دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

جام جم در سراشیبی

 با آغاز بکارشبکه اروپای جام جم در آذر ماه ۱۳۷۶ شور و شوق زیادی در ایرانیان خارج از کشور که تا آنزمان تصویری از ایران را روی ماهواره دریافت نکرده بودند ایجاد شد .استقبال گسترده از جام جم اروپا باعث برنامه ریزی صدا و سیما برای راه اندازی جام جم آمریکا و بدنبال آن آسیا شد و به این ترتیب شبکه جام جام با پوشش جهانی با برنامه های زنده و متنوع  موضوعی ،تخصصی و تنظیم پخش متناسب باساعت محلی بینندگان در هرکدام از قاره ها به پر مخاطب ترین شبکه فارسی زبانان درسرتاسر جهان تبدیل شد.

 تهیه و پخش برنامه های مناسب ایرانیان خارج از کشور ،انتخاب بهترین و موفق ترین برنامه های تولید شبکه های داخلی ،پخش سریال ها و برنامه های نمایشی مناسب داخلی ، پخش زنده مسابقات پرطرفدار بخصوص فوتبال ، کشتی و والیبال ، پخش آخرین خبرها در ساعات مختلف همچنین برنامه های زنده پاسخ به سوالات مذهبی و سوالات کنسولی ، حقوقی و قضایی با تلفن های مستقیم بینندگان و نمایش فعالانه فرهنگ و رسوم ، آداب و معرفت های مردمان سرزمین مادری و فرهنگ پربار آبا، و اجدادی همه و همه  ایرانیان پر شمار و رو به افزایش خارج از کشور را روزبه روز پای بندتر ، مرتبط تر  و وطن خواه تر از گذشته کرد و درمیان ده ها شبکه فارسی زبان رو به افزایش جایگاهی غیر قابل رقایت را برای جام جم رقم زد . البته شبکه جام جم در روند سیاستگذاری های صدا و سیما به مرور دچار تغییرات و محدودیت هایی بویژه در پخش برنامه هایی چون موسیقی زنده شد ولی کماکان از تنوع ، شادابی و ارتباطی فعال برخورداد بود .این توفیقات علیرغم همه تغییرات و مشکلات تا اوایل ۱۳۸۹ ادامه داشت اما متاسفانه به مرور برنامه ریزی ها و حمایت ها کم رنگ تر شدند ، در مقابل موج دوم تاسیس و راه اندازی شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور با اهداف مشخص سیاسی و فرهنگی متفاوت با اهداف و آرمان های ایرانی و اسلامی و با گرایش به فرهنگ های غیر خودی به راه افتاد . یکسو هجوم و تنوع شبکه های فارسی زبان با انگیزه های مشخص سیاسی و فرهنگی و از سوی دیگر کم التفاطی سازمان صدا و سیما به شبکه جام جم و ایرانیان خارج از کشور به نحوی که امروز متاسفانه استقبال ایرانیان و فارسی زبانان از این شبکه به هیچوجه با گذشته قابل مقایسه و همتراز نیست . از همه اینها نا امید کننده تر محدود شدن  ساعات پخش ساعات تولید و تناسب پخش با محیط در برنامه ریزی های اخیر صدا و سیما است . در حالیکه انتظار میرفت در جابجایی ها و تغییرات دور جدید مدیریت در صدا و سیما عنایت ویژه ای به مخاطبان ایرانی خارج از کشور بشود متاسفانه سه شبکه و پخش متناسب در مناطق مختلف جهان به یک شبکه و هشت ساعت پخش و بقیه تکرار برای همه مناطق تحت پوشش تبدیل شده است. به عبارتی در زمانی که مسابقه ای نفس گیر برای راه اندازی و پخش شبکه های فارسی زبان سالهاست که شروع شده است و روز بروز برتعداد ، تنوع و قدرت رقبا افزوده میشود محدود کردن تولید و پخش در شبکه جهانی جام جم خبر خوب و سیاستگذاری مناسبی نیست . هرچند شاید اینگونه تعبیر شود که با امکانات جدید بویژه  فضای مجازی دسترسی ایرانیان و فارسی زبانان به شبکه های داخلی آسانتر شده است اما تولید مناسب ، انتخاب متناسب تولیدات و پخش متناسب با زمان محلی بیننده از امتیازات یک شبکه ماهواره ای است که هرگونه تغییر و محدودیت در آن به افت جایگاه و از دست دادن بخشی از مخاطبان می انجامد.

یاد فعالان عرصه رسانه و فرهنگ

 روزهای پایانی سال همواره زمان مناسبی برای یاد در گذشتگان است درگذشتگان در عرصه های مختلف دوست ،فامیل ، دور ،نزدیک ،افراد معروف و یا کمتر شناخته شده ،همه آنهایی که روزگاری فعال و مایه اثر و پر جنب و جوش بودند و اینک در میان ما نیستند . اجازه میخواهم به تبع همین رسم نیکی که از دیرباز داشته ایم  و خوشبختانه همچنان داریم ،یادی بکنم از برخی از فعالان عرصه فرهنگ و رسانه آنهایی که از نزدیک آنان را میشناختم و در ارتباط بوده ام.با امید به آمرزش و غفران اللهی برای آنان و توفیق همه فعالان و کوشندگان عرصه فرهنگ و هنر کشور

 یاد میکنم از مرحوم حسین نادری گوینده (1376 )و اسماعیل کرمی گوینده و دبیر خبر از همکاران رسانه ای که اینک در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرمیده اند . همچنین مرحوم عبدالحسین فرهودی که سالها ازنزدیک همکاربودیم و در مسولیت مدیرکلی پخش خبرصدا و سیما در اثر تصادف  درگذشت . همچنین مرحوم محمد هنردوست که چندسالی از نزدیک با ایشان همکاری داشتم و زمانیکه قایم مقام صدا و سیما بود در اثر سکته درگذشت . مرحوم فریدون دولتشاهی مترجم واحدمرکزی خبر و صاحب ترجمه های ارزشمند ، مرحوم مجتبی جبل عاملی که مدیریت های مختلفی در صدا و سیما داشت و مرحوم محی الدین ساجدی کارشناس و تحلیلگر خاورمیانه که برای احترام و یاد بود هرکدام  جداگانه یادداشتی در سلسله یادداشت های وبلاگ آورده ام . ازدیگر دوستان و همکاران رسانه ای مرحوم محمد حسین سنماری  (1387 )سردبیر و سرویراستار خبر صدا و سیما و آقای اسماعیل قادر پناه گوینده تفسیرهای خبری همچنین برنامه های مختلف تولیدی ( 1393 ) فابل ذکر میدانم و برای آنان رحمت و مغفرت اللهی آرزومندم  .امیدوارم که همواره یادآور و قدر دان همه کسانی که صاحب قلم و صاحب اثر بوده و برای مردم این مرز و بوم تلاش کرده اند باشیم .                                            

بالاتر از بیست ( 11 ) واحد مرکزی خبر اسلام آباد پاکستان سال 1368


   از راست به چب :  بیژن نوباوه وطن مدیر خبر وقت نمایندگی صدا وسیما در اسلام آباد پاکستان ، ناصر عنصری    مدیر وقت نمایندگی صدا و سیما در اسلام آباد پاکستان ،  فریدون احمدوند مدیر اخبار خارجی واحد مرکزی خبر ،

   سعید فانیان مدیر کل وفت واحد مرکزی خبر صدا و سیما    اواخر سال 1368

    "بالاتر از بیست" معرف عکس هایی است یا قدمت بیش از بیست سال از اهالی فرهنگ و رسانه که با آنان درارتباط   بوده ام .