دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

برجام و منافع ملی کشور

  بدون تردید نتایج مذاکرات طولانی ، انرژی بر و بسیار مهم مذاکرات برجام آثار و تبعات مهمی برای جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی دارد و سرفصلی بسیار مهم در دیپلماسی  ایران و همچنین نفطه روشن و برجسته ای در تاریخ دیپلماسی جهان است . گذشته از دستاوردهای این مذاکرات طولانی و تاریخی  از جمله  لغو تحریم های سنگین، ظالمانه و نفس گیرمربوط به انرژی هسته ای  ، نفس مذاکره و نقش دیپلماسی برابر ایران در مقابل پنج قدرت برتر جهان بسیار مهم  ارزیابی میشود . نمایش و انعکاس خبرهای متعد د، عکس های خبری و مصاحبه های خبری  با دیپلمات های ایرانی از جانب رسانه های مختلف بین المللی در سالهای اخیر نشان دهنده اهمیت موضوع و اعتبار دیپلماسی و مذاکرات ایرانیان با قدرتهای جهانی است .
  ارایه تحلیل های مختلف ، برداشتهای متنوع و شرح جنبه هایی از موضوع توسط خبرگزاریها ، مطبوعات و شبکه های رادیو تلویزیونی داخلی  امری پسندیده و نمایش دهندهه تنوع نگاه و تحلیل در رسانه هاست اما انچه که گاه در هیاهوی خبری مورد غفلت رسانه ها قرار میگیرد توجه لازم به منافع ملی است .منافع ملی ( national interest  ) در هر حال موضوع بسیار مهم و غیر قابل اغماضی است که رسانه ها نباید یک آن  از  ان غافل شوند .بیایم ضمن نقد و بررسی و تحلیل مسایل موجود اولویت اصلی را به منافع ملی کشورمان بدهیم و از این طریق " وحدت ملی " " امنیت ملی "و " قدرت ملی " کشورمان  را  روز به روز  تقویت کنیم و اجازه ورود به نامحرمان و رقیبان غیر منصف در این حوزه ندهیم.

محمد علی اینانلو مجری ، طبیعت شناس و ایران دوست

     محمد علی اینانلو زندگی  حرفه ای پرفراز و نشیبی داشت . در موقعیت های مختلف داستانها و خاطرات شیرینی از کارها و فعالیت های رسانه ای اش را بویژه در حوزه ساخت و تولید مستندهای طبیعت ایران برایمان تعریف کرده بود. همچنین  داستان هایی از والیبالیست بودنش در دوره دانشجویی در دانشگاه تهران ، نوشتن و اداره مجله تخصصی طبیعت ،سفرهای فراوان داخلی و خارجی ، تدریس و اداره مجموعه ای برای آموزش راهنمایان تور طبیعت وطبیعت گردی  در کشور، چگونگی ورودش به جرگه گزارشگران و مجریان ورزشی رادیو و تلویزیون  درزمان جوانی و دوره ای که عطاالله بهمنش مجری ، گزارشگر ورزشی  پر آواز وقت  در اوج بود . . .  و البته پیش و بیش از همه خاطرات و مخاطراتش در حوزه تولید مستندهای طبیعت ایران ب.

 آقای اینانلو سالها در شبکه جهانی جام جم برنامه ای داشت بنام " ایران جهانی در یک مرز " که برای ایرانیان مقیم خارج از کشور پخش میشد و یکی از برنامه های موفق و محبوب شبکه بود . طی سالهای حضور و مدیریتم دراین شبکه از اواخر سال 1381 تا اواخر سال 13388 ، این برنامه  هفتگی بصورت زنده و بدون وقفه روی آنتن بود و در چند نوبت توسط بینندگان ،  برنامه و مجری آن بعنوان  برنامه و مجری مطلوب مخاطبان برگزیده و معرفی شدند . البته در مقطعی قبل از این تاریخ و زمانی پس از آن نیز تعدادی از این برنامه پخش شده است . وی طبق تعریف خودش اکثر کشورهای جهان و همه مناطق ایران را دیده بود . آقای اینانلو معتقد بود که کشور ایران کوچک شده و نمادی است از کل جهان که به لحاظ تنوع آب و هوا و مشخصات اقلیمی کم نظیر است  نام برنامه نیز بنابر همین معنا انتخاب کرده بود .

چند سال پیش ( سال 87 )در یک روز تعطیل همسفرش بودیم به شهر شاهرود که در آنجا ، آب و ملک و تعلقات وفعالیت هایی در زمینه کشاورزی داشت .  ما را  ابتدا در شهر به زیارت  مزار عرفای  نامی  ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی برد، سپس  باتفاق  از مناطق حفاظت شده اطراف شاهرود بازدید کردیم و در مورد جای جای این مناطق که هزاران بار به آنها سفرکرده بود  و برنامه ساخته بود،  توضیح داد و خاطراتی تعریف کرد .                 

 چند ماه قبل از فوت ، بعداز مرخص شدن از بیمارستان توسط یکی ازدوستان پیامی برای من وآقای سید محمود بجنوردی( مدیر اسبق گروه فرهنگ و تاریخ شبکه جام جم ) فرستاده بود و برای دیدار و ملاقات ما ابراز تمایل کرده بود ، به منزلش رفتیم ، ازما استقبال کرد، از روند معالجاتش گفت و اینکه روبه بهبودی کامل است و بقول خودش عزرائیل را جواب گفته است . خاطرات زیادی از گذشته گفت و از دوران شکوفایی شبکه جهانی جام جم و اشتیاق بینندگان ایرانی خارج از کشور به شناخت  گوشه گوشه میهن و آب و خاک وطنشان ،مرحوم اینانلو میگفت در سفری که به اتفاق برادرم  به آلاسکا داشتم با خودم گفتم در هرکجا که رفتم ایرانی بود، اما اینجا اطمینان دارم که آشنایی نمی یابم اما در کمال ناباوری در آنجا هم یک ایرانی که معلوم بود از طریق دریافت سیگنالهای شبکه جام جم من را می شناسد پیدایمان کرد و صمیمانه از ما پذیرایی کرد . او بسیار مشعوف بود از این میهمان نوازی و خصلت بی نظیر ایرانیان در اقصی نقاط جهان ، خدایش بیامرزد و رحمت و مغفرت خود را نصیبش فرماید .

به یاد سید محمد مهدی کاظمینی

  

  سید محمد مهدی کاظمینی را اکثر دوستان . مدیران و کارمندان بخش های مختلف  صدا و سیما همچنین کارکنان شبکه ماهواره ای هد هد بخوبی می شناسند . سیدی صبور ، نجیب ، محترم و مبادی آداب ، که  درگذشت ناگهانی اش ( دوشنبه هفتم دی ماه ۹۴ ) موجب تاسف و تالم شدید همه ما شد . آقای کاظمینی نزدیک به پانزده سال در صدا و سیما همکاری و مسئولیت داشت .قبل از آن سابقه مدیریت های مختلف در وزارت کشور از جمله فرمانداری شهرستان زادگاهش شهر دزفول را نیز در کارنامه خود داشت . 

طی هفت سالی که مدیریت شبکه جهانی جام جم را برعهده داشتم ایشان مدیریت امورعمومی ( اجرایی و پشتیبانی ) مجموعه را عهده دار بود . مرحوم کاظمینی بیشترین دوره حضور و همکاری اش در صدا و سیما را در شبکه جهانی جام جم گذراند ، شخصیتی بسیار منظم ، سختکوش و صمیمی بود . هرچه از ارتباط ، همکاری و شناخت ما میگذشت مراتب بالای حسن خلق و رعایت حقوق دیگران در باور و رفتارش برایمان بیشتر آشکار میشد .

خانواده محترمش ، همشهریان خونگرمش. اینجانب ، همکاران سابق او و دوستانی که می شناختندش عزیزی محترم و دوستی دلسوز را در کنار خود از دست دادیم .دوست و همکاری بی آلایش ، با محبت ُ خیرخواه و خوشرفتار . برای  روح بلندسید محمد مهدی کاظمینی رحمت و مغفرت اللهی و آرامش ابدی مسئلت میکنیم و به خانواده محترم کاظمینی تسلیت میگوییم .