دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دوستانی بهتر از آب روان

       بعد از مدت ها جمعی از دوستان عزیز و محترم را با قرار و مداری که گذاشته بودیم زیارت کردم .

یاد شعر معروف سهراب سپهری ( صدای آب ) افتادم شعری که بارها خوانده و شنیده ایم و هر بار لطیف تر و پر معنا تر برایمان جلوه کرده است.

  . . مادری دارم بهتر از برگ درخت . دوستانی ،بهتر از آب روان و خدایی که در این نزدیکی  است .

 شاید سعدی شاعر بزرگ ایران زمین بیشترین  استفاده را از کلمه دوست برده و پر معناترین ابیات در وصف دوست و گرانبهایی دوستی سروده است . شعرهایی که با خواندن آنها حس خوبی به خواننده دست میدهد برخلاف داستان ها و فیلم ها و سریال های داخلی و خارجی که سراسر غم ، اندوه نامردی ، نامرادی و بی اعتمادی افراد نسبت به هم در آنها موج میزند  .

    آنها که خوانده ام همه از یاد من برفت   الا حدیث دوست که تکرار می کنم   

  سعدی جای دیگری میفرماید :

    زنده شود هرکه پیش دوست بمیرد        مرده دل است آنکه دوست نگیرد

   همچنین میفرماید :

  از هرچه میرودسخن دوست خوشتر است  پیفام آشنا سخن روح پروراست 

 البته حضرت سعدی از دوست سخن ها گفته است و در این باره شعرهای نغز و ابیات ناب بسیار دارد .

 دوستی و دوست داشتن از روی شناخت و معرفت و ادای حق دوست و دوستی طبعا از مختصات و ویژگی های انسان های متعادل است ، امیدوارم همه از این صفت انسانی و نعمت خدا دادی بنحو احسن بهرمند شویم .

 حافظ هم میفراید :

       اوقات خوش آن بود که با دوست بسر شد                                                                            باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود 



لزوم توجه به ایرانیان مقیم خارج از کشور

  ایرانیان خارج از کشور سرمایه ای مستمر برای کشور هستند . جمعیتی حدود ۵میلیون نفر که می توانند خدمات و برکات زیادی برای کشور و زادگاهشان داشته باشند مشروط به اینکه دولت و نهادهای مسول نیز برنامه ریزی جامع ، درازمدت و پیگیر برای آنها داشته باشند . متاسفانه برنامه ریزی ها و توجهات مستمر نیستند ، گرچه طی سالیان اخیر برای جلب توجه و ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور گام هایی برداشته شده است و تیلیغاتی صورت گرفته است ولی اینهمه کافی نیست پیگیری ها مستمر نیست و فراز و فرودها زیاد است . معمولا در جابجایی دولت نهادهای مختلف تا مدتی دچار کم تحرکی و برخی موضوعات مشمول کم توجهی میشوند ، پیوندهای ایجاد شده سست میشوند و مدتی برای فعال شدن دولت جدید طول میکشد .

امیدواریم در دولت یازدهم توجه بیشتر و برنامه ریزی کارآمدتری مبذول شود و امور ایرانیان دستخوش سیاست ها و اعمال سلیقه های روزمره نشود . موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور ، تعداد روبه افزایش آنان ، اهمیت سیاسی و فرهنگی آنان بعنوان سفیران فرهنگی کشور ، اهمیت اقتصادی آنان بعنوان سرمایه داران و سرمایه گذاران آشنا و کم توقع همه و همه موضوعات بسیار مهم برای حرکت روبه توسعه کشوراند که می بایست به آنها توجه شود، در مورد اهمیت و ابعاد وجودی ایرانیان خارج از کشور در یادداشت های بعدی بیشتر خواهیم گفت و نوشت .

یک جبهه آقای حداد عادل

هواشناسی کشور هروقت موج فراگیری از یک وضعیت خاص هوا در جریان است و بیشتر مناطق را تحت تاثیر قرار میدهد در اصطلاح اعلام می کند یک جبهه هوای سرد یابارانی، پر فشار و . . مناطق غربی ، مرکزی یا شمالی را تحت تاثیر قرار داده است . 

 مدتی است که در اکثر برنامه های سیما از شناسنامه و دیروز ،امروز ،فردای شبکه سه تا طنز قند پهلوی شبکه آموزش ، برنامه شب آفتابی شبکه تهران  ، شما و سیمای شبکه یک بینندگان با یک جبهه مداوم حضور آقای حداد عادل مواجه اند . طی  چند ماه اخیر ایشان علاوه بر حضور غیر مستقیم رسانه ای از طریق سخنرانی های پیش از خطبه های نماز جمعه تهران یا سخنرانی های مجلس و امتال آن و حضور در سایر رسانه ها مانند  مولوی خوانی و دیگر برنامه های فرهنگی در  شبکه های متعدد رادیو ، شاهد حضور متعدد با نقش های متنوع سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایشان در شبکه های مختلف  سیما بوده ایم . 

سیما قبلا در حوزه هنر با آقای رضا بنفشه خواه بازیگر و در سالهای اخیر با آقای مهران رجبی بازیگر هم همین کار را کرده است. آنها که بازیگران خوبی هم هستند در سریال های مختلف ، برنامه های زنده، جشن ها ، مناسبت های ملی و مذهبی حضور پر حجم و مکرر یافتند و همین دیده شدن های مکرر و در دسترس بودن به هر بهانه باعث شد که این بازیگران با وجود شرکت در هرنوع سریال و برنامه هیچوقت سوپر استار و نقش اول نشوند ، یابعبارتی برای نقش های مذکور از سوی تماشاگران باور پذیر نباشند . بازیگرانی هم هستند که به ندرت در سیما دیده میشوند اما پیشتازی و سوپر استاری خود را همواره حفظ کرده اند .