صدا وسیما با وجود چهارچوب های ترسیم شده تقریبا ثابت فکری ، فرهنگی و سیاسی طی سالیان گذشته و در مدیریت های مختلف لاجرم تاثیر پذیری محسوسی از رای و نظر اکثریت مردم طی انتخابات های مختلف داشته و رای و نظر مردم و تبلور خواست اکثریت در انتخابات همواره آثار خود را در برنامه ها و محتوای پیام های آن گذاشته است مثال آن عملکرد صدا و سیما طی حاکمیت اصلاح طلبان است طی این دوران رادیو و تلویزیون با استفاده از فرصت پیش آمده و شعارهای اصلاح طلبان مبنی بر پذیرش نقد و گفتگوی نقدانه و آزادی بیان و ارایه گزارش به مردم ، اقدام به تهیه و پخش گزارش های خبری مفصل و متعدد از مشکلات و نابسامانی در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی میکرد بنحوی که در این دوران برای مثال شبکه خبر صدها گزارش از این دست تهیه و پخش کرد . دیگر شبکه های سیما و صدا نیزاقدام به تهیه و پخش برنامه های انتقادی از زوند امور کردند یا برنامه های نقد، گفتگو ی کارشناسی ،مناظره و بررسی عملکردها با حضور مسولان و کارشناسان در شبکه های رادیو و تلویزیون رواج یافت ، جامعه نیز نسبت به طرح مشکلات و بررسی کارشناسانه مسایل و طرح انتقادات و در واقع استفاده صدا و سیما از شعارهای مطرح شده و فرصت پیش آمده واکنش مثبتی نشان میداد . این روند تا آنجا پیش رفت که در سالهای ۱۳۸۳و ۱۳۸۴ آقای ضرغامی رییس جدید صدا و سیما (در آن مقطع ) با بهره گرفتن از فرصت پیش آمده شعار چند صدایی را در برنامه ها تبلیغ کرد و در این مسیر قدم هایی نیز برداشته شد .
پس از روی کارآمدن دولت آقای احمدی نژاد با توجه به رویکرد جدید دولت شعار چندصدایی صدا وسیما در عمل با مشکل مواجه شد و به مرور از دایره شعارهای کاربردی حذف شد، کم کم این روند بر اساس تشخیص ریاست سازمان صدا و سیما به جایی رسید که اصولا طرح موارد انتقادی و نقد مسایل روز بدون بخشنامه مکتوب ابتدا غیر ضروری سپس غیر انقلابی تعبیر شد. حافظه جاری مردم بخوبی فضای برنامه ها را در چند سال اخیر در ذهن دارد .صدا و سیما بعنوان بازوی تبلیغی ،توجیهی سعی کرد دولت های نهم و دهم را یاری دهد، البته در دولت های مختلف صدا و سیما بعنوان رسانه حاکمیت از کیان دولت حمایت کرده است اما این بار حمایت ها بی سابقه بود تا جایی که بسیاری از مدیران و کارشناسان تداوم این روند را برای رسانه ملی خطرناک و موجب بی اعتمادی جامعه می دانستند . تنها در یکی دو سال آخر دولت دهم از شدت حمایت ها کاسته شد و به دلیل اوج گیری بی سابقه مشکلات معیشتی مردم نقد ظریف و طرح خفیف مشکلات شروع شد .
از شواهد امر به نظر میرسد که اینک با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با شعار و رویکرد راستگویی و شفاف سازی ، صدا و سیما مجددا مشی برخورد نقادانه با مشکلات جامعه و طرح نابسامانی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به مرور مطرح و جایگزین روش قبلی میکند. البته چنین روندی همواره از حمایت اکثریت جامعه برخوردار است وقتی مردم طرح و بررسی مشکلات موجود را در رادیو تلویزیون عمومی و ملی خود می بینند اعتمادشان بیشتر و اعتقادشان به مسیر حرکت جامعه محکمتر میشود کاش صدا و سیما همواره بر اساس منافع ملی از چنین روندی پیروی کند تا هم خود محبوبتر باشد، هم مردم امیدوارتر و هم در این عصر دسترسی آسان به اطلاعات و رقابت رسانه ها کارکرد رسانه ملی تخصصی تر و کارآمدی آن بیشتر باشد .
از جملات کلیدی رییس جمهور محترم در روزهای آغازین مسولیت در جمع کارکنان رسانه ملی ، همچنین از مهمترین درخواست های آحاد جامعه بویژه جوانان توجه به شادی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی است و دانستن اینکه شادی حق مردم است اما صدا و سیما چگونه می تواند در این موضوع بهتر ایقای نقش کند و از پس انجام رسالت خود براید ؟
قبل از پرداختن به نقش صدا و سیما یادآوری چند نکته لازم است ، وظیفه توجه به شادی و با نشاط کردن جامعه به سازمان های مختلف فرهنگی و اجتماعی و همه رسانه ها و امکانات ارتباطی برمیگردد ولی به دلیل ملی بودن ، جمعی و فراگیر بودن و متمرکز بودن مدیریت در امکانات عظیم رادیو تلویزیون کشور، انجام این وظیفه برای صدا و سیما هم در اولویت است هم تاثیرگذارتر است و هم برای عموم مردم قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر ، اما با در نظر گرفتن چهارچوب ها ، مقررات ،خط قرمزها و امکانات موجود چه فرمول ها و روش هایی می تواند تاثیرگذار و کارساز باشد .
۱ - تنظیم درست برنامه ها و چینش و کنداکتور هوشمند برای هرکدام از شبکه ها بنحوی که هر شبکه هر روز سهمی در نشاط شادابی و شادی مردم داشته باشد .
۲- تنظیم و هماهنگی کلیه شبکه ها برای رعایت این سهم در مجموعه پخش ،همانند برنامه ریزی برای مناسبت ها و هفته های خاص که برای هرکدام سهم تعیین می شود خوب است برای شادی ،فرح و نشاط جامعه نیز همانند یک مناسبت مستمر و یک ضرورت سهم در نظر گرفته شود .
۳ - کم کردن سهم شیون و زاری و نعره کشیدن و مراسم سر مزار و مرده کشانی و . . که به یک امر معمول تقریبا در اکثر سریال ها تبدیل شده است و تنظیم تناسب و رعایت تعادل میان این صحنه ها در حد ضرورت .
۴- اصرار بر گنجاندن خبرهای امیدوار کننده با نشاط و متنوع در بسته های خبر ی در کنار سایر خبرهای جنگ و کشمکش و درگیری و امثال آن
۵ - توجه بیشتر برای گزینش چهره های شاداب تر برای اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی تلویزیون بخصوص برنامه های مربوط به جوانها همچنین مجریانی با لحن شاد و نشاط بیشتر برای برنامه های موثر رادیو
۶ - حذف چهره های مغموم ،گرفته و عصبی از اجراهای تلویزیونی و صداهای خسته از رادیو ، در این زمینه بالطبع نظر مردم در نظر سنجی ها و کارشناسان رسانه می تواند تعیین کننده باشد .
۷ -استفاده مناسب تر از رنگ و نور و دکوراسیون برنامه ها در همه زمان ها و نه فقط اعیاد، البته با رعایت توازن و تناسب شکل و محتوای برنامه
۸ - استفاده بیشتر از چهره های شاد جدید و تلاش برای پیدا کردن استعدادها نو از بظن جامعه و بکارگرفتن آنها
۹ -تنوع بخشی به برنامه های تعطیلات، عید ها، آخر هفته ها ، جلوگیری از پخش تکرار ی برنامه های نمایشی ، همچنین باز سازی و بازبینی برنامه های فعلی که از سالها پیش با شکل و فرمتی ثابت با یک یا دو مجری و یک یا دو میهمان ( در خیلی از موارد چهره های تکراری ) و یک خواننده بعنوان برنامه شاد اجرا میشود و صرف وقت در طراحی بهتر ،بکارگیری عوامل کارآمد تر و استفاده از شیوه های متنوع و نوتر در این گونه برنامه ها
۱۰ - بسیاری از گونه های برنامه های شاد ، انواع شوها و جنگ های تلویزیونی یا مسابقات متنوع ،هنرنمایی مردم در برنامه ها همانند دیگر کشورها هنوز تجربه نشده است میتوان روش های موفق را با عنایت به فرهنگ و سنت کشور مان پس از آزمون و تجربه اجرا و اضافه کرد.
۱۱ - استفاده از نمادهای ملی و تاریخی و نشانه های غرور ملی به اندازه و در همه زمان ها تاثیر گذار و تهییج کننده است .این موارد در حال حاضر صرفا در مقاطعی خاص مثل انتخابات توسط صدا و سیما استفاده میشود می توان این نشانه ها را همواره به تناسب استفاده کرد و بر نشاط ملی جامعه افزود .
۱۲-بطور عمده استفاده ازمیان برنامه ها و وله های شاد در تلویزیون و قطعات موسیقی شاد در رادیو و تلویزیون به ایام خاصی محدود شده است میتوان از این نشانه ها و ابتکارات طی سال استفاده کرد .البته در این زمینه طی چند سال اخیر قدم هایی برداشته شده است .
۱۴- درتلویزیون ما از برنامه های مهیج پر تحرک ، مشارکت جمعی و پرنشاط میهمانان ، مشارکت تلفنی و اینترنتی مخاطبان چندان خبری نیست در این زمینه ها نیز مثل برخی از برنامه های موجود تهیه کنندگان ذیربط می توانند از الگوهای موجود در جهان بهره بگیرند و با تطبیق با استاندارد های داخلی تنظیم و بهره برداری کنند مهم این است که چنین خواست و اهتمام جدی در مدیریت کلان رسانه ملی تبلور داشته باشد. بطور کلی برنامهه های متنوع با حضور میهمانان زیاد و مشارکت و تشویق آنان در رادیو و تلویزیون بسیار کم هستند اینگونه برنامه ها بهتر میتوانند شادی آفرین باشند .
۱۴- تعدادی از موارد فوق در برخی از زمینه ها و بعضی از اوقات در صدا و سیما نمود می یابند ولی کامل نیستند، استمرار ندارند و تولید و پخش برنامه های شاد به عنوان نیاز به یک رویه تبدیل نشده اند .