دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

عمو و سرباز کرمعلی(14)

سالهای 1327،1328 هنوز حاکمیت شاه (محمدرضا ) قوام کافی نیافته بود و با وجود گذشت بیش از بیست سال از اجباری شدن سربازی خیلی از افراد واجد شرایط با عناوین و بهانه های مختلف از زیر بار سربازی و بقول مردم در آنزمان اجباری  شانه خالی میکردند از طرفی بوروکراسی موجود در ادارات ذیربط باعث بسیاری از حوادث متفاوت، متنوع و بعضا شیرین می شد.  
عمو تعریف میکند که در کوچه محل اقامت آنها که کوچه ای دراز و طولانی و به کوچه دراز معروف بود، دو جوان از دو خانواده مختلف با نام کرمعلی زندگی میکردند ، همه مردم محل نیز فامیل رجب زاده داشتند چون هنوز نام فامیل که از دوره رضاشاه رایج شده بود جا نیافتاده بود ،کمابیش اهالی به نام خود و نام پدر نامیده میشدند مثلا حسن حسین رجب ،ابراهیم محمد اسماعیل، بمانعلی قاسم حاج حسین و . . بعضا هم با پسوند شغلی یا اسم مستعاری که مردم میگذاشتند معروف می شدند مثل حسینعلی خشتمال، علی قصاب یا ناصر جیغ جیغو ، در هرحال ژاندارم ها برای سرباز گیری میآیند به  ابتدای کوچه دراز و سراغ کرمعلی رجب زاده فرزند قدرت را میگیرند همسایه ها هم منزل کرمعلی را نشان میدهند و آنها نیز او را  مستقیما می برند پادگان و اعزام می کنند به سربازی ،چون کرمعلی چند نوبت قصد فرار از سربازی را داشته مکرر جریمه میشود  و دوره خدمتش  سه سال به طول می انجامد . مدتی میگذرد تا در محل یک معامله ملکی پیش می آید و نیاز به مدرک و سند کامل برای اثبات مالکیت میشود باز سراغ کرمعلی رجب زاده فرزند قدرت را میگیرند، کرمعلی سربازی رفته خوشحال برای احراز مالکیت میآید کرمعلی دیگری نیز که ته همان کوچه دراز منزل داشته میآید نام پدر او نیز قدرت بوده و معلوم میشود مالک او است ،اما این رویداد ظن و گمان بابت سربازی نیز بوجود میآورد تا اینکه  مدتی بعد برگه پایان خدمت می آید برای کرمعلی خدمت نرفته و معافیت از سربازی مِیآید برای کرمعلی سه سال سربازی رفته ،خوب که بررسی میکنند می بینند علاوه بر نام و نام فامیل و شهر ،اسم محله ، کوچه و نام پدر آنها نیز یکی است تنها شماره شناسنامه آندو باهم متفاوت است این رمز گشایی باعث میشود که علاوه بر قهر مادام العمر کرمعلی سربازی رفته با آن یکی کرمعلی ، فرزندان و نواده های آن مرحوم  نیز با خانواده کرمعلی خدمت نرفته تا بحال قهر و دلگیر باشند و به اصطلاح همواره به آنها چپ ، چپ نگاه کنند که چرا باید پدر و  پدربزرگشان سه سال جای آن یکی سربازی رفته باشد.

عزاداری عاشورا در لندن

 

حدود بیست و پنج سال است که به ابتکار و با برنامه ریزی مجمع اسلامی جهانی لندن در روز عاشورا  عزاداری و راهپیمایی از هاید پارک لندن آغاز میشود و به محل مجمع اسلامی جهانی  یا بقول هموطنان مقیم به مجمع ختم میشود .این عزاداری به دلیل جمعیت چند هزار نفری شرکت کننده ،محل تجمع و مسیر حرکت همچنین شرکت جمعیت ها و ملیت ها ی مختلف در آن قطعا یکی از پر جلوه ترین عزاداری های شیعیان در اروپا است که هر ساله با نظم خاصی صورت میگیرد حضور ایرانیان در این برنامه چشمگیر است ،علاوه بر این مسلمانانی از افغانستان ،پاکستان و کشورهای عربی بویژه لبنان و کشوره های جنوبی حوزه خلیج فارس نیز مشارکت دارند.

البته شیعیان کشور های دیگر از جمله ایران هرکدام مراکز متعددی برای برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در اختیار دارند ،مرکز اسلامی انگلیس و مرکز آیت اله خویی از جمله این مراکزمی باشند شیعیان خوجه پاکستانی نیز مراکز و مجموعه های مختلفی در اختیار دارند و مراسم مشابهی  را برگزار می کنند.

آنچه که در برگزاری عزاداری و راهپیمایی عصر عاشورا طی سالهای گذشته در لندن مهم و قابل توجه بوده است برنامه ریزی به موقع و آبرومندانه این مرکز بویژه مدیریت خوب این مجموعه توسط حجت الاسلام والمسلمین عالمی است که در حد اطلاع بیش از پانزده سال است که سرپرستی  این مجموعه را بر عهده دارد .این مرکز دینی نزدیک به چهل سال پیش از سوی نمایندگان مرحوم آیت الله گلپایگانی مرجع فقید پایه گذاری شده و با آرامش و متانت خاصی فعالیت هایش تداوم یافته است،بدون تردید در کنار سایر تلاش ها،تدبیر لازم برای شکل گیری عزاداری و راهپیمایی با عظمت عاشورا از محل هاید پارک کرنر و طی مسیر ازخیابان هلند پارک از معروفترین و شناخته شده ترین مناطق لندن باعث شده است که  هر ساله نظر و تامل عده بیشتری  از مردم حاضر در محل که جمع زیادی از آنها گردشگران سایر کشورها هستند به هویت و عظمت مجموعه جلب شود  و حضور با شکوه عزاداران سیدالشهدا (ع ) بخوبی در انظار جلوه گر شود

 


 


نخل برداری در یزد

 سنت نخل برداری و یا به قول برخی از یزدی ها نقل برداری از آیین ها و سنت های منحصر بفرد در یزد است که در کنار سایر شیوه های عزاداری به عنوان شیوه ای دیرپا و فراگیر قرن هاست که در این دیار رواج دارد .این آئین که در حال حاضر در سراسر استان یزد و مناطقی از استان های همجوار رایج است به دلیل ازدحام غیر قابل کنترل جمعیت  در شهر جز در محدوده چند حسینیه بزرگ دنبال نمیشود ولی تقریبا در همه روستاهای یزد و در تمامی طول سال نخل یا نحل هایی برای عزاداری ایام عاشورا نگهداری و چند روزمانده به شروع ماه محرم با پارچه های مشکی  اهدایی مردم پوشانده میشوند.
نخل برداری که نمادی از تشییع پیکر حضرت امام حسین (ع ) است بعنوان فراز و نقطه اوج  عزاداری روز عاشورا و در ساعات اولیه عصر عاشورا صورت میگیرد ،ساعاتی که بنا به روایات موجود حضرت امام حسین (ع ) در آنزمان به شهادت میرسد . بنا بر سنت موجود نخل در محلات مختلف به قدری بزرگ ساخته میشوند که کلیه اهالی بتوانند زیر و اطراف آن قرار گیرند و درعزاداری و پاسداشت یاد و حرمت سیدالشهدا (ع ) مشارکت نمایند. معمولا در مراسم قبل از برداشتن نخل جمعیت عزادار  ابیاتی از ترجیع بند معروف و جاویدان محتشم کاشانی "باز این چه شورش است که در خلق عالم است " را زمزمه میکنند و معمولا بطور دسته جمعی این شعر را  تکرار میکنند  :          یاران عزای کیست که در دشت کربلاست              ماتم نشین محمد و صاحب عزا خداست       در اوج عزاداری و درحالی که شور عزاداری و غم سنگین درک لحظات شهادت امام (ع) شرکت کنندگان و عزاداران را فراگرفته است نخل یا نماد تشییع پیکر امام حسین برسر دست و بر روی شانه های عزاداران قرار میگیرد و در آن حال عزاداران با حس و حالی عجیب و حسین، حسین گویان مراسم را ادامه میدهند . نخل برداریها آنقدر پر جمعیت با برنامه و باشکوهند و با همت و حمیت جمعی صورت میگیرند که همواره  در یاد و خاطر شرکت کنندگان میمانند.