دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بازی دو سر سود آمریکا با ابزاری به نام داعش

  -اگر چند سال پیش و در آغاز تحولات خاورمیانه در ماهیت دولت  خود خوانده اسلامی  یا داعش ابهاماتی وجود داشت اینک بخوبی ماهیت وابسته و ابزاری این جریان روشن شده است و با همه پنهان کاریها وابستگی ها و بهره وری های آمریکا از داعش  هر روز مستندات جدیدی را  در اختیار میگذارد . خانم هیلاری کلینتون  پس از اتمام دوران حضورش در سمت وزارت امور خارجه در پایان دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما و قبل از ورودش به عرصه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری و مواجهه با رقیب متفاوتی چون ترامپ در کتاب خاطرات خود به بنیانکذاری و ساماندهی داعش در منطقه خاورمیانه اشاره و اعتراف کرده بود همچنین بسیاری از مدارک و شواهد موجود از سودبردن و حمایت باطنی آمریکا از وجود داعش حکایت میکند .در این خصوص به نکاتی اشاره میکنم : 

  - ۱-  همانطور که آمریکا بطور قطع و یقین می توانست با القاعده برخوردی  قطعی داشته باشد و اینکار را نکرد تا بهانه    --------ماندنش در افعانستان قانع کننده و مردم پسند باشد ،    

   -- ۲- همین وضع و نگاه نسبت به داعش و حضورش در سوریه و عراق وجود دارد .

 -- ۳- تداوم حیات و حضور داعش در منطقه میتواند توجیه گر حضور پرقدرت آمریکا در این منطقه باشد ، بنابراین از بین بردن کامل داعش به هیچ وجه نمیتواند در راستای           --- -  منافع آمریکا تلقی شود ،

 ---۴-- وجود داعش تا کنون باعث  از اولویت افتادن مسله فلسطین و  انحراف توجه بین المللی  از جنایات اسراییل  به داعش شده است . 

 --۵--  تعداد دفعاتی که نیروهای آمریکایی به اصطلاح  اشتباها نیروهای مردمی ، مردم عادی  یا ارتش سوریه را مورد تهاجم  ----قرارداده و خساراتی که به بار آورده است از میزان تلفات و خسارات وارده آنها به داعش بیشتر بوده است . همانطور که -------تلفات ناشی از حضور آمریکا در مردم عادی  افغانستان  بیش از جنگجویان اقاعده و طالبان بوده است .

---۶- خسارتهای گاه و بیگاه داعشی ها به منافع غربی ها تا کنون خیلی جدی نبوده است  ، حد اکثر در حد تلفات برگزاری یک  ----مانور امنیتی 

 --۷-- البته گروه هایی که برای بهره برداری نظامی و امنیتی درست میشوند همواره تبعاتی ناخواسته هم با خود دارند . از  -----تبعات   کمتر پیش بینی شده آنها در اروپا  ایجاد هراس   و نگرانی امنیتی در اروپا  و زادگاهشان بوده است . 

 --۸-- از فواید حاصله این حرکت ، تجمع بخش بزرگی از افراطیون و تندروهای مذهبی در سوریه و عراق و سربه نیست شدن و  ---از بین رفتن هزارها  تن از آنان در این میدان و  شناسایی از بسیاری از آنها در کشورهایشان بوده است .که با وجود برخی  ----لطمات غرب از این طریق در صدد نوعی پالایش و تسویه جامعه خود از افراطیون هم بوده است .

 ---۹-- کاری که برنامه ریزان و مخالفان ایدیولوژی اسلامی  سالیان درازی دنبال میکردند یعنی اسلام هراسی ، در جریان  --------ترورها  و نا امنی هایی که به نام اسلام در اقصی نقاط جهان بویژه اروپا توسط داعش و هواداران ان اتفاق افتاد  و به میزان  ----بسیار زیادی به این نتیجه نایل شدند .

 -- ۱۰--  فروش  تسلیحات  بسیار سنگین  به کشورهای منطقه برای مقابله با خطرات نا امنی ، حمله داعش و  انواع بحران ها ،  ---- نفعی بوده است که تا کنون غرب بویژه آمریکا در  ------- بعد اقتصادی دنبال کرده است .

---۱۱ - نا امنی های ناشی از حضور داعش ، طالبان ، القاعده ، احرارالشام و. .  در منطقه به حدی بوده است که برخی از مسولان و  --گروه هایی از  مردم چاره خود را در پذیرش حضور نظامی  آمریکا و متحدانش میدانند .یعنی بنحوی برنامه ریزی و کار شده    ---است که این حاصل بررسی و نتیجه گیری عده ای بشود . 


 -- ۱۲--پس از فرو نشستن درگیریها و توقف جنگ ، این آمریکا و اروپا خواهند بود که سهم و نقش اصلی برای سرمایه گذاری و    --مشارکت در باز سازی  خواهند داشت .

--  ۱۳-- شواهد حاکی از آن است که آمریکا با پایگاه های متعدد ، حضور ناوها ، استقرار سربازان و ایجاد تمهیدات مختلف قصد  --ماندگاری در از مدت  در این منطق ه را دارد بر این اساس همواره باید بهانه ها و دلایل توجیه کننده برای مردم منطقه و -----  افکار عمومی جهان داشته باشد . امثال داعش بخوبی این بهانه را  ایجاد میکنند .