کتابهای نفیس حافظ را به پزشکان دادند و آنها متوجه شدند که آقای هاشمی بنام، آنها را خطاب قرار داده و از محبتی که در طول درمان من کشیده اند تشکر کرده وامضاء نموده است . کادر پزشکی بیمارستان در حرکتی نمادین همه جمع شدند و از محبتی که آقای هاشمی نسبت به آنها داشته تشکر کردند و یکی ازپزشکان گفت که تاکنون پس از انقلاب چنین کادوی با ارزشی از مسئولین دولتی دریافت نکرده و این کتاب نفیس حافظ را با جان ودل تا آخر عمر نگهداری خواهد کرد زیرا باارزش ترین کادویی است که تاکنون دریافت کرده است .و این نبود جز محبت مرحوم حاج رحمانی عزیز . خدایش بیامرزد . برای شادی آن مرحوم فاتحه ای بخوانیم

شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ @ ۰۹:۴۶ ب.ظ