دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دویستمین یادداشت

 به یاری خدا و با حمایت مستمر دوستان به دویستمین یادداشت رسیدیم . شاید برای مخاطبان جالب باشد برخی از مطالبی را که در این مدت بیشترین بازدید کننده و مخاطب داشته اند معرفی کنم و نام ببرم . مطلب " پیشکسوتان خبر سیما " با ۱۳۵۰ بار بازدید تابحال در صدر قرار دارد و بعد از آن مطلب "گوینده خرمشهر شهر خون آزاد شد" با بیش از ۸۰۰ بار بازدید قراردارد . یادداشت هایی چون " ربنای شجریان و اذان موذن زاده اردبیلی آثارملی و معنوی ایران" (۳۵۰ بار ) "ضرورت تاسیس تاسیس موزه رادیو تلویزیون "،"برخی از فرزندان سیما ,"سیمای شاد رمضان" ,"مجری مشاهده سیما ","نکته های تاریخی خاطرات تاج الملوک ","رادیو سال ۱۳۶۹ "و حدود بیست یادداشت دیگر با بیش از۲۵۰ بار بازدید در مراتب بعدی قرار دارند .

 در این مدت دوستان زیادی با نظرات سازنده و همراهی حمایت گرانه خود مشوق و مقوم  تداوم این مجموعه بوده اند که از برخی از این دوستان همانند صدمین یادداشت یاد میکنم و صمیمانه از همه دوستان عزیز و محترم سپاسگزارم.

 لازم است از دوستان و همراهانی چون آقایان حامد بایرام زاده ،امیر حسین ب ، داود چیت ساز ، شاگرد و بهروز همتی و خانم ها  راحله خ ، فایزه ف ،ن .ر ریاضتی  و زارعی یاد کنم که اظهار نظرهای سازنده ایشان موثر و راهگشا بوده است .امیدواریم این مجموعه همچنان از راهنمایی ها و پیشنهارهای سازنده همه دوستان بهره ببرد و به سهم خودبتوانیم انعکاس دهنده برخی نظرات کارشناسی در حوزه رسانه و فرهنگ باشیم .


رادیو رسانه دیروز ، تا حدودی امروز و شاید فردا


در چند روز اخیر به دلیل برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  با شعار رادیو رسانه دیروز ، امروز ، فردا  موضوعات مربوط به رسانه رادیو بیشتر منعکس شده است . رادیو به عنوان رسانه همچنان مهم در کشورمان مورد توجه است اما بحث های تخصصی پیرامون آن و آینده رادیو  در ایران و کشورهای مختلف جهان کمتر مطرح میشود .به نظر برخی از کارشناسان عصر رادیو مدت هاست که به پایان رسیده و دیگر این رسانه ،رسانه برتر نیست و آینده روبه گسترشی ندارد البته این همه از کارآمدی های رسانه رادیو در شرایط خاص نمی کاهد همچنان در ماشین و به هنگام رانندگی یا موقع برخی از فعالیت ها یا برای مردمان مناطق دوردست رادیو از سایر رسانه ها کارآمدتر است .

حداقل در شرایط موجود مخاطبان رادیو در کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه در حال افزایش نیستند ، در جامعه روبه توسعه ایران نیز رادیو در حال گسترش نیست ، دهه های اخیر،دهه های های پویایی و گسترش رسانه تلویزیون بوده است نشانه ها و آمارها در گوشه و کنار جهان نیز حکایت از توجه روزافزون به اینترنت و شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی دارد، سیل مخاطبان به سمت  استفاده و کاربرد مولتی مدیا و چند رسانه ای است،اگر تقسیم بندی دوران های ارتباطی بشر ، عصر  شفاهی ،عصرگوتنبرگ و عصر مارکنی را مورد توجه قرار دهیم  اولین عصر چند هزار سال ،دیگری چند صد سال و آخری چند ده سال طول دوران آنها بود اما در سال های اخیر به دلیل وسعت و سرعت پیشرفت ها ی رسانه ای هر از گاهی با نام و نشان های جدید و نو به نو مواجهیم .عصرها دیگر ثابت و پایدار نیستند ،  آنچه مشخص است این است که دوران حاکمیت یک رسانه به پایان رسیده است ، هرکدام از رسانه هایی که دورانی داشته اند کاربرد آنها به دلیل امتیازات و خواص منحصر بفردشان به انواع طریق و شیوه های مختلف ماندگار خواهد شد همچنین از همه شیوه ها و رسانه ها برای حضور در بازار  بین المللی پیام بهره گرفته میشود بنابراین فردا عصر و روزگار همه رسانه ها ، چند رسانه ای ها ، افزایش حضور در دنیای مجازی و رسانه های نوین خواهد بود.

تکریم پدر

 پدر نشانه ای از شوکت خداونداست  پدر خزانه مهر است خموش لبخنداست

 پدر تجسم صبر است به روزگار و زمان  غریو و درد درونش همیشه دربند است

 چو  همتش بلند است  و عزتش والا   ستاده همچو صنوبر  مثال الوند است 

  همیشه  در  صدد حرمت  عزیزانش    پدر به عزت فرزند همیشه دلبند است

  کدام عاشق و شیدا  مثال او باشد     پدر حکیم و مشاور برای  فرزند است

  چو مادر است همیشه بفکر فرزندان    پدر میانه  فامیل  مثال  آژند  است 

  بفکر آتیه همسر است  و فرزندان      دلش زحب عزیزان هماره آکنده است

  هزار زحمت و محنت  اگر ببار  آید      براه همسر و فرزند بزعم او قند است

  یک از هزار نصیحت اگر ثمر برسد       به روی چهره جدش هزار لبخند است

  چه افتخار بزرگی که یاد و نام پدر        بنام حضرت مولا علی پیوند است   

  پدر که راه علی رفت و رهرو او شد     به یمن راه علی صابر و برومند است 

                         انتشار یافته در روزنامه اطلاعات تیرماه 1388

           برای مرحوم پدرم و همه پدران درگذشته طلب غفران و رحمت الهی دارم و برای همه پدران  سخت کوش و با محبت عزت و آبرومندی و سلامتی و خرسندی آرزومندم.