دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

طرحی برای توسعه انحصار صدا و سیما


 در خبرها آمده بود که در جریان بررسی بودجه سال  ۱۴۰۰ ، مجلس که این روزها در کمیسیون تلفیق و صحن علنی  مطرح و در حال بررسی است، مدیریت و نظارت  بر فضای مجازی را به صدا و سیما سپرد و کمیسیون تلفیق نیز  دو ۲ هزار میلیارد تومان را برای این فعالیت و تامین محتوای مرتبط با فضای مجازی پیش بینی کرد ، گرچه هنوز کارتصویب بودجه سال آینده و محورهای تحت بررسی قطعی نشده  بصورت قانون در نیامده ، ولی اظهارات قبلی برخی نمایندگان ، پیشنهادات برخی کمیسیون ها ، بی عملی یا نا توانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح و توجیه ناکارآمد و زیان بخش بودن پیشنهاد یاد شده ، قرارداشتن تریبون وسیع صدا و سیما در اختیار مدافعان پیشنهاد ، همه حکایت از عملی کردن این پیشنهاد فارغ از نتایج و بازتاب عملی آن در جامعه است .

دغدغه داشتن بابت تامین محتوای مناسب برای فضای مجازی ، امری نیکوست ، اما ای کاش برای سپردن مسولیت مدیریت و نظارت بر امور مرتبط به محتوای فضای مجازی با متخصصین ، و کارآشنایان و افراد با تجربه در حوزه فضای مجازی بطور کامل مشورت و سپس تصمیم گیری میشد .

واقعیت این است که دستگاه عریض و طویل صدا و سیما با ده ها هزار کارمند ، ده ها شبکه تلویزیونی و بیش از ۱۰۰ شبکه رادیویی اگر بتواند سروسامانی به  گردش امور خود ، محتوای برنامه ها و جذب مخاطب و جلب اعتماد آنان بدهد ،به قول مردم برای خود شق القمری است . اینکه کل مجموعه شبکه های صدا و سیما در یک مدیریت ، یک نگاه ، یک سلیقه متمرکز و تجمیع شده ، امکان و ظرفیت عظیم فضای مجازی قابل مدیریت نیز به این  انحصار و تمرکز اضافه شود ، اتفاق فوق العاده ای نخواهد افتاد ، الا اینکه رسانه های رسمی کشور بخشی از مخاطبان با سلایق متفاوت را از دست خواهند داد .

اگر نمایندگان مجلس علاوه بر نظر مدیریت صدا و سیما ،با صاحب نظران با تجربه در حوزه تهیه محتوا و ساخت برنامه در مجاری خارج از صدا و سیما نیز مشورت میکردند ، برنامه سازانی که توانسته اند با ساخت فیلم و سریال و ارایه ان به مخاطبان در فضای مجازی به جلب نظر و اعتماد مخاطب بپردازند ، کسانی که در این شیوه به مراتب از تلویزیون موفق تر بوده اند . قطعا به چنین تصمیمی نمیرسیدند. در مجموع بنظر میرسد ساماندهی تهیه ، تولید و پخش محتوا بنوعی که از تنوع لازم برخوردار باشد و سلایق مختلف را پوشش دهد به نفع مردم و برنامه ریزان خواهد بود و طیف های وسیع تری از مردم این مرز و بوم را پوشش خواهد داد .

تبریک سال نو میلادی به هموطنان مسیحی

 سال ۲۰۲۰ با کلی هیاهو شروع شد،  ردیف شدن دو عدد ۲۰ برای خیلی ها جالب بود ، همانطور که سال ۲۰۰۰ به لحاظ عددی با تفسیر و تعبیرها و پیش بینی های زیادی در سرتاسر جهان مواجه شد ، در سال ۲۰۰۰ همه از از اینکه پس از سال۱۹۹۹ ، برای اولین بارعدد سمت چپ سال تغییر میکند و شکل و اساس بسیاری محاسبات به هم میریزد به ویژه در دستگاه ها ی دیجیتال و امثال آن بسیارگفتند و پیش بینی ها کردند .  سال ۲۰۲۰ هم بدلیل جفت و جور شدن دوتا ۲۰ کنارهم برای خودش محاسبات و ملاحظاتی داشت. البته حضور نامیمون ویروس منحوس کرونا ، رنگ و رو  و طعم زندگی ، میزان تعطیلات ، ساعات کار ، میزان تردد ها ، مسافرت ها ، گردشگری ها، مبادلات اقتصادی بین کشورها ، نوع غذاها و خلاصه مشی و منش زندگی ها را در سرتاسر جهان دگرگون ساختند ، امری که در آینده تاریخ در مورد این مقطع و ویژگی هایش بسیار خواهند گفت و نوشت .

در این روز مبارک و موقعیت با ارزوی روزهای بهتر برای همه مردم ایران و جهان سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی کشورمان از شاخه ها و فرق های مختلف تبریک عرض میکنم و امیدوارم سال پیش رو برای این هموطنان در کنار سایر هموطنان ایرانی سالی پربار ، سرشار از شادی ، آرامش و نشاط باشد .

یاد خاطره کوچکی افتادم ، هر سال در ابتدای سال نومسیحی و سال نوی شمسی و نوروز خبرنگاران صدا و سیما به سراغ رهبران  مسیحیان ایران برای دریافت تبریک سال نو میرفتند ، یکبار که مطابق معمول گروه خبرنگاران برای ضبط تبریک هماهنگ کرده بودند ،رهبر ارامنه قبل از شروع سوال خبرنگار گفته بود باز سال نو شد و آمدید سراغ ما برای تبریک ؟، البته سهم حضور رسانه ای و تبلیغاتی اقلیت های مذهبی بیش از این هاست ، امیدوارم که همه اقوام و مذاهب ایرانی در این سال و سال های دیگر در کنار هم خوش ، خرم و سربلند باشند .