دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نوروز و بهارتان پایدار

                                                                                       

     بهارتان خجسته ،نوروزتان پیروز روز و روزگارتان خوش و خرم و تحول و تکامل روح و روانتان پایدار  باد ،

    

  از شاعر شوریده کمال الدین بافقی متخلص به وحشی بافقی شاعر قرن دهم هجری قمری شعری    زیبا در وصف بهار و نوروز از مجموعه گزیده اشعار وی انتخاب کرده ام که توجه شما دوستان را به این    اشعار جلب می کنم :

     

           سال نو و اول بهار است                   پای گل و لاله در نگار است 

           والای شقایق است در رنگ               پیراهن غنچه نیم کار است 

           آن شعله که لاله نام دارد                  درسنگ هنوز چون شرار است

           برگ از سر شاخه تازه جسته            گویا که مگر زبان مار است 

           این  فرش زمردی  بینید                    کش ازنخ سبزه پود و تار است 

           ای پرده نشین گل بهاری                  مرغ چمنت در انتظار است 

           این وزن ترانه می سراید                   مرغی که مقیم شاخساراست

                                        کای تازه بهار عالم افروز

                                         هر روز تو عید باد و نوروز

جوانان جویای نام در تلویزیون

ظرفیت تلویزیون کشور متعلق به  آحاد مردم جامعه و فرصتی برای شکوفا شدن ، خود نمایی کردن استعداد های جوان جویای نام است. در شبکه های مختلف تلویزیونی در همه کشورها برنامه های متعدد و متنوعی برای مطرح شدن ، دیده شدن و بروز استعدادهای جوانان وجود دارد همین نوع  برنامه ها در جهان معمولا یکی از زمینه های جذب و علاقه مندی طیف جوان به تلویزیون است و نقشی در استعداد یابی و جذب جوانان مستعد نیز دارد . تلویزیون کشورمان نیز از این فرایند مستثنی نیست می تواند چنین روند و چنین جایگاهی داشته باشد ولی جز در موارد بسیار نادر کمتر از این توانایی و پتانسیل خود بهره گرفته است . 

 کشف توانمندی هایی مانند سخنوری ، حاضرجوابی، موسیقی ، طنزپردازی،  صدای خوب ، توانایی اجرا ی مناسب علاوه بر چهره  های قابل قبول و امثال آنها در جوانان  از موارد و زمینه هایی است که تلویزیون با توجه به توانایی و امکانات رسانه ای خود می تواند به آنها بپردازد و از این طریق هم برنامه های متقاوت و جذابی برای نسل جوان ارایه دهد و هم نیروهای با استعداد و توانمند را که توانایی آنها به چشم بینندگان میآید و در توانایی آنها هیچ شک و شبهه نیست  جذب این رسانه میشوند . بسیاری از مجریان ، طنزپردازان و فعالان هنری در شبکه های تلویزیونی جهان از طریق استعداد یابی و باقضاوت اکثریت مخاطبان شبکه ها کشف و جذب برنامه ها شده اند .

دوربین مخفی

 برنامه دوربین مخفی بدون تردید از برنامه های  جذاب تلویزیونی است . برنامه ای مستند با موقعیت ویژه و طراحی شده از جانب تهیه کننده و کارگردان ، معمولا این نوع برنامه تلویزیونی با رویکردی عمدتا تفریحی و سرگرمی  است .این برنامه ها مدتی است که  در شبکه های تلویزیونی کشور مورد توجه تهیه کنندگان و در مواردی نیز مورد استقبال بییدگان قرارگرفته است . آنچه که در برنامه های دوربین مخفی معروف و موفق دیگر کشورها جلب توجه میکند شیرینی ، ظرافت ، سوژه های بسیار جالب ،فرحبخشی و در موارد زیادی پندآموزی آنهاست .برنامه های موفق دوربین مخفی علاوه بر سوژه جالب ،دارای سناریو ی طراحی شده و مناسبی نیز می باشند . ضعف دوربین مخفی های تولید داخل در برخی از موارد بی توجهی به شخصیت و  بی احترامی نسبت به مردم  است .خسته کردن ،گیج کردن و گاهی بی احترامی  در متن برنامه خودنمایی می کند . 

 پدری که در انظار مردم به پسر بزرگ خود کشیده میزند تا عکس العمل دیگران توسط دوربین  شکار شود . عابری که توسط بچه کوچکی برای زدن زنگ منزل به کمک خوانده میشود و هنگام کمک فرد او از صحنه فرار میکند . افراد مختلفی که توسط یک بازیگر یا گزارشگر با قرض گرفتن خودکارشان معطل میمانند. فروشنده مواد غذایی که با پرداخت نکردن وجه از طرف خریدار روبرو میشود  و . . . شما فکر کنید که این افرادی که قرار است عکس العمل آنها به تصویر کشیده شود می بایست در برابر اقدامات طراحی شده ای که نمونه های از آنها برشمرده شدند چه رفتار منطقی از خود نشان دهند که برای پخش و تماشای دیگران نیز جذابیت داشته باشد و اصولا در برابر واکنش آنها چه نتیجه ، عبرت و درس می توان گرفت یا به چه میزان با این سوژه ها می توان لبخند بر لبهای بینندگان نشاند؟

 قطعا برخی از برنامه های دوربین مخفی می توانند شادی آفرین و فرحبخش باشند ولی قبل از هرچیز وظیفه تلویزیون و برنامه سازان حفظ حرمت و شخصیت شهروندان است که به هیچ بهانه و بهایی نمی بایست خدشه دار شود .