دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

یاد صمیمیت های روزهای دفاع بخیر

  1.     یاد روزهای دفاع ،حلاوت همکاریها، شجاعت و دلاوری ها ،خلوص نیت ها ،صفا و صمیمیت ها و    خدمت  همه کارکنان،کارمندان ،کارگران در سالهای دفاع مقدس بخیر و البته پیش و بیش از         همه آنهایی که پیشرو و متقدم بودند و در مسیر آرمان و اهداف خود به شهادت رسیدند ، آنها که    آزاده شدند و آنهایی که به قدر توان خود برای حفاظت از این مرزو بوم و دفاع از فرهنگ و ارزش     های  ایرانی اسلامی جانانه تلاش کردند یادشان جاودانه باد، چه کسانی که خود را مولود و فرزند    انقلاب  می دانستند و چه آنهایی که از قبل در سازمان ها و نهادهای مختلف کار میکردند،           ماندگار شده بودند و برای حفظ سر زمین آبائ و اجدادی و ناموس و شرافت و دیانت خود تلاش       میکردند.
  2.     قطعا  هیچکس  هیچگاه از جنگ و درگیری و خونریزی و نا امنی و فشارهای مداوم روانی بر        محیط  زندگی و از دست رفتن هزاران جوان پاک باخته و آوارگی صدها هزار انسان از خانه و          کاشانه  خود  ا ستقبال نمی کند و دلش برای آن شرایط نا خواسته و آن لحظات سخت تنگ    نم شود اما در  کنار این سختی ها آنچه که آنزمان تحمل مشکلات را برای مردم آسیب دیده بیشتر  میکرد یا اینک در یادآوری خاطرات به شیرینی از آن ها یاد میشود همت و حمیت عمومی ، حس و حال معنوی ، توکل و دلدادگی به خالق متعال و دستگیری از مخلوق با صفا و عزتمند او بود .     ایثار گری های فراوان در کنار ناداری، تلاش های بیشمار با وجود کم توانی و ناتوانی ،                   ایستادگی های پر صلابت در کنار تنهایی ،همه و همه برای همیشه تاریخ این سرزمین غرور          آفرین و خاطره انگیز بوده و  هست. ایثار گری هایی که گاه به مراتب کمتر از آن در سرزمین       های  دیگر ماده تاریخ میشود و  دست مایه هویت سازی و باورهای همگانی،هزاران حیف و  افسوس که بسیاری از واقعیت های آنزمان به دلیل شبیخون و هجوم ناگهانی و ناجوانمردانه  دشمن و آماده  نبودن رسانه های اندک آنزمان و  دیگر نهادهای مسئول به خوبی ثبت و ضبط    نشدند و تنها می بایست بسیاری از حماسه آفرینی ها را در خاطرات بازماندگان جستجو کرد.        امیدوارم این خاطرات گم نشوند، هنرمندانه بازآفرینی و باز سازی شوند، به خوبی برای نسل             امروز  منتقل شوند و برای آینده سازان این مرز وبوم تعریف و تشریح شوند تا امیدها        همچنان باقی و رشادت  ها جاری و ساری و عطر مقاومت و جوانمردی در این دیار همواره پایدار و                      برقرار بماند .                        

صدا و سیما و مردم

صدا وسیما با وجود چهارچوب های ترسیم شده تقریبا ثابت فکری ، فرهنگی و سیاسی طی سالیان گذشته  و در مدیریت های مختلف لاجرم تاثیر پذیری محسوسی از رای و نظر اکثریت مردم طی انتخابات های مختلف داشته و رای و نظر مردم و تبلور خواست اکثریت در انتخابات همواره آثار خود را در برنامه ها و محتوای پیام های آن گذاشته است مثال آن عملکرد صدا و سیما طی حاکمیت اصلاح طلبان است طی این دوران رادیو و تلویزیون با استفاده از فرصت پیش آمده و شعارهای اصلاح طلبان مبنی بر پذیرش نقد و گفتگوی نقدانه و آزادی بیان و ارایه گزارش به مردم ، اقدام به تهیه و پخش گزارش های خبری مفصل و متعدد از مشکلات و نابسامانی در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی میکرد بنحوی که در این دوران برای مثال شبکه خبر صدها گزارش از این دست تهیه و پخش کرد . دیگر شبکه های سیما و صدا نیزاقدام به تهیه و پخش برنامه های انتقادی از زوند امور کردند یا برنامه های نقد، گفتگو ی کارشناسی ،مناظره و بررسی عملکردها با حضور مسولان و کارشناسان در شبکه های رادیو و تلویزیون رواج یافت ، جامعه نیز نسبت به طرح مشکلات و بررسی کارشناسانه مسایل و طرح انتقادات و در واقع استفاده صدا و سیما از شعارهای مطرح شده و فرصت پیش آمده واکنش مثبتی نشان میداد . این روند تا آنجا پیش رفت که در سالهای ۱۳۸۳و ۱۳۸۴ آقای ضرغامی رییس جدید صدا و سیما (در آن مقطع ) با بهره گرفتن از فرصت پیش آمده شعار چند صدایی را در برنامه ها تبلیغ کرد و در این مسیر قدم هایی  نیز برداشته شد .

 پس از روی کارآمدن دولت آقای احمدی نژاد با توجه به رویکرد جدید دولت شعار چندصدایی صدا وسیما در عمل با مشکل مواجه شد و به مرور از دایره شعارهای کاربردی حذف شد، کم کم این روند بر اساس تشخیص ریاست سازمان صدا و سیما به جایی رسید که اصولا طرح موارد انتقادی و نقد مسایل روز بدون بخشنامه مکتوب ابتدا غیر ضروری سپس غیر انقلابی تعبیر شد. حافظه جاری مردم  بخوبی فضای برنامه ها را در چند سال اخیر در ذهن دارد .صدا و سیما بعنوان بازوی تبلیغی ،توجیهی سعی کرد دولت های نهم و دهم را یاری دهد، البته در دولت های مختلف صدا و سیما بعنوان رسانه حاکمیت از کیان دولت حمایت کرده است اما این بار حمایت ها بی سابقه بود تا جایی که بسیاری از مدیران و کارشناسان تداوم این روند را برای رسانه ملی خطرناک و موجب بی اعتمادی جامعه می دانستند . تنها در یکی دو سال آخر دولت دهم  از شدت حمایت ها کاسته شد و به دلیل اوج گیری بی سابقه مشکلات معیشتی مردم نقد ظریف و طرح خفیف مشکلات  شروع شد .

 از شواهد امر به نظر میرسد که اینک با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با شعار و رویکرد راستگویی و شفاف سازی ، صدا و سیما مجددا  مشی برخورد نقادانه با مشکلات جامعه و طرح نابسامانی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به مرور مطرح و جایگزین روش قبلی میکند. البته چنین روندی همواره از حمایت اکثریت جامعه برخوردار است وقتی مردم طرح و بررسی مشکلات موجود را در رادیو تلویزیون عمومی و ملی خود می بینند اعتمادشان بیشتر و اعتقادشان به مسیر حرکت جامعه محکمتر میشود کاش صدا و سیما  همواره بر اساس منافع ملی از چنین روندی پیروی کند تا هم خود محبوبتر باشد، هم مردم امیدوارتر و هم  در این عصر دسترسی آسان به اطلاعات و رقابت رسانه ها کارکرد رسانه ملی تخصصی تر و کارآمدی آن بیشتر باشد .

صدا و سیما چگونه می تواند در شادی مردم سهیم باشد

از جملات کلیدی رییس جمهور محترم  در روزهای آغازین مسولیت در جمع کارکنان رسانه ملی ، همچنین از مهمترین درخواست های آحاد جامعه بویژه جوانان توجه به شادی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی است و دانستن اینکه شادی حق مردم است اما صدا و سیما چگونه می تواند در این موضوع بهتر ایقای نقش کند و از پس انجام رسالت خود براید ؟

 قبل از پرداختن به نقش صدا و سیما یادآوری چند نکته لازم است ، وظیفه توجه به شادی و با نشاط کردن جامعه به سازمان های مختلف فرهنگی و اجتماعی و همه رسانه ها و امکانات ارتباطی برمیگردد ولی به دلیل ملی بودن ، جمعی و فراگیر بودن و متمرکز بودن  مدیریت در امکانات عظیم رادیو تلویزیون کشور، انجام این وظیفه برای صدا و سیما هم در اولویت است هم تاثیرگذارتر است و هم برای عموم مردم  قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر ، اما با در نظر گرفتن چهارچوب ها ، مقررات ،خط قرمزها و امکانات موجود چه فرمول ها و روش هایی می تواند تاثیرگذار و کارساز باشد . 

  ۱ - تنظیم درست برنامه ها و چینش و کنداکتور هوشمند برای هرکدام از شبکه ها بنحوی که هر شبکه هر روز سهمی در نشاط شادابی و شادی مردم داشته باشد .

 ۲- تنظیم و هماهنگی کلیه شبکه ها برای رعایت این سهم در مجموعه پخش ،همانند برنامه ریزی برای مناسبت ها و هفته های خاص که برای هرکدام سهم تعیین می شود  خوب است برای شادی ،فرح و نشاط جامعه نیز همانند یک مناسبت مستمر و یک ضرورت سهم در نظر گرفته شود  . 

 ۳ - کم کردن سهم شیون و زاری و نعره کشیدن و مراسم سر مزار و  مرده کشانی و . . که به یک امر معمول تقریبا در اکثر سریال ها تبدیل شده است و تنظیم تناسب و رعایت تعادل میان این صحنه ها در حد ضرورت .

۴- اصرار بر گنجاندن خبرهای امیدوار کننده با نشاط و متنوع در بسته های خبر ی در کنار سایر خبرهای  جنگ و کشمکش و درگیری و امثال آن

 ۵ - توجه بیشتر برای گزینش چهره های شاداب تر برای اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی  تلویزیون بخصوص  برنامه های مربوط به جوانها همچنین مجریانی با لحن شاد و نشاط بیشتر برای برنامه های موثر رادیو 

۶ - حذف چهره های مغموم ،گرفته و عصبی از اجراهای تلویزیونی و صداهای خسته از رادیو ، در این زمینه بالطبع نظر مردم در نظر سنجی ها و کارشناسان رسانه می تواند تعیین کننده باشد .

۷ -استفاده مناسب تر از رنگ و نور و دکوراسیون برنامه ها در همه زمان ها و نه فقط اعیاد، البته با رعایت توازن و تناسب شکل و محتوای برنامه 

۸ - استفاده بیشتر از چهره های شاد جدید و  تلاش برای پیدا کردن استعدادها نو  از بظن جامعه و بکارگرفتن آنها 

۹ -تنوع بخشی به برنامه های تعطیلات، عید ها، آخر هفته ها ، جلوگیری از پخش تکرار ی برنامه های  نمایشی ، همچنین باز سازی و بازبینی برنامه های فعلی که از سالها پیش با شکل و فرمتی ثابت با یک یا دو مجری و یک یا دو میهمان ( در خیلی از موارد چهره های تکراری ) و یک خواننده  بعنوان برنامه شاد اجرا میشود و صرف وقت در طراحی بهتر  ،بکارگیری عوامل کارآمد تر و استفاده از شیوه های متنوع و نوتر در این گونه برنامه ها 

۱۰ - بسیاری از گونه های برنامه های شاد ، انواع شوها و جنگ های تلویزیونی یا مسابقات  متنوع ،هنرنمایی مردم در برنامه ها همانند دیگر کشورها هنوز تجربه نشده است میتوان روش های موفق را با عنایت به فرهنگ و سنت کشور مان پس از آزمون و تجربه اجرا و اضافه کرد.

 ۱۱ - استفاده از نمادهای ملی و تاریخی و نشانه های غرور ملی به اندازه و در همه زمان ها تاثیر گذار و تهییج کننده است  .این موارد در حال حاضر صرفا در مقاطعی خاص مثل انتخابات  توسط صدا و سیما استفاده میشود  می توان این نشانه ها را همواره  به تناسب استفاده کرد و بر نشاط ملی جامعه افزود .

۱۲-بطور عمده استفاده ازمیان برنامه ها و  وله های شاد در تلویزیون و قطعات موسیقی شاد در رادیو و تلویزیون به ایام خاصی محدود شده است میتوان از این نشانه ها و ابتکارات طی سال استفاده کرد .البته در این زمینه طی چند سال اخیر قدم هایی برداشته شده است .

۱۴- درتلویزیون ما از برنامه های مهیج پر تحرک ، مشارکت جمعی و پرنشاط میهمانان ، مشارکت تلفنی و اینترنتی مخاطبان  چندان خبری نیست در این زمینه ها نیز مثل برخی از برنامه های موجود تهیه کنندگان ذیربط می توانند از الگوهای موجود در جهان بهره بگیرند و با تطبیق با استاندارد های داخلی تنظیم و بهره برداری کنند مهم این است که چنین خواست و اهتمام جدی در مدیریت کلان رسانه ملی تبلور داشته باشد. بطور کلی برنامهه های  متنوع با حضور میهمانان زیاد و مشارکت و تشویق آنان در  رادیو و تلویزیون بسیار کم هستند اینگونه برنامه ها بهتر میتوانند شادی آفرین باشند .

۱۴- تعدادی از موارد فوق در برخی از زمینه ها و بعضی از اوقات در صدا و سیما نمود می یابند ولی کامل نیستند، استمرار ندارند و تولید و پخش برنامه های شاد به عنوان نیاز به یک رویه تبدیل نشده اند .