دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

قدرشناس افتخارات کشورمان باشیم

افتخاراب هر کشور در طول تاریخ بخشی از هویت ملی آن کشور را تشکیل میدهد . مبارزات ، ایستادگی ها ،پیشرفت ها ، اقدامات خداپسندانه تاریخی ، منشا خیر و برکت و آبادانی بودن مردم یک سرزمین برای دیگر کشورها و ملت ها همه و همه میتواند طی بررسی های تاریخی مایه افتخار یا تامل و تانی مردمان یک سرزمین باشد .رفتارهای فرهنگی در طول زمان هویت و معروفیت یک قوم یا یک ملت را در فهم و نظر سایر ملت ها میسازد .

در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ایستادگی و دفاع جانانه رزمندگان و مدافعان این مرز و بوم در برابر دشمن و صبوری آحاد مردم کشور برگ زرین و کارنامه درخشانی از رفتار ملی ایرانیان را در پیشگاه جهانیان ثبت و ضبط کرد . در پایان گفتگوهای طولانی و نشست های مکرر هیات مذاکره کننده هسته ای ایران با نمایندگان پنج باضافه یک اوباما طی چند گفتگو و سخنرانی به روحیه مقاوم و اراده وایستادگی مردم ایران در برابر سختی ها ، تحریم های وضع شده و تحمل سختی ها توسط مردم ایران و ایستادگی ملی برای رسیدن به خواسته ها یشان سخن گفت ، این سخنان به هرمنظوری که باشد نشان دهنده  تعریف و باورجهانیان از مردم ایران و تایید رفتار تاریخی است که قبل از این مورد اشاره قرار گرفت . در ایران بیست و دو بهمن ماه روز پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن مبارزات مردم به عنوان روزملی مورد توجه است روزها و سالگردهای دیگری نیز وجود دارند که هرکدام ریشه در تحول اجتماعی یا یک رویداد عظیم مردمی دارد. این ها همه نشانگر تاریخ سازی و تاثیر گذاری مردم ایران در جهان است . در مقابل روز ملی بسیاری از کشورها روز جدایی آنها از کشور استعمارگر و بعبارتی روز استقلال آنهاست یا روز کشف آنها توسط مردمان دیگر سرزمین ها و امثال آن بدون آنکه قصد کم بها دادن به مناسبت های برخی کشورها داشته باشیم ناگفته پیداست که فاصله عظیمی است بین یک رویداد انسانی ،اجتماعی تا مثلا کشف سرزمینی توسط دیگران ، بدون هرگونه شرح و تفسیری اشاره میکنم به روز ملی کشور استرالیا :

ساحل شرقی سرزمین استرالیا در آوریل 1770 توسط کاپیتان جیمز کوک دریانورد انگلیسی کشف شده بود  . . . در ژانویه سال 1788 ناوگانی مشتمل بر یازده کشتی از محکومان تحت رهبری کاپیتان آرتور فیلیپ به سوی خلیج بوتینی در حرکت بودند . آنان 26 ژانویه که اکنون روز ملی استرالیا شناخته میشود به خلیج سیدنی که در قلب شهر سیدنی امروز قرار دارد رسیدند.همانطور که در متون تاریخی شکل گیری استرالیا آماده است اولین مهاجرین انگلیسی به سرزمین استرالیا محکومان دادگاه های انگلیس بودند که به سرزمین جدید تبعید شده و کوچانده شده بودند. ( کتاب چرا کشورها شکست میخورند .نویسندگان ،دارون عجم اوغلو و جیمز ای . رابینسون ،انتشارات دنیای اقتصاد 338-337)


مذاکرات هسته ای و رسالت رسانه ها

 مذاکرات و گفتگوهای نفس گیر ، پر تننش و طولانی در لوزان سویس بی تردید در حوزه دیپلماسی حایز رکوردهایی بود. به لحاظ برپایی جلسات پی در پی، طولانی شدن و برگزاری جلسه ای به مدت نه ساعت ، به لحاظ اهمیت موضوع ،  پیچیدگی های فنی ، فراز و فرودهای سیاسی ، ترکیب متفاوت کفتگو کنندگان ، تبعات منطقه ای و جهانی آن و بسیاری از جنبه های دیگر  و از این بابت در یادها خواهد ماند و بارها و بارها از آن یاد خواهد. در مورد اهمیت نشست لوزان و پیامدهای آن طی روزهای برگزاری نشست مطالب زیادی توسط رسانه های مختلف جهانی منعکس شد .خبر ، گفتگو ، نقد ، تحلیل ، پیش بینی و بررسی جزییات بطور لحظه در همه ریانه های مهم جهان انعکاس یافت، در این میان با توجه به همزمانی نشست ها با تعطیلات نوروزی و تعطیلی روزنامه ها در کشور خبرگزاری ها و سایت های خبری داخلی تلاش خوبی بعمل آوردند و توجه مناسبی به این رویداد بسیار مهم داشتند اما بنظر میرسید توجه و سطح پوشش شبکه های مختلف تلویزیون در داخل به اندازه اهمیت موضوع نبود . 

شاید توجه جدی تعدادی از شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور توسط برخی به دلایل خاص سیاسی تعبیر شود که البته میتواند اینگونه باشد . هر رسانه تلاش دارد در جهت تامین اهداف بنیانگذاران و گردانندگان خود حرکت کند اما در این میان نباید وظایف حرفه ای ،مشی رسانه ای و انجام رسالت خبری رسانه ها فراموش شود . فارغ از اینکه هدف غایی یک رسانه چیست اهمیت دادن به خبرهایی که برای همه یا عده زیادی از مردم مهم است یک اصل حرفه ای و اقدام رسانه ای است . متاسفانه از این دیدگاه برخی از رسانه های فارسی زبان مثل یورونیوز فارسی و بی بی سی فارسی طی روزهای برگزاری نشست های هسته ای لحظه به لحظه خبرها را اعم از خوب یا بد ،امید آفرین یا نا امید کننده به زعم و تعبیر خودشان پوشش دادند در صورتیکه شبکه های داخلی که انتظار زیادی از آنها میرفت در این حجم و حساسیت فعالیت نداشتند . مجددا تکرار میکنم که رسانه ها به دنبال هدف تعیین شده خود هستند با این وجود کم توجهی و کم تحرکی در فضای پرجنب و جوش ، متحرک و چند رسانه ای امروز هیچ هدفی را تامین نمیکند .

آرزوهای سال نو

 سال نو از راه رسید امیدوارم سال جدید برای همه ملت ایران سالی سرشار از خوبی ها ،نشاط ، آرامش و موفقیت در عرصه های داخلی و خارجی باشد و . . .

 سالی که بیش از گذشته زحمات پیشینیان را در عرصه های فرهنگی و هنری  پاس بداریم ، به دلیل برخی انتقادات کل زحمات دیگران را نادیده نگیریم ، همانطور که برای خود حق و سهم در حوزه های مختلف قایلیم برای دیگران نیز سهمی قایل باشیم ، در عرصه های فرهنگی و رسانه ای تا آنجایی که به وحدت و اساس امنیت ضرر نمی زند نقد و انتقاد سایرین را پذیرا باشیم، به اندک اختلاف و تفاوت نظر راه را بر بیان دیگران نبندیم ،همانطور که به یرخی حوزه ها اهمیت میدهیم به بقیه هم توجه کنیم .

مثلا همانطور که در حوزه ورزش به فوتبال توجه میکنیم به کشتی ، وزنه برداری ، بسکتبال ، والیبال و . . اهمیت بدهیم . همانطوری که به برخی از هنرمندان در رادیو تلویزیون توجه میکنیم به بقیه هنرمندان هم توجه کنیم . همانطور که به هنرمندان توجه میکنیم به سایر اقشار هم توجه کنیم مثلا به مغلمان ، صنعتکاران هم توجه کنیم .

 سهم برنامه های شاد و مفرح را در رسانه ها بالا بریم چون مردم ما به شدت به شادی و نشاط نیازمندند . امیدوارم همواره شاد باشید و دیگران را شاد کنید