دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

هموطن زرتشتی عضو منتخب شورای اسلامی دارالعباده


 همزمانی برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی  شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم با وجود منافع متعدد بویزه به لحاظ برنامه ریزی ،سازماندهی و صرفه جویی درهزینه ، به دلیل اهمیت ملی و بین المللی انتخابات ریاست جمهوری باعث در سایه قرار گرفتن این رویداد مهم سیاسی و اجتماعی شد . بررسی ویژگی های این دوره از انتخابات شوراها نیز به لحاظ ترکیب سنی ،جنسیتی ،تحصیلی و تجربی منتخبین ،میزان مشارکت مردم  ، شعارهای کاندیداها و برخی حاشیه ها جالب و قابل توجه است .

 یکی از رخدادها و در واقع نتایج  انتخابات اخیر شورای شهر به نظرم بسیار زیبا و معنا دار آمد و آن انتخاب هموطن جوان زرتشتی به عضویت شورای شهر یزد است این جوان (نیکنام ) با رایی بالای ۲۰ هزار بعنوان پنجمین نفر از سیزده عضو شورای شهر از طرف همشهریان خود انتخاب شد .نکته جالب این است که اکثریت مطلق این آرا از طرف مردم  مسلمان شهر یزد به او داده شده است چون جامعه زرتشتیان شهر یزد بعنوان یکی از جوامع فعال زرتشتی کشور در مجموع بیش از پنج، شش هزار نفر نیست و کل جمعیت زرتشتیان کشور را حدود بیست (۲۰ ) هزار نفر برآورد میکنند.البته حضور فعال زرتشتیان در یزد و ماندگاری و کمتر مهاجرت کردن آنها  به دلیل روحیه تعامل و رفاقت مردمان سخت کوش و خونگرم این دیار است که قرن ها پبشینه دارد و این بارجلوه سیاسی اجتماعی بیشتری یافته است .

 زیبایی کار در ارتباطات صمیمی و رفاقت های قدیمی مردم این دیار بعنوان همشهریان و هموطنان  از هر دین و قومیت برای حل معضلات جامعه و حرکت در مسیر پیشرفت کشور و در کنار یکدیگر است .

انتخابات ،نشاط سیاسی ، امید به آینده




انتخابات ریاست جمهوری یازدهم  آزمون و مانور بزرگ و موفقی بود در جهت یک رقابت ملی و سراسری همراه با تحمل و سعه صدر نیروهای سیاسی  ،امری که چند سالی بود در عرصه و فضای سیاسی کشور به شدت کم رنگ شده بود و بسیاری از نیروهای فعال و خواهان مجد و عظمت ایران را آزرده ساخته بود . همواره در کشور به دلایل مختلف داخلی و خارجی مشکلات وجود داشته و طبعا بعد از این نیز خواهد بود اما آنچه که بیش از همه نیروهای متعهد  ، توانمند و پویا را در جهت پیشرفت و توسعه همه جانبه راهبری می کند و انگیزه ها را بیشتر می سازد مشاهده تلاش مسئولان عالیرتبه برای اعمال شایسته سالاری در همه حوزه هاست .
امیدواریم که به یمن امید و باوری که به آینده بهتر در جامعه ایجاد شده است با سعی و درایت و تحمل و سعه صدر مسئولان کشورمان بیش از پیش شاهد شایسته سالاری در عرصه ها و حوزه های مختلف باشیم امری که مصونیت جامعه و پیشرفت کشور را در همه امور تضمین میکند .

آزمون بزرگ رسانه ملی

 انتخابات بدون تردید پر نشاط ترین و فراگیرترین اقدام سیاسی یک جامعه است ، در ایران عمر بهره گیری حرفه ای از رسانه ها چندان طولانی نیست گرچه تنوع و تکامل رسانه ها به مرور افزایش می یابد و بهره برداری کاندیدا ها اخزاب ، شخصیت های سیاسی و جریان های سیاسی ، فکری و صنفی نیز در حال توسعه است و با وجود برخی کمبودها باید انصاف داد که رسانه های مکتوب همچنین دیجیتالی  در حال افزایش فعالیت در این زمینه اند با وجود همه این واقعیات حایگاه و توانمندی صدا و سیما در فراگیری و کمیت و کیفیت تاثیرگذاری بر مخاطب به خاطر نوع رسانه و امکان انعکاس فعالیت ها ، دیدگاه ها و مناظره های رادیو تلویزیونی همچنان قابل مقایسه با سایر رسانه ها نیست .این اهمیت وقتی بیشتر میشود که تمرکز مدیریت و انحصار صدا و سیما را نیز در نظر بگیریم امری که باعث شده است تا در حوزه فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی این رسانه تا حد زیادی بدون رقیب باشد .البته با توزیع امکانات اینترنتی و توسعه فعالیت ها در فضای مجازی و نیز تکثیر رسانه های رقیب خارجی اعم از شبکه های تلویزیونی و رادیویی و سایت های خبری فارسی قلمرو صدا وسیما محدودتر و خاصیت انحصار کمرنگ تر میشود امری که می بایست همواره مد نظر مدیران و برنامه ریزان صدا و سیما باشد.

 با در نظر گرفتن جایگاه ، اهمیت و میزان توقع جامعه از بی طرفی و معتدل و منصفانه عملکردن  صدا و سیما ،حساسیت عملکرد این رسانه در مقطع انتخابات مشخص میشود. همگان انتظار فراوانی از صدا و سیما در عملکرد متوازن و بی طرفانه آن دارند. این عملکرد آنقدر حساسیت برانگیز است که کسانی حتی نسبت به میزان و کمیت اخبار تک تک کاندیدا ها ،ثانیه های انعکاس اخبار و مهمتر از آن کیفیت خبرها و اعمال نظرهای احتمالی حساس و پیگیر می باشند. برخلاف دوره های پیشین که امکان  بازبینی و بررسی مجدد حجم و نوع فعالیت ها قبلا بسیار محدود بود اینک همه کما بیش از طریق فضای مجازی و اینترنت به آن دسترسی دارند اینکه برای هرکاندیدا چه میزان زمانی اختصاص یافته ،کدام عکس های خبری یا گزارش های تصویری انعکاس یافته است این موجودی تا سالها ماندگار و دستمایه بررسی ها خواهد بود در این صورت آنچه می بایست برای رسانه فراگیر صدا و سیما اهمیت داشته باشد حفظ و توسعه اعتماد مخاطبان خود، جلب رضایت مردم  و مانور بی طرفی است سرمایه ای که در راستای عزت و اعتبار نظام تعبیر و تفسیر میشود و با هیچ حمایت و پیروزی مقطعی قابل معامله و معاوضه نیست .