دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

استاد فریدون دولتشاهی

 خبر درگذشت استاد فریدون دولتشاهی ( 23 خردادماه 1391 ) را از رسانه های مختلف دریافت کردم . از خدای بزرگ رحمت و آمرزش ایشان را مسئلت میکنم  و به خانواده محترمشان تسلیت می گویم .

چند سالی از نزدیک با مرحوم دولتشاهی همکاری داشتم ،شرط ادب و سپاس نسبت به این مرد محترم این بود که یادی از وی داشته باشم ، طی ساهای 1366 تا 1373 با مرحوم دولتشاهی همکار بودم ابتدا بعنوان مدیر اخبار خارجی و سپس مدیرکل واحدمرکزی خبر ، آقای فریدون دولتشاهی کارمند صدا و سیما بود و قبل و بعد از این سالها نیز در واحدمرکزی خبر اشتغال داشت و در تمام سالهای فعالیت بعنوان مترجم ارشد و سردبیر بخش ترجمه  اخبار به زبان انگلیس  فعالیت میکرد. در کنار کار صدا و سیما آقای دولتشاهی به ترجمه آثار متعددی  پرداخت ، بسیاری از ترجمه های وی در همکاری با روز نامه اطلاعات ابتدا بصورت پاورقی  منتشر شد و خوانندگان زیادی را جذب خود کرد و سپس به صورت کتاب منتشر شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت . آقای دولتشاهی به دلیل تبحر ،تجربه  زیاد خبری  و سابقه تحصیل در حقوق بین الملل عمده تلاش خود را برترجمه کتاب های سیاسی و موضوعات بین المللی روز قرار داده بود ، از جمله کتاب های منتشره وی را می توان جهان باز ،واقعیت جهانی ،کشمیر بهشت زخم خورده ،خاطرات تاچر،خاطرات گورباچف ، سیا و کنترل مغزها و . . نام برد.

 آنچه که  در این نوشته کوتاه مورد نظر است بیش از یادآوری خدمات علمی و حرفه ای مرحوم دولتشاهی که آثار بجای مانده او قطعا مهم و موثر بوده و خواهدبود ، گرامیداشت  یاد و خاطره شخصیتی متین و محترم  و پرکاراست که سالهای متمادی با آرامش ،بی ادعایی و خلق پسندیده زحمات زیادی را متحمل شد و آثار و برکات فراوانی را از خود به جای گذاشت .آمرزش و آرامش جاودان نثار روح بلند او  و یادش گرامی باد .

تفریح وسرگرمی نیاز مبرم مردم


 همه افراد جامعه اعم از مرد و زن و پیر و جوان و البته بویژه جوانان و نوجوانان نیازمند به تفریح و سرگرمی و  گذران اوقات فراغت هستند چیزی که با وجود اهمیت آن برای پیشگیری بسیاری از سرگرمی های ناصیحیح و تاثیر مثبتی که بر روحیه و شادابی افراد جامعه دارد در کشور  متولی مشخص یا مجموعه هماهنگ کننده ندارد یا با وجود قبول داشتن و تایید کردن ضرورت و نیاز عمومی ،بسیاری از مدیران  مسئول در جهت  عملی کردن  آن با تردید گام بر میدارند، نگران از اینکه مبادا کسی آنها را به تلاش در مسیری غیر هدفمند متهم سازد غافل از اینکه جامعه جوان ما مملو است از جوانان دارای اوقات فراغت زیاد و بیکاری  با درصد بالا  که میتوانند علاوه بر مطالعه و توجه به موضوعات فرهنگی و هنری  و ورزشی که هرکدام  در کشور ظرفیتی مشخص دارند  به سرگرمی های مثبتی چون فراهم آوردن جاذبه های تفریحی ، گردشگاه های مناسب ،مسابقات فکری ، بازیهای متعدد و متنوع  بپردازند .
بنظر میرسد که در شرایط فعلی جامعه هرنوع تفریح و سرگرمی که بتواند فکر و ذهن جوانان و نوجوانان ما را از توجه به اعتیاد ، سرگرمی های منفی و انواع بزه دور داشته و به خود اختصاص دهد امری مثبت است . نصب امکانات و وسایل  ورزشی از سوی شهرداری در پارکها  طی سال های  اخیر اقدام مثبت و مثال بارزی است از توجه به نیازهای موجود ،در نگاهی نزدیک به کار کرد این وسایل ملاحظه میشود که این تنها جوانان یا مردان نیستند که از وسایل مذکور استفاده میکنند بلکه مردان و زنان از هر سنی از آنها استفاده میکنند، برنامه های دیدنی و انواع تفریحاتی که گاهی بصورت دیدنی ها یا لحظات شاد از تلویزیون  پخش میشود اکثرا  حاصل برنامه ریزی هایی است برای شادی آفرینی و سرگرمی مردم در مناطق مختلف جهان ،چرا در حالی که دیگران با الهام از تاریخ ، فرهنگ ، معماری و سرگرمی های گذشته جامعه ما به ابتکار و نوآفرینی دست میزنند ما به تناسب اخلاقیات و عرف جامعه در این  زمینه ها برنامه ریزی نمیکنیم . ؟دیدن و شنیدن اجراهای موسیقی فاخر یا نمایش فیلم از نمونه برنامه های فرهنگی و هنری مفرح است که میتواند عده ای را به تماشا بنشاند ولی مگر در شهرستان ها چند کنسرت موسیقی در سال اجرا میشود یا چند فیلم به  نمایش در می آید و اصولا چه میزان از شهر های کشور مکان مناسب فرهنگی و سالن سینما دارند .در کنار توسعه این فعالیت های فرهنگی و رفع کمبود ها در مناطق مختلف، برگزاری انواع مسابقات ،کشف استعداد ها ،برپا کردن نمایشگاه ها ی مختلف ، طراحی و خلق آثارحجمی و انتزاعی و سایر جاذبه های دیدنی برای همه اقشار مردم می تواند سازنده و نشاط آور و مطرح کننده جوانان جویای نام و با استعداد باشد . در نگاهی به سریال ها ، تله فیلم های تلویزیونی و  فیلم های سینمایی طرح چهره های زیاد از افرادبا استعداد و بی استعداد به عنوان چهرهای جدید و استفاده از این امکان به منزله معدود راه های معرفی و مطرح شدن درجامعه کاملا مشخص است .فارغ از اینکه بخواهیم در اینجا روند موجود ورود به دنیای بازیگری را طرح و نقد کنیم  باید بگوییم این یک واقعیت است  مدیریت فرهنگی جامعه باید بپذیرد که مردم بویژه قشر جوان بسیار بیش از  فضاها وامکانات موجود به محیط های  سالم ،مفرح و رشد دهنده اندیشه نیاز دارند همچنین جوانان به میدان های متعدد و ظرفیت های فراوان برای نمایش توانمندی ها وهنرمندی های خود نیاز دارند سینما و تلویزیون ظرفیت مشحصی دارند میدان های دیگر بروز و ظهور خلاقیت ها نیز می بایست  همراه با نوآوری ها ونمایش خلاقیتها فراهم شوند،بنظر میرسد همه دستگاه های مسئول تمام توان  و ظرفیت خود  را برای این مقوله جدی و مورد نیاز جامعه بکار نمیگیرند جامعه جوان ما به سرگرمی و امکان گذران اوقات فراغت نیاز دارد .سایر اقشار و سنین جامعه نیز نیازشان جدی است . مسئولیت دولت وبرنامه ریزان جامعه نیز بجای خود باقی است .به این همه نیاز و مسئولیت می بایست بیش تر از پیش توجه شود .
   انتشار یافته در روزنامه تهران امروز مورخ 24 / 3 / 1391

بیشترین تنوع مشاغل در صداوسیما

   در همه کشورها معمولا فعالیت و مشاغل رادیو تلویزیونی به لحاظ ویژگی تخصصی از تنوع زیادی برخوردار است . صدا و سیمای ایران علاوه بر همین مشابهت ها از ویژگی های دیگری نیز برخوردار است که باعث شده است تا این مجموعه در بین سازمان ها ونهادهای کشور بیشترین  و متنوع  ترین مشاغل را در خود جای داده است .
دربین مشاغل صدا وسیما برای مثال میتوان ازنویسنده،گوینده،بازیگر،کارگردان، خبرنگار،مترجم،پژوهشگر،تهیه کننده،فیلمنامهنویس تدوینگر،گریمور،گرافیست،دکوراتور،پویانما،عروسک گردان ،ویراستار تا پزشک ،خلبان ، باغبان ،خیاط ،بنا ، نجار و دکل بند  نام برد     .
 غیر از مشاغل اداری و مالی که در همه سازمان ها و ادارات وجود دارد مشاغل تولیدی و هنری آن کمابیش همانند وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است .مشاغل فنی صدا و سیما نیز کمابیش مثل مشاغل وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات است .مشاغل دانشگاهی در دانشکده صدا وسما ،مرکزتحقیقات و حوزه های پژوهشی همانند مشاغل وزارت علوم تحقیقات و فنآوریی است .
بعضی از مشاغل مانند فیلمبرداری سال هاپیش با شروع استفاده از دوربین های جدیدبه تصویر برداری تیدیل شده است یا با خاتمه عصر تلکس بعنوان وسیله و امکان ارتباطی گذشته و جایگزین شدن سیستم های کامپیوتری و شبکه های اینترنتی انواع مشاغل مرتبط با کامپیوتر، مهندسی سخت افزار ، نرم افزار ،برنامه نویسی و .. . جایگزین شده است . علاوه بر ترابری و مجموعه پشتیبانی جابجایی مسافر و حمل و نقل سنگین ، از دیرباز ترابری هوایی نیز در صدا وسیما به دلیل نوع کار و احتیاج به تصویر برداری هوایی وجود داشته  است .
 مشاغل حوزه های خبرنگاری ، تحریریه و مونیتورینگ کمابیش همانند روزنامه ها و خبرگزاری هاست ضمن اینکه صدا وسیما  هم خبرگزاری دارد ( واحد مرکزی خبر ) هم روزنامه  و مجله دارد (جام جم ،سروش) علاوه برهمه اینها مشاغل مربوط به پخش زنده ، پخش اخبار در ایران صرفا در صدا و سیما وجود دارد و منحصرا مربوط به این مجموعه است بر این اساس به دلیل گستردگی، تنوع کار و البته شرایط فعالیت انحصاری و بلارقیب صدا و سیما در ایران بطور قطع میتوان گفت سازمان صدا و سیما در ایران پرتنوع و تعدادترین مشاغل را در ایران داراست .