دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

یاد مهر و مهربانی ها بخیر

 ماه مهر ، مدرسه ، معلم ، محبت، مطالعه و آموزش  واژاه های آشنا ، صمیمی و خاطره انگیز برای همه فرزندان این مرزو بوم است .

شرایط تحصیلی ، امکانات تحصیل ، کتاب ها و معلم ها تغییر میکنند ولی شور و نشاط فراگیر، شروع آموزش و آشنا شدن با همکلاسی هایی که بعضا از مهمترین و ماندگارترین دوستان فردای زندگی دانش آموزان امروز میشوند هیچگاه تغییر نمیکند . بر همین اساس همیشه آغاز مهر و شروع درس و مدرسه برای همه ما خاطره انگیز و یادآور خاطراتی از دورانی مملو از صمیمیت ها و رفاقت های تکرار ناشدنی است .

برای همه دانش آموزان سالهایی بی دغدغه با آرامش و پربار به لحاظ علم اندونزی و تحصیل آرزو مندیم . برای معلمان که همیشه قشر زحمتکش و کم توقع جامعه بوده اندآرزوی توفیق در آموزش و پرورش جوانان و آینده سازان این مرز و بوم داریم همچنین بهره مندی آنان از امکانات و رفاهیاتی که در سایه آن بتوانند زندگی آبرومندانه خود را بدون داشتن شغل دوم سر و سامان دهند آرزو مینم .

 در روز های آغازین مهر و باز گشایی مدارس همواره از نوآموزان ، دانش آموزان و درس و تحصیل صحبت میشود.  اما خوب است همچنین یادی بکنیم از کودکانی که در گوشه و کنار کشورمان به دلایل مختلف امکان تحصیل و آموزش ندارند ، کسانیکه به دلیل ناتوانی خانواده ، اجبار داشتن به کار و نان آور بودن برای خانواده یا نداشتن امکانات و دلایل دیگر همزمان با هم سن های خود وارد مدارس  نمی شوند.

امید واریم با برنامه ریزی های مناسب  و حمایت های لازم دولت و همراهی و مساعدت مردمانی که امکان کمک دارند ، در آینده نزدیک شاهد تحصیل و آموزش همه کودکان واجب التعلیم باشیم .

سیل، مقابله با تلفات و نقش رسانه ها

 بارندگی های کوتاه اما حجیم و پربار طی روزهای اخیر در گوشه و کنار کشور باعث کشته شدن تعدادی از هموطنان و واردن آمدن خسارت های جانی و مالی به مردم در مناطق مختلف شده است . در این میان برخورد رسانه ای ، توضیحات مسئولین و پیگیریها و بررسی های برخی رسانه ها جالب و قابل تامل است .نکات و ملاحظاتی در این خصوص را بر می شماریم .

 1-- در بررسی حوادث و سوانح به هر شکل وظیفه دستگاه ها و نهادهای دولتی  و موسسات مسئول همواره امری ثابت است که مدیران و تصمیم گیران می بایست نسبت به حوزه تحت امر خود پاسخگو باشند .

 2 --  در بررسی ها حتی در مواقعی که کم کاری و سهل انگاری یک نهاد یا سازمانی مشهود است که بازهم مسئول مربوطه به جای عذرخواهی از کوتاهی یا نداشتن تجهیزات کافی در پی فرافکنی و مبرا کردن خوداست تا پاسخگویی مستند و مستدل ، متاسفانه فرهنگ عذرخواهی در جامعه ما هنوز نهادینه نشده است .

 3--برخی ازرسانه ها نیز با کمال تاسف در بر رسی های کارشناسی خود نیم نگاهی به خط مشی خود و جایگاه نهاد مربوط به لحاظ سیاسی و خط و ربط دارند تا مبادا فردی یا نهادی خودی در افکار عمومی تخریب شود .

 4 --پس از یکی دو بارش غافلگیر کننده در تابستان  تقریبا هر روز سازمان هواشناسی در اعلام پیش بینی وضع آب و هوا نسبت به بارش شدید ، احتمال راه افتادن سیل  و لزوم  فاصله گرفتن مردم از حاشیه رودخانه ها ، آبراه ها و مناطق سیل خیز هشدار میدهد ، از دلایل عدم توجه مردم به رعایت همین هشدار ها می تواند مخاطب نبودن بسیاری از مردم یا بی اعتمادی آنها به رسانه های اعلام کننده و نهادهای ذیربط باشد .

 

خود مراقبتی مدیران در زمانی که مدیر نیستند

 در کشور ما با وجود اینکه طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب علاوه بر رفت و آمدن های معمول چندین موج سنگین  جابجایی در رده های مدیریتی صورت گرفته است .حلقه مدیریت های بالا خیلی وسیع نبوده است .مثلا افراد زیادی هستند که در دوره های مختلف ریاست داشته اند، مدتی در دور مدیریتی نبوده اند، چندی بعد دوباره به این گردونه برگشته اند . حتی کسانی را می شناسیم که حداقل از نگاه رسانه ای مورد تحریم یا کم توجهی قرار داشته اند، چند سال بعد خود در جایگاه تصمیم گیری یا تصمیم سازی قرار گرفته اند . در اینجا منظور نقد این روند نیست . منظور نقل و یادآوری یک موضوع است و آن اینکه هر مدیر در زمان بازنشستگی یا پایان مسولیت یا تغییر و تعویض و جابجایی های مدیریتی ، زمانی که جایگاهی عادی دارد می بایست همچنان شان و رفتار متناسب با شخصیت شکل گرفته قبلی خود را حفظ کند ، هر سخنی نگوید . هرجایی حاضر نشود و هراقدامی را نقد نکند چون با گردونه ای که به آن اشاره شد امکان باز گشتش به مدیریت وجود دارد و در اینصورت باید پاسخگویی شعارهای عصر بی مسولیتی خود باشد.
امروزه شرایط عمومی جامعه ما به لحاظ رسانه ای به سرعت در حال تغییر است . امکان ثبت و ضبط گفته ها ، عکس ها و هرگونه نقد و نظری برای آحاد جامعه فراهم است .کاری که قبلا ازاین نبود یا بسیار محدود بود. انگیزه یادآوری این نکات از آنجایی است که گاه و بیگاه عکس ، اظهار نظر یا اقدامی از افرادی تا پیش از این مسول و مدعی می بینیم که به هیچ وجه زیبننده این افراد نیست کسانی که مدت ها مدیر و مدعی بوده اند و طبعا دوباره به صحنه های مختلف مدیریتی بر میگردند یا انتظار دارند برگردند. اعتدال ، پختگی ، منش های انسانی در همه حال مقوم شخصیت افراد است .در غیر این صورت اینگونه تفاوتهای رفتاری در زمان مدیریت و غیر آن زمان چهره ای دوگانه از افراد بجا میگذارد و رفتارها وادعاها را در هر دو حال نزد افکار عامه مردم بی اعتبار میکند.