دُرج

دُرج
وب نوشت سعید فانیان 
اشتراک گذاری
معرفی سایت برای دوستان
گالری عکس


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


 بدون تردید مقطع مبارزات انتخاباتی زمان نشاط و تحرک بیشتر رسانه هاست . بعنوان مثال انتخابات بعنوان یک رخداد سیاسی و اجتماعی قدری شبیه مراسم ازدواج است که در عرف با وجود حرمت خیلی از حرکات و سکنات برای اکثریت جامعه ،خیلی از آنها  گرچه با کراهت  اما با اغماض از کنار آنها می گذرند همین غمض عین نیز در مقطع انتخابات شور و حال و تحرک و نشاطی به رسانه ها می بخشد و با دستی بازتر به اصل و فرع موضوعات و خاصه حاشیه ها می پردازند .برخی از نکات و سوژه هایی را که در حاشیه خبرها طی روزهای تبلیغ کاندیداها در رسانه ها مطرح شده است مرور میکنیم .
 گاف های برخی از ستادها در نگارش یا چاپ عکس های تبلیغاتی - تپق های کاندیدا ها- زیر ذره بین بودن همراهان با وسواس و دقت بسیار برای مثال یکی از دوستان تصویر فرد همراه یکی از کاندیدا ها را در زمان پخش تلویزیونی ضبط کرده بود و از روی تصویر اثبات میکرد که پاچه های شلوار آن فرد ده سانتیمتر تا زمین فاصله دارد -بذله گویی بعضی کاندیدا ها -طنزهای انتخاباتی پیرامون کاندیداها از مدل مو ،شیوه بیان یا تعداد دفعات شرکت و از این قبیل -واکاویی دلیل المثنی بودن شناسنامه برخی از کاندیدا ها- اتفاقات فرعی و حاشیه ای جلسات و سفرها از پنچرشدن  و سرعت ماشین تا گیر افتادن کاندیدا در آسانسور -یاد نیک کردن برخی از کاندیدا ها از بعضی از شخصیت هایی که صدا و سیما نه از آنها نام می برد و نه نیکشان می شمرد-مهم شدن و خبرساز شدن اقوام و نزدیکان کاندیدا ها بویژه همسران آنان-کوچکترین اشتباه یا غفلت صدا و سیما در بکاربردن القاب و اسامی تا محاسبه ثانیه های تنظیم وقت کاندیداها یا اسفاده از طرح و عکس در دکور برنامه-محرز شدن تکیه کلام برخی از کاندیداها و البته حساس شدن رسانه ها وطنزپردازان ،ابتکارات و نوآوری های صدا و سیما در معارفه کاندیدا ها و مناظره بین آنها ، البته گاهی هم منازعه و مرافعه- ژست های رقابتی و فیگورهای انتخاباتی کاندیدا ها  و .. . .. .

[ دوشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1392 ] [ 01:14 ب.ظ ] [ سعید فانیان ]

                                                                                           آزمون رورشاخ رسانه ملی و روسای جمهوری که  نیامده تحقیر شدند!!

 

بالاخره مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری که مردم در انتظار آن بودند از تلویزیون پخش شد . شور و شوق برای دیدن مناظره ها به دلیل پیشینه ای بود که مردم از مناظره ها در سال 1388 در ذهن داشتند ،مناظره هایی که به دلیل داغی بیش از حد آن مجری  کمترین نقش در اجرا و هدایت آن داشت و به سمت مقابله و منازعه پیش می رفت ولی هرچه بود تجربه ای جدید برای تلویزیون بود که تا آنزمان بیشترین حجم گفتگوهای موضوعی را در برنامه ها داشت ولی کمتر امکان ، فرصت یا جسارت برگزاری مناظره بین دیدگاه های مختلف در برنامه زنده پیدا کرده بود.

 سیما به دلیل مشخص نبودن تعداد کاندیداهای قطعی و برای جلوگیری از پیشآمدی مشابه دور قبل که طی برنامه زنده ، تهمت ها ، حمله ها و نقدهای تندی نثار غایبین شده بود و برای این وضعیت پیش بینی نکرده بود و از عهده چاره جویی برنیآمد ، با برنامه ریزی معاونت سیاسی و محوریت رییس صدا وسیما به برنامه ای رسید که روی آنتن دیده شد  ، برنامه ای که هم کاندیدا ها به مجادله و گفتگوهای تند نرسند هم قدری سرگرمی تلویزیونی داشته باشد هم برای مجریان قابل کنترل باشد ، با دکوری که برای حضور و مشارکت هشت شرکت کننده در نظر گرفته شده بود . نهایتا برنامه هم به لحاظ شکلی و هم محتوایی به سمت مسابقه تلویزیونی پیش رفت با این تفاوت که شرکت کنندگان کاندیدا های سرد و گرم چشیده و آماده رییس جمهور شدن بودند و تفاوت یا مزیت دیگرش هم اینکه برنامه برخلاف اکثر مسابقه های تلویزیونی زنده بود ، البته مجری تلاش خود را کرد اما این شیوه را هم کاندیدا ها نپسندیدند هم رسانه ها و هم اکثریت مخاطبان

[ شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ] [ 04:25 ب.ظ ] [ سعید فانیان ]

 قبلا نیز در چند مناسبت مواردی از سوژه های پیشنهادی برای تولید خبر را بیان کردم این سوژه ها مواردی هستند که یا در رسانه ها روی آنها کار نشده یا کمتر کارشده است ، اما موضوعات و سوژه هایی در مورد ریاست جمهوری :

  ۱-  علاوه بر پیگیری میزان تحقق شعارهای کاندیدای پیروز ، شعارهای سایر کاندیداهای شاخص نیز  در حوزه های کاری و مسئولیتی آنها دنبال شود یعنی کسی که شعار آزادی بیان ،رونق ،اشتغال  یا  ساده زیستی داده در محدوده مسئولیت فعلی پای بندی او بررسی شود .

  ۲ - اعتقاد و توجه کاندیدای ریاست جمهوری به شادی ، تفریح ، شادابی و دلخوشی مردم به چه  میزان است و چه راه کارهایی را پیشنهاد میکند و البته بعدا در عمل چه خواهد کرد.

 ۳ -علاوه بر عملکرد ها و توفیقات ،کاندیدا تا چه میزان قرار است فارغ از مصلحت سنجی های  معمول  موانع ، مشکلات و دلایل و عوامل آنها را روشن و شفاف از طریق رسانه ها با مردم در میان بگذارند.

  ۴ - همانگونه که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری همه نظر سنجی می کنند کاندیدا بپذیرد که در  صورت پیروزی در دوران ریاست جمهوری نیز هرچند وقت یکبار همانند خیلی از کشورها میزان  محبوبیت او نظرسنجی و دلایل افزایش یا کاهش محبوبیت اعلام شود

[ جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ] [ 09:51 ب.ظ ] [ سعید فانیان ]

<< 1 2 3 >>

<

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

آرشیو مطالب
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 211061