دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

هاشمی رفسنجانی شخصیت مطلوب رسانه ها

  مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی  در بین سیاستمداران و شخصیت های سیاسی کشور در چهار دهه اخیر  از جهاتی بیشترین حضور  و ارتباط را با رسانه ها داشته است همچنین در مجموع بیشترین مطلوبیت رسانه ای را نزد مخاطبان و مرتبطین سالهای حضورش در صحنه های مختلف داشته  و این حضور از جهات مختلف قابل توجه است از جمله :

 ۱-- در بین سیاستمداران نسل اول انقلاب اسلامی بیشترین مصاحبه با نشریات و رادیو تلویزیونهای کشورهای مختلف جهان داشته است . 

 ۲-- حداقل در دو دهه از سه دهه حضور مستقیم در مسولیت های سطح اول کشور ، آقای هاشمی بیشترین حضور خبری را در  رسانه ها بویژه رسانه های بین المللی داشته و مطرح بوده  است 

 ۳-- اقای هاشمی نسبت همه سیاستمداران معاصر ایران ، قبل و بعد از انقلاب بیشترین یادداشت ، روزشمار و نشر مطالب و  نوشته ها از اوضاع و احوال و اتفاقات روز کشور  را  داشته که تا کنون ده ها جلد  از آنهاتدوین و منتشر شده است و تعداد دیگری نیز در نوبت انتشار قرار دارد .

 ۴-- با اینکه  آخرین حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه  هفت سال قبل از فوت و در سال ۱۳۸۸ بود با این همه  تا این مقطع در بین امامان  جمعه بیشترین تعداد خطبه ها را ایراد کرده است .

 ۵-اقای هاشمی در مصاحبه ، گفتگو یا سخنرانی از طریق رسانه های مختلف نوع و نحوه خاصی از بیان مطالب را انتخاب  و  ارایه میکرد، بنحوی که ،کمترین توهین و خشونت کلامی را داشت ، حاوی بیشترین خبرها ، تحلیل ها و داده های جدید در مورد وقایع روز جامعه بود و از این لحاظ مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار میگرفت و  از مطلوبیت بیانی بیشتری  نسبت به سایر سیاسیون کشور برخوردار بود .

مطالعه، ضرورت همیشگی

  فرصتی دست داد تا طی یکی دو ماه گذشته چند کتابی را که مدتها مد نظر داشتم مطالعه کنم  . واقعیت این است که  به دلیل  مشغله زیاد ، حجم بالای کتابها و ده ها دلیل و بهانه دیگر چند کتاب انتخاب شده از مدتها پیش را  مطالعه نکرده بودم  و حالا از این بابت که بالاخره بهانه رفع شد و کتابها مرور شدند  خوشحالم ، با این حال یادم آمد که در گذشته و در سخت ترین و پر مشغله ترین زمانها نیز هر وقت تصمیم برای مطالعه داشتم لابلای همه گرفتاریها و به هرشکل مطالعه صورت میگرفت لذا بنظرم آمد که چند نکته را در باب توجه و ترویج مطالعه یادآوری کنم :

  ۱-همیشه بهانه برای مطالعه نکردن وجود دارد ، باید به دنبال انگیزه ها و محرک های مطالعه برای خود و اطرافیانمان باشیم .

 ۲-- حس بعد از مطالعه و تمام کردن و به پایان رساندن یک کتاب ، پژوهش و کار تحقیقی همیشه حس خوبی است ، سعی کنیم آن حس را برای خود یاداوری  کنیم  و برای دیگرانی که    میخواهیم مطالعه کنند توضیح دهیم ،می تواند آثار مثبتی داشته باشد .

 ۳--هر وقت یک کتابی را در موضوعی خاص مطالعه میکنیم این نکته برای ما روشن میشود که چقدر در این موضوع کم اطلاع بوده ایم و چقدر با این مطالعه به دانش ما در آن موضوع افزوده شده است لذا این شرایط و وضعیت در مورد سایر موضوعات هم صادق است یعنی تازه بعد از خواندن و مطالعه کتاب در آن موضوع به عمق نا دانسته هایمان که بسیار هم هستند می بریم . 

 ۴-- همواره نام تعدادی کتاب مطلوب و مفیدی راکه مورد مطالعه مان قرارگرفته است در نظر داشته باشیم تا در شرایط مناسب به دیگران پیشنهاد بدهیم . 

 ۵--همراه داشتن کتاب یا متن و مقالعه برای مطالعه کار  خوبی است چون با همه شلوغی ها در هنگام ایاب و زهاب گاهی امکان نشستن در ایستگاه اتوبوس یا روی صندلی های اتوبوس یا قطار پیش می اید و امکان مطالعه فراهم میشود میتوانیم از همان زمان ها استفاده کنیم . 

۶-- دیدن فیلم و سریال و امثال آن خوب است بویژه بعد تفریحی و سرگرمی آن ها زیاد است اما یادمان باشد که هیچکدام از آنها جای مطالعه کتاب را نمیگیرد و آن عمق را ندارند.

 ۷-- کماکان کتاب بهترین هدیه  و در نوع خود کالایی فرهنگی و ارزشمند است .  تقدیم کتاب به دوستان و آشنایان در مواقع و مناسبت های مختلف میتواند در ترویج کتابخوانی تاثیر داشته باشد .