دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رهنمود های دبپلماتیک یک مجری کارشناس جوان

 برنامه ای از شبکه یک سیما پخش میشود بنام ثریا که ظاهرا به موضوعات مختلف کشور می پردازد . ظاهرا را به این دلیل میگویم چون این برنامه را دنبال نکرده ام اما نکته مورد بحثم دقایقی از برنامه است که در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۳ پخش میشد موضوع خشکسالی در سیستان ، موج مهاجرت ،وضغیت اسفبار دریاچه هامون و بررسی مدیریت مسایل در منطقه بود .گزارش هایی از مشکلات مردم پخش شده بود و با حضور استاندار موارد بررسی میشد . در جایی استاندار ضمن توضیح گفت بسیاری از این مشکلات ریشه در سالیان قبل دارد ایکاش در گذشته هم به اینها پرداخته میشد و حالا قابل ارزیابی بود( به این مضمون ) مجری ضمن توضیح ، اشاره تلویحی استاندار به عملکرد مدیران قبلی را با شفافیت تمام پاسخ داد که آنها هم کارکرده اند هر دولتی ضعف و قوت دارد و . . . . برای هر بیننده ای موضع محکم مجری کارشناس جای خوشحالی دارد که از حق غایبان در بحث دفاع میشود و نقدها  همه جانبه است و تلاش میشود تا حق کسی پایمال نشود . اینجانب برنامه ها را ندیده ام اما بنابر این روند حتما گذشته هم همین بوده ،آینده هم همین رویه خواهد بود ، اصولا وجود برنامه های با محتوای نقد و بررسی مشکلات موجود جامعه و ارزیابی عملکردها در جای خود مفید و سازنده اند مشروط بر اینکه در مقاطعی این رویه تعطیل و فراموش نشود .

 اما نکته اصلی مد نظر نکات ، ملاحظات و راهنمایی هایی بود که کارشناس جوان برنامه در ارتباط با نحوه ، تعامل ، تقابل و دفاع از حق آبه استان مرزی در برابر کشور همسایه افغانستان بعمل آورد ایشان متذکر شد که ما باید همکاریهایی داشته باشیم مثلا به آنها برق بدهیم چیزهای دیگر بدهیم و در مواردی که حق ما داده نمیشود ماهم از اینها بعنوان اهرم فشار استفاده کنیم فلان کمک را قطع کنیم و  . . 

 واقعیت این است که با حدود سی سال کار رسانه ای رهنمودهای اینچنین شفافی را از کارشناسی در مورد منافع ملی کشور و رفتار و تعامل با همسایگان در برنامه زنده ندیده و نشنیده بودم از اینرو جالب دیدم که شما هم مطلع شوید ( البته نکات رابه مضمون یادآور شدم اصل بیان از این هم شفاف تر بود ).


روزخبرنگار

  روز خبرنگار فرصت خوبی است برای واکاوی و یادآوری مسولیت ها ، محدودیت ها و تاثیرگذاری عملکرد خبرنگاران در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ، با پیشرفت روزافزون تکنولوژی ارتباطات و توسعه رسانه های گروهی طبعا کار خبرنگاری و  نقش خبرنگار نیز تاثیرگذارتر میشود . هرقدر ابزار و وسایل مدرن پیشرفته ، امکانات جدید و شیوه های نوین خبری بکار گرفته شوند کارکرد حوزه های خبری و وجه خبری رسانه ها پر رنگ تر میشود ، گاهی چنان فضاهای خبری با تنوع رسانه ها ، رنگ آمیزی بسته های خبری و تنوع پیام ها روبرو میشود که نقش و سهم خبرنگاران کم رنگ و کم جلوه می نماید  . گرچه برخی چون مارشال مک لوهان در اهمیت دادن به نقش رسانه تا آنجا پیش می روند که رسانه را خود پیام میدانند . این دیدگاه حداقل باعث میشود به پویایی درونی تکنولوژی ،ابزار ارتباطی و رسانه پیام دهنده و منتشرکننده پیام توجه کافی بشود اما همواره این اصل باید مد نظر باشد که خمیر مایه و زیر بنای امر پیام رسانی نیروی انسانی است، نیرویی که به او ارتباطگر حرفه ای میگوییم کسی که ناقل ، پیام رسان و ناشر است . نگاه نافذ و  ذهن ناقد دارد . در متن محیط خبری و خبر ساز قرار دارد. امین جامعه است و دوستدار و رشد و تعالی انسان ها، همه ویژگی های یک انسان  فعال و ریز بین ، متعادل و متواضع را دارد. منافع جامعه را به منافع فردی خود ترجیح میدهد و تلاش دارد با انعکاس و انتقال واقعیت ها در مسیر اصلاح و پیشرفت جامعه گام میدارد . براستی اگر در جهان کنونی همه خبرنگاران به رسالت خبری خود عمل میکردند، درد و رنجهای بشر را همراه با زیاده خواهی قدرتمندان و فرصت طلبان و زورمداران جهان منعکس و ترفندهای آنان را افشا و بر ملا میکردند و ابزار قدرت دیگران قرار نمیگرفتند ، امثال صهیونیست ها میتوانستند چنین بی محابا به کشتارکودکان غزه مظلوم و نسل کشی مسلمانان محروم و محاصره شده سرزمین فلسطین ادامه دهند؟ یا بسیاری از رهبرانی که بر ثروت عظیم مسلمانان چنگ زده و بی خیال از شیون شبانه روزی شیرخوارگان و درد مجروحان و مردمان محاصره شده فلسطین خود را به بی خبری و بی خیالی بزنند ؟ البته اگر نبود غیرت و اهتمام معدود خبرنگارانی که بر اساس وظیفه و رسالت خبری و حرفه ای و نگاه انسانی خود با پذیرش خطر و جان بر کف در زیر آتش دشمن صهیونیستی به انعکاس واقعیت های نبرد نابرابر ارتش رژیم اسراییل با کودکان و سالخوردگان و زنان محاصره شده و بی پناه فلسطینی پرداختند همین مقدار انعکاس مظلومیت نیز رخ نمیداد و مظلومیت ها ثبت و ضبط نمیشد  .

 به روح همه خبرنگاران شهید و سخت کوشان و جویندگان حقیقت و پاسداران حرمت و کرامت انسان ها درود میفرستیم و آرزو داریم همه خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در انجام وظیفه و رسالت خطیر خود موفق باشند  . ( انتشار یافته در خبرگزاری تقریب ۱۷ مرداد ۹۳ )                                         

روند تولیدات مناسبتی سیما روبه جلو نیست


ماه رمضان سال هاست که در تلویزیون کشورمان یکی از مناسبت های ثابت سالانه است که شبکه های مختلف سیما با برنامه ریزی قبلی و دورخیز و تدارک مناسب به تولید برنامه های ویژه و مردم پسند برای پخش در این مناسبت ها می پردازند و در تقویم سالانه این تولیدات جای مهم اما روتینی دارند . نوروز ، رمضان ، تابستان ،محرم و دهه فجر مناسبت های ثابت سیما هستند . در سال جاری به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان با شروع تابستان و به یمن برگزاری جام جهانی فوتبال( 2014 ) و مسابقات جهانی والیبال حدود نیمی از ایام تعطیلات تابستانی با این همزمانی ها طی شد اما با گذشت چندین روز از پایان ماه رمضان بنظر میآید همانند رویه گذشته  برنامه های ویژه ای بعنوان برنامه های تابستانی تدارک دیده نشده اند اگر هم برنامه هایی در کنداکتور و جدول پخش پیش بینی شده است به پر و پیمانی گذشته نیست .

 خلا و ضعف آشکار دیگر نبود برنامه شبانه طنز در جدول پخش شبکه هاست . در سالهای پیش و قبل از مدیریت آقای ضرغامی و چند سال ابتدائی ریاست وی طنز های شبانه نود قسمتی و هر شبه امثال سریال های برره ، نقطه چین ، پاورچین و . . در تابستان و سریال های طنز اجتماعی در ماه رمضان نظیر رانتخوار کوچک ( اشترخوانی ) خانه بدوش ، متهم گریخت ، زیرزمین و . .. جایگاه مطلوبی نزد بینندگان سیما داشتند علاوه بر این سریال هایی چون اغمائ ،صاحبدلان ، او یک فرشته بود ، میوه ممنوعه و . . .. . . در سال های گذشته نوآوری در حوزه تولیدات تلویزیونی با مضامین دینی و اجتماعی تلقی می شدند ، متاسفانه امسال از هیچیک از این نوآوری ها و پرداخت های ویژه خبری نبود البته تلویزیون در پوشش مسابقات ورزشی موفق بود سریال مدینه و برنامه ماه عسل نیز از جمله تولیدات قابل قبول جامعه بودند ولی باید قبول کرد که در سایر حوزه ها حرکتی روبه جلو دیده نشد گرچه سیما بنابر عادات سنواتی از همه تولیدات خود تقدیر و تشکر خواهد کرد و این قبیل تشکرات را بطور مبسوط به سمع و نظر بینندگان محترم خواهد رساند .