دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه ها و آمارهای انحصاری

 چند روز پیش رییس صدا و سیما  ضمن تشکر از همکاران خود در حوزه خبر  عملکرد این حوزه را مثبت ارزیابی کرد و افزود طی دو ماه گذشته مخاطبان خبر پنج درصد افزایش داشته است دلیل این افزایش هم کوتاه شدن بخش های خبر و تنوع موضوعات ذکر شد . ( بخش های خبری صدا و سیما ُخبرگزاری ها  چهارشنبه ۲۸ مرداد ۹۴ )  البته وی مرجع اندازه گیری و نظر سنجی را ذکر نکرد . همچنین اعلام نکرد که درصد قبلی چه میزان بوده که پنج درصد اضافه شده است . معمولا در ارایه آمارهایی از این دست به میزان اعتماد مخاطب نیز اشاره نمیشود .قبل از این مسول دیگری گفته بود ۷۰ درصد مخاطبان رسانه ای از ماهواره استفاده میکنند  و  دروغ و اتهام زنی در رسانه ملی وجود دارد ( آشنا مشاور رسانه ای رییس جمهور ،  سایت های مختلف خبری ۲۵ خرداد . . ) البته در این  بیان هم منبع یا چگونگی اندازه گیری مخاطبان ماهواره ذکر نشده است . اصولا از معضلات رسانه ها در کشور مشخص نبودن جایگاه ، تعداد مخاطبان و میزان اعتماد مخاطبان به آنهاست . این وضعیت هم طبعا به دلیل نبود مراکزی مستقل برای بررسی و اندازه گیری موقعیت و محبوبیت رسانه ها در میان مردم است . رسانه ها اعم از صدا و سیما ، روزنامه ها و سایر نشریات ، شبکه های ماهواره ای همچنین فضای مجازی  روبه گسترش ، تا زمانی که در کشور از پایگاه ها و امکانات مستقل سنجش و اندازه گیری تعداد مخاطبان و میزان اعتماد مردم به آنها برخوردار نباشیم آمارهای اعلامی آنها چندان  قابل اتکا و مورد اعتماد نیستند.کمبود و خلا  یاد شده در زمان انتخابات و بیان موقعیت کاندیداها قبل از برگزاری انتخابات بیشتر خودنمایی میکند .

رسانه های رسمی و فضای مجازی

 رونق گرفتن ظرفیت های فضای مجازی در شکل های مختلف طی سالهای اخیر و افزایش روند توجه مردم به این امکانات و ظرفیت ها تاثیرات جدی و محسوسی بر کارکرد رسانه های رسمی گذاشته است . رسانه هایی جون صدا و سیما در کشور ما بدلیل انحصاری بودن و چهارچوبهای قانونی و حیطه فغالیت آنها بدون تردید از موقعیت خاص و توانمندی های ویژه ای برخوردار بوده و هستند . توسعه حضور کاربران در حوزه فضای مجازی و گسترش و تنوع امکانات و طرفیت های فضای مجازی طبعا به مراقبت ها و سرمایه گذاریهای مختلف برای حفط اخلاق و حریم خصوصی افراد همچنین جلوگیری از سوئ استفاده های احتمالی دشمنان در زمینه های امنیتی و غیر آن نیازمند است .امری که در مورد همه امکانات ارتباطی و رسانه های عمومی نیزصادق است . البته هر پدیده و امکان جدید نیاز به شناخت ، مراقبت و سرمایه گذاری برای بهره برداری بهینه دارد. با وجود آنچه که گفته شد توسعه فضای مجازی در دو زمینه می تواند در حوزه فعالیت رسانه های رسمی چون صدا و سیما تاثیرگذار و کارساز باشد، یکی احساس رقابت که تاقبل از این بطورکلی وجود نداشت  یا  احساس نمیشد و دیگر بهره گیری از همین توان و امکان رو به توسعه برای  افزودن توان  و قدرت پیام رسانی و بهره گیری از آنها بعنوان رسانه های مکمل است .احساس و لمس وجودو حضور  رسانه های رقیب در امر تولیدات تصویری و رادیویی باعث شفافیت هرچه بیشتر محیط تولید و پیام رسانی همچنین سرعت بیشتر در پوشش و انتشار اخبار ، تولیدات و گزارش های متنوع میشود، همین واقعیت ها نیز باعث افزایش پتانسیل وظرفیت رسانه ای  در حوزه ها و موضوعات مورد توجه و خواست مردم میشود.امیدواریم همزمانی بهره گیری از رسانه های رسمی و امکانات فضای مجازی باعث افزایش سواد رسانه ای جامعه ، افزایش  ظرفیت رسانه ای کشور، صعه صدر مدیران و برنامه ریزان رسانه ای  و بهره گیری هرچه بهتر و بیشتر در جهت اهداف کشور و نیازهای مردم بشود .

خبرنگاری شیرین اما پر مسولیت

خبرنگاری یکی از حرفه های شیرین ، پر جنب و جوش سخت و تاثیر گذاری است که مورد توجه بسیاری از افراد جامعه بویژه جوانان است . البته جاذبه این حرفه در جوانان به اندازه بازیگری و هنرپیشگی در سینما و تلویزیون نیست .زیرا کم و بیش مشتاقان این حرفه میدانند که برای کار خبری و خبرنگار شدن علاوه بر یکسری توانایی های فردی نیاز به طی مراحل تحصیلی ،آموزشی و گذراندن دوره های متعدد تخصصی است . مسلما همه حرفه ها نیاز به آموزش و آمادگی دارند ولی برای مثال می توان هنرپیشه موفقی را دید که به دلیل توانایی ها و آمادگی های ذاتی مورد توجه قرار میگیرد و در عرصه هنرپیشگی به کسب توفیق می پردازد . طبعا فردی با این توانایی ها با مطالعه لازم و گذراندن دوره موفقیتی بیشتر کسب میکند .اما در کار خبری با وجود لزوم داشتن یکسری توانایی های ذاتی مثل سرعت انتقال بالا و داشتن اطلاعات در حوزه مربوط بدون فراگیری اصول و چهارچوب های تخصصی کار خبر ،امکان حضور و  عرض اندام در این حوزه نیست .کار خبرنگاری جذاب و دلنشین است چون خبرنگار احساس میکند پل ارتباطی برای ارائه داده ها و اطلاعات جدید به افراد است و در حوزه مربوط به  خود قبل از دیگران از تحولات ، رخدادها و اقدامات مطلع میشود. خبرنگاران به دلیل نوع حرفه و انتظاری که از آنان میرود کما بیش پر مطالعه و جستجو گرهستند . سعی دارند با آمادگی تمام به مصاحبه و تهیه گزارش خبری بپردازند تا با حاصل کارشان مطالب و محتوای جدیدی را ارائه دهند و بر دانش و اطلاعات موجود بیافزایند .

با همه تاثیر گذاری ها ، شیرینی و جذابیت حرفه خبرنگاری، کارخبرنگاران همواره با خطر همراه است . چه خبرنگاری در محیط های پر آشوب ، جنگ و کشمکش های علنی و رو در رو ، و چه در برخورد با کشمکش های سیاسی ، جناحی و امثال آن ، خبرنگار براساس اصول حرفه ای و برای حفط منافع ملی و سلامت و استقلال کار خود موظف است همواره نگاهی فرا جناحی داشته باشد . منافع ملی را بر نفع شخصی و گروهی ترجیح دهد و صداقت را اصل حتمی کار خود قرار دهد . شعار دادن و بازگو کردن چهارچوب ها کار سختی نیست ولی در مقام عمل  ، در پهنه ملی و حوزه داخلی ،خبرنگار بار سنگین و شرایط سختی را عهده دار است .

وجود حاشیه های مختلف خبری که در بسیاری از موارد برای مخاطبان جذاب تر از متن است یا خبرها و خبرنگاری زرد با استقبالی که از آنها میشود کار خبرنگاران جرفه ای را سخت تر و البته در مقابل حاصل و پیآمد کار خبری آنها را پر ثمر تر و تاثیرگذار تر می کند . امروزه توسعه فناوری  دیجیتال های  و گسترش حوزه ارتباطات  باعث افزایش حضور خیل عظیمی از شهروند ان در عرصه رسانه و کار خبر با عنوان شهروند خبرنگارشده است .خبرنگاران پیشرو و صاحب سبک می توانند با بهره گیری توان و  پتانسیل گسترده موجود با جهت دهی تخصصی و رعایت چهارچوب های حرفه ای ضمن جلوگیری از خبرنگاری زرد  بر توانمندی حوزه های تخصصی خود مثل میزان سرعت و صحت کار خبری بیافزایند و به حفظ منافع ملی بپردازند . روز خبرنگار بر خبرنگاران سخت کوش ، دلسوز و خادمان عرصه تخصصی رسانه مبارک باد. انتشار یافته در روزنامه صمت ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ با عنوان مسولیت بار سنگین هستی