با آغاز بکارشبکه اروپای جام جم در آذر ماه ۱۳۷۶ شور و شوق زیادی در ایرانیان خارج از کشور که تا آنزمان تصویری از ایران را روی ماهواره دریافت نکرده بودند ایجاد شد .استقبال گسترده از جام جم اروپا باعث برنامه ریزی صدا و سیما برای راه اندازی جام جم آمریکا و بدنبال آن آسیا شد و به این ترتیب شبکه جام جام با پوشش جهانی با برنامه های زنده و متنوع موضوعی ،تخصصی و تنظیم پخش متناسب باساعت محلی بینندگان در هرکدام از قاره ها به پر مخاطب ترین شبکه فارسی زبانان درسرتاسر جهان تبدیل شد.
تهیه و پخش برنامه های مناسب ایرانیان خارج از کشور ،انتخاب بهترین و موفق ترین برنامه های تولید شبکه های داخلی ،پخش سریال ها و برنامه های نمایشی مناسب داخلی ، پخش زنده مسابقات پرطرفدار بخصوص فوتبال ، کشتی و والیبال ، پخش آخرین خبرها در ساعات مختلف همچنین برنامه های زنده پاسخ به سوالات مذهبی و سوالات کنسولی ، حقوقی و قضایی با تلفن های مستقیم بینندگان و نمایش فعالانه فرهنگ و رسوم ، آداب و معرفت های مردمان سرزمین مادری و فرهنگ پربار آبا، و اجدادی همه و همه ایرانیان پر شمار و رو به افزایش خارج از کشور را روزبه روز پای بندتر ، مرتبط تر و وطن خواه تر از گذشته کرد و درمیان ده ها شبکه فارسی زبان رو به افزایش جایگاهی غیر قابل رقایت را برای جام جم رقم زد . البته شبکه جام جم در روند سیاستگذاری های صدا و سیما به مرور دچار تغییرات و محدودیت هایی بویژه در پخش برنامه هایی چون موسیقی زنده شد ولی کماکان از تنوع ، شادابی و ارتباطی فعال برخورداد بود .این توفیقات علیرغم همه تغییرات و مشکلات تا اوایل ۱۳۸۹ ادامه داشت اما متاسفانه به مرور برنامه ریزی ها و حمایت ها کم رنگ تر شدند ، در مقابل موج دوم تاسیس و راه اندازی شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور با اهداف مشخص سیاسی و فرهنگی متفاوت با اهداف و آرمان های ایرانی و اسلامی و با گرایش به فرهنگ های غیر خودی به راه افتاد . یکسو هجوم و تنوع شبکه های فارسی زبان با انگیزه های مشخص سیاسی و فرهنگی و از سوی دیگر کم التفاطی سازمان صدا و سیما به شبکه جام جم و ایرانیان خارج از کشور به نحوی که امروز متاسفانه استقبال ایرانیان و فارسی زبانان از این شبکه به هیچوجه با گذشته قابل مقایسه و همتراز نیست . از همه اینها نا امید کننده تر محدود شدن ساعات پخش ساعات تولید و تناسب پخش با محیط در برنامه ریزی های اخیر صدا و سیما است . در حالیکه انتظار میرفت در جابجایی ها و تغییرات دور جدید مدیریت در صدا و سیما عنایت ویژه ای به مخاطبان ایرانی خارج از کشور بشود متاسفانه سه شبکه و پخش متناسب در مناطق مختلف جهان به یک شبکه و هشت ساعت پخش و بقیه تکرار برای همه مناطق تحت پوشش تبدیل شده است. به عبارتی در زمانی که مسابقه ای نفس گیر برای راه اندازی و پخش شبکه های فارسی زبان سالهاست که شروع شده است و روز بروز برتعداد ، تنوع و قدرت رقبا افزوده میشود محدود کردن تولید و پخش در شبکه جهانی جام جم خبر خوب و سیاستگذاری مناسبی نیست . هرچند شاید اینگونه تعبیر شود که با امکانات جدید بویژه فضای مجازی دسترسی ایرانیان و فارسی زبانان به شبکه های داخلی آسانتر شده است اما تولید مناسب ، انتخاب متناسب تولیدات و پخش متناسب با زمان محلی بیننده از امتیازات یک شبکه ماهواره ای است که هرگونه تغییر و محدودیت در آن به افت جایگاه و از دست دادن بخشی از مخاطبان می انجامد.
درود فراوان بر جناب فانیان....این کمترین در عجبم که واقعا کسی نیست در جلوی بهانه های غیر کارشناسی این آقایون واسته!!!!باور بفرمایید برای مثال بنده از جمله کسانی بودم که طرفدار شبکه جام جم بودم...آنقدر این برنامه هاش افت داشته از جمله پخش زنده فوتبال ... یا متاسفانه نبودن مهمان و مجری های جذاب،باعث شده اگر صادقانه بگویم ۱۰ روز پیش شبکه جام جم رو دیدم....من به شما قول میدم اگر با این روال پیش بره شبکه نسیم هم به چاه سیاه بی مخاطبی میوفتد که چه بسا این کمترین رد پای کمرنگ بودنش رو میبینم!!!!در اینصورت جناب فانیان بایدم مردم ایران زمین گرفتار شبکه های خارجی باشند...امیدوارم بزرگانی مثل حضرت عالی بتواتید با نقد های مفید و سالم این یاران به خواب رفته رو بیدار کنید....زنده باد ایران زمین
سلام بر شما
درود بر حضرتعالی که بعنوان یک هنرمند مقیم خارج پیگیر مسایل فرهنگی ، هنری و رسانه ای کشور هستید. متاسفانه خیلی از دست اندر کاران از نزدیک و بطور ملموس اهمیت موضوع را درک نمیکنند .امیدوارم با افزایش توجهات و رسیدگی ها این شبکه تقویت شود و مخاطبان همیشگی خود را باز یابد .
سلام
من سالها مشتری برنامه های شبکه جام جم از طریق ماهواره بودم . مدتی است برنامه ها افت کرده امکان دسترسی داخلی هم حذف شده است